Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste leden ,

Vandaag heb ik een probleem voor .

1 fles is de bodem stukgesprongen het bier is nu bijna 14 dagen gebotteld .

Bier is vergist met fermentis S-134 op 22 °C

Gebrouwen op 23/01/2021 met een begin SG van 1070

Overgeheveld op 30/01/2021 na een week op een nieuw vat SG van 1006

Op 05/02/2021 terug gemeten SG 1004

Op 10/02//2021 terug gemeten SG nog steeds 1004

Denk deze toch uitgegist was .

Dan een 3 dagen wat kouder gezet 16°C doe ik normaal altijd .

Daarna gebotteld met 7gr suiker .

Ik heb nog niet met de andere flesjes geprobeerd of daar ook veel druk op zit .

Hebben jullie voorstellen voor een oplossing ,

Intussen brouw ik 5 jaar en dit is de eerste keer dat mij dit overkomt .

Alvast bedankt voor jullie antwoorden .

• De oplossing heb ik zelf nog niet hoeven toepassen gelukkig maar je kunt van elke fles de druk aflaten door de kroondop een beetje te lichten dan weer sluiten met je apparaat. Denk dat je snel moet drinken want de druk loopt daarna weer op en oxidatie kan plaatsvinden denk ik.

Succes en de metingen nog eens nalopen met de hydrometer neem ik aan? Een refractometer kan ook maar niet nauwkeurig of niet of gecalibreert ? Wel de meting corrigeren voor de alcohol met die laatste

• Hoeveel gist heb je op hoeveel wort gebruikt? En wat is het SG van het bier in de flesjes nu?

Naar de toekomst toe : een bier bottelen na 3 weken gaat vroeg of laat mis. Zeker met gisten als de BE-134 die toch extra tijd nodig hebben. Vuistregel (voor mij toch) was 2 weken hoofdgisting - 2 weken lageren. Nu heb ik een CCT en dan gaat het bier er zeker voor 1 maand in vergisten voor ik bottel.

• De oplossing heb ik zelf nog niet hoeven toepassen gelukkig maar je kunt van elke fles de druk aflaten door de kroondop een beetje te lichten dan weer sluiten met je apparaat.

Nee als je dit weer moet sluiten met je apparaat dan heb je de kroonkurk te ver open gemaakt!

Het beste kan je een muntstuk op de kroonkurk leggen en dan een kroonkurk opener heel lichtje oplichten tot je een sis hoort en dan terug lossen dit is al voldoende om de druk te verminderen en de kroonkurk blijft dan mooi dicht. Dit kan je later eventueel nog eens herhalen.

Ik heb dit één keer moeten doen met een dubbel die ik ook te vlug had gebotteld maar hierdoor heb ik geen flesbreuk gehad.

• Ik meen me te herinneren dat elke SG punt ongeveer overeenkomt met 0,5vol CO2. Als je naar 1.000 ging zit je dus met 2vol meer dan voorzien... Best eens flesje openen en SG meten. Uiteraard wel eerst tijdje laten staan zodat er geen CO2 bellen aan hydrometer blijven hangen. Maar dan nog toch vreemd, ik dacht dat Vichy flessen makkelijk 10 bar aan konden... Zal er eentje met beschadiging zijn geweest denk ik.