Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik denk er aan binnen dit en 4 weken eerst nog een cleaner bier te brouwen en dan een 3 tal maanden later een soort (NE)IPA.

Nu merk ik dat er bij bvb brouwland redelijk moeilijk hop te krijgen is op dit moment. Ik denk er daarom aan nog eens bij Crossmyloof te bestellen. Ik zou dit dan ineens voor 2 of 3 brouwsels willen doen.

Kan ik nu al hop bestellen voor gebruik in een NEIPA en die dan voor een 3 tal maanden invriezen? Of verwachten jullie kwaliteitsverlies?

Harm

• Hop kun je langer dan 3 maanden invriezen, de versheid en dus de bijdrage aan bitterheid en aroma neemt af met de tijd.

Of dat bij drie maanden al het geval is betwijfel ik.

Je kunt in brewfather wel bijhouden hoe oud en van welke productiedatum de hop is.

En een hop rendement instellen:

• Die hop can Crossmyloof gaat zo in hun gesloten zakjes in de vriezer.

Let er wel op dat de aflevering nu wat trager is. Niet hun fout maar de lokale douane is traag ondanks dat alle douane papieren op de envelop geplakt zitten. Pas dus ook op met het totaalbedrag. Soms is het beter meerdere bestellingen te doen, de verzendkosten van hun zijn daar geschikt voor.

Mijn laatste bestelling was 2 weken onderweg.

• Als je nu al hop koopt of binnen 3 maanden sowieso zal je hop niet jonger zijn aangezien de hop in september geplukt werd (uitgezonderd Australië/nieuw zeeland) als we over hopseizoen 2020 spreken uiteraard. Hoe eerder in huis hoe eerder je zeker weet dat de hop goed bewaard zal worden bij je thuis. Daarvoor is het wat koffiedik kijken. Crossmyloof kan wel in de vriezer bewaren maar misschien hebben zij ook nog maar de hop in huis sinds januari of later. Indien je enkel oogstjaar 2019 vind kun je misschien wat wachten en hopen dat je in de komende maanden oogstjaar 2020 vind.