Tarwevlokken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Omdat ik nog nooit met vlokken gewerkt heb, leek het mij wel eens leuk om dit mee te gebruiken in mijn sterke blonde over een paar weken.
    Voor zover ik kan lezen mag het er gewoon bij samen met de mout aan het begin van de maisch?
    Op de website van Brouwland lees ik dat 20-40% van de stort probleemloos kan maar 40 lijkt me toch nu wel erg veel?
    Ik dacht er een kg aan toe te voegen wat goed is voor 14% van de stort.
    Zijn er nog dingen waar ik best rekening mee kan houden om domme dingen te vermijden? :P

• Ik heb er al 2x een brouwsel mee gemaakt. Meteen aan het begin toegevoegd (het was welliswaar 10% van de stort) en ik heb er voor de zekerheid rijsthulzen aan toegevoegd. Ongeveer 2 handjes (denk 50gram). Die zijn goed voor de doorstroming.

Ik heb nks speciaal aan het maischschema aangepast, er zat voor de bieren geen 40 graden stap, daarvan las ik vanmorgen hier dat deze niet erg nuttig is.

Maar goed ik sta ook open voor suggesties dier hierna zullen volgen.

Een sterke blonde? Lijkt me leuk om die te brouwen in de komende tijd, het recept delen mag altijd ;)

• Rijsthulzen heb ik nu niet in huis.. Maar wel nog 6 kg gerstemout dus ik hoop dat dat voldoende is voor een goed filterbed. 😉

Ik wil het recept gerust posten hoor, maar ik heb al 4 topics lopen in het receptenboard dus misschien worden jullie dat wel beu dat ik elk recept post haha 😁.

• dat wel beu dat ik elk recept post haha

ow dat wil ik ook wel weten of men dat beu wordt :)

Er komen nu de lentezon eraan komt wel gemiddeld elke 4 weken brouwsels uit de toverhoed en ik wil echt niemand gaan lastig vallen met mijn avonturen uit Limburg

Alternatief is een upload in de recepten bibliotheek, heeft niemand er last van...alleen voordeel

Gerstemout? Ongeschroot dan? Geen idee of er alternatieven zijn voor rijsthulzen. Misschien valt het ook wel mee, zeker met een 2 of 3 pans systeem. De alles in een automaat heeft er meer moeite mee als het filterbed dichter zit omdat je daar bijna niet roert tijdens de maisch. Als de suikers er bijna uit zijn hou je toch al een soort huls over die goed filtert?

• ow dat wil ik ook wel weten of men dat beu wordt :)

Er komen nu de lentezon eraan komt wel gemiddeld elke 4 weken brouwsels uit de toverhoed en ik wil echt niemand gaan lastig vallen met mijn avonturen uit Limburg

Alternatief is een upload in de recepten bibliotheek, heeft niemand er last van...alleen voordeel

Gerstemout? Ongeschroot dan? Geen idee of er alternatieven zijn voor rijsthulzen. Misschien valt het ook wel mee, zeker met een 2 of 3 pans systeem. De alles in een automaat heeft er meer moeite mee als het filterbed dichter zit omdat je daar bijna niet roert tijdens de maisch. Als de suikers er bijna uit zijn hou je toch al een soort huls over die goed filtert?

Ik bedoel wel geschroot hoor ;-) . Maar ik hoop dat de kafjes van 6 kg gerstkorrels wel voldoende moeten zijn voor een degelijk filterbed, en dat 1 kg tarwevlokken geen filterproblemen zou mogen geven.

• Waaruit bestaat de resterende 48%?

Ik ga normaal volgend weekend een witbier brouwen met mijn brewmonk. Er zitten ongeveer 20% tarwevlokken en 7% havervlokken in het recept. Omdat er maar 25% pilsner inzit ga ik wel 5% rijst hulzen toevoegen. Ik kan nog wel laten weten hoe dit liep.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.

• De 40 C stap is wel nuttig voor als je ongemout haver in je stort hebt (glucanase rust). Anders kan je afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk erg veel last krijgen van moeilijk filteren (gom vorming). De 40 C stap kan je doen met alleen de haver en een beetje mout. En voor Weizen is de 42-45C stap nogal van belang voor de smaak

• En voor Weizen is de 42-45C stap nogal van belang voor de smaak

Als je interesse hebt moet je eens zoeken op ”witbier” naar een topic waar ik auteur van ben

2 verschillende bierstijlen :face_blowing_a_kiss:

Zoals ik eerder al schreef: voor een Belgisch witbier kan je die 7% haver gewoon toevoegen aan je stort en maischen vanaf 62°C.

• Begrijp ik het goed dat als je vlokken gebruikt je mogelijk een probleem hebt bij het filteren en dat het gebruik van rijsthulzen daar een oplossing voor is?

Hangt af van de hoeveelheid vlokken en je brouwinstallatie. Ik brouw met 3 elektrische ketels en 30% vlokken levert geen filterproblemen op, ik gebruik geen rijsthulzen. In een automaat is je filterbed hoger want je ketel heeft een kleinere diameter. Ook pomp je rond waardoor je filterbed vaster is denk ik. Dan zijn rijsthulzen wel nodig.