Basismout en maischrendement

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Bij mijn laatste 2 brouwdagen kwam mijn SG na maischen telkens tot ongeveer 5 punten hoger dan gepland, waar dit ervoor altijd +/- gelijk was aan de Brewfather voorspelling.

Ik ben voor die laatste 2 brouwsels veranderd van pilsmout, Swaen/Dingemans ervoor en nu Weyermann, en heb voor zover ik me kan voor de geest halen niets veranderd aan mijn normale manier van werken.

Vandaar, kan dit het gevolg zijn van die andere mout, of moet ik het toch ergens anders zoeken ?

Alvast bedankt !

• In principe zou je brouwsoftware het mogelijke extract gehalte per mout leverancier specifiek moeten ingesteld zijn.
    Het grof extract gehalte zou moeten ingesteld zijn, maar niet alle leveranciers geven dit op.
    Sommige geven enkel je minimale extract gehalte op en dan is het proef ondervindelijk een beetje zoeken wat je werkelijke extract is.

Andere geven daarbij wel het verschil tussen het grof en fijn extract op en dit kan al makkelijk 1 a 2.5% verschillen (Fine/coarse grind extract difference) dus de manier van schroten kan ook al een rol spelen

Maar in deze is voornamelijk "what you pay is what you get" mijn ervaring.

• Wat ik al gemerkt heb, is dat er een serieus verschil in kwaliteit is tussen pilsmout van Weyermann en die van Dingemans. Weyermann is betere kwaliteit en heeft volgens mij ook een beter rendement. Of dat nu 5 SG punten gaat opleveren weet ik niet maar het gaat toch al meetellen.

Bij een volgend bezoek aan Brouwland ook eens een zak van 25kg weyermann pilsmout kopen als basis. Zovéél duurder is het nu ook weer niet.

• Wat ik al gemerkt heb, is dat er een serieus verschil in kwaliteit is tussen pilsmout van Weyermann en die van Dingemans. Weyermann is betere kwaliteit en heeft volgens mij ook een beter rendement. Of dat nu 5 SG punten gaat opleveren weet ik niet maar het gaat toch al meetellen.

Bij een volgend bezoek aan Brouwland ook eens een zak van 25kg weyermann pilsmout kopen als basis. Zovéél duurder is het nu ook weer niet.

Klopt, als je verder niets aan de instellingen hebt verandert. Een ander puntje kan zijn de zwaarte van je wort. Bij lagere eind Sg’s is het maischrendement ook wat hoger. Ik stel het rendement in de brouwsoftware wat bij al na gelang de storting

• Ik kom nooit aan de instellingen in Brewfather. Ik zit steevast hoger dan wat het recept aangeeft maar ik vind dat niet zo erg. Desnoods gaat er tijdens het brouwen wat meer hop en water bij om op de cijfers uit te komen. En als de bitterheid echt te laag is bij het bottelen, een beetje tetrahop erbij en klaar.

Stressen doe ik al genoeg op mijn werk, bij mijn hobby's heb ik daar geen zin in :-)

• In principe zou je brouwsoftware het mogelijke extract gehalte per mout leverancier specifiek moeten ingesteld zijn.
    Het grof extract gehalte zou moeten ingesteld zijn, maar niet alle leveranciers geven dit op.
    Sommige geven enkel je minimale extract gehalte op en dan is het proef ondervindelijk een beetje zoeken wat je werkelijke extract is.

Goed punt.

Ik besef nu dat ik puur uit gewoonte de vorige mout had ingevuld in Brewfather. Ik heb het eens aangepast naar de nieuwe mout en dat zou da 1 SG punt extra verklaren, niet meer ...

• Ik kom nooit aan de instellingen in Brewfather. Ik zit steevast hoger dan wat het recept aangeeft maar ik vind dat niet zo erg. Desnoods gaat er tijdens het brouwen wat meer hop en water bij om op de cijfers uit te komen. En als de bitterheid echt te laag is bij het bottelen, een beetje tetrahop erbij en klaar.

Stressen doe ik al genoeg op mijn werk, bij mijn hobby's heb ik daar geen zin in :-)

Als je steevast hoger zit, waarom dan niet het rendement een klein beetje aanpassen ? Lijkt me toch makkelijker dan telkens extra water en hop toe te voegen en die tetrahop ?

• Wat is eigenlijk het verschil tussen de Weyermann pilsner mout en de Weyermann BARKE pilsner mout?

De Barke is veel moutiger en voller van smaak dan de gewone pilsener
    Je kan het vergelijken met het gebruik van Thomas Fawcett Maris Otter pale mout versus Dingemans pale mout.
    En dan heb je ook nog de Weyermann Premium Pilsner (2.5 EBC) voor de echt blonde bieren zoals een Duvel

Als je de aroma wheel's wil vergelijken best die van de wort gebruiken en niet die van de korrel (whole kernel) zoals die op vel sites gebruikt wordt.
    Je kan deze beide hier downloaden

• Ja het is een heel zoekwerk als je vervangers zoekt

Een unieke codering zoals EBC of IBU maar dan voor moutsoorten zou heel behulpzaam zijn

Een moutcategorie met een getal of zo zou al helpen zodat het een vergelijkbaar mout is. Nu is de ene Cara niet altijd dezelfde als de andere. De fantasie naam of marketing term boeit me niet zo…