Giststarter maken met magneetroerder

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik ben bezig met een giststarter te maken om maandag te brouwen

Normaal gebruik ik een 2 liter erlenmeyer om mijn gist op te schalen , maar brewfather zegt opschalen met 2 liter wort , dus een erlenmeyer van 3 liter

Deze krijg ik dus niet aan het ronddraaien met een roervlo van 5cm , de vlo wil niet op de magneten gaan liggen

Met veel mezerie gaat het tenslotte wel om de magneet op de juiste plaats te krijgen , maar dan wil mijn magneet roerder niet in beweging komen , er komt gewoon een piepend geluid uit , of ik moet hem vollen bak zetten , dan begint hij te draaien maar vliegt de vlo langs de zijkant.

Met veel moeite om draaiende te krijgen heb in een kleine vlo van 3 cm er in gedaan en staat nu te draaien , maar de kolk is te klein naar mijn gedacht

Hoe doen jullie het met een grote erlenmeyer (3 liter) op de magneetroerder of gaat dat niet en is het beter 2x op te schalen in een 2 liter ?

Normaal doe ik het ook in 2x maar heb nu beslist om maandag te brouwen dus moet het in 1x gebeuren

• Als ik mijn roervlo in een lege erlenmeyer 2L leg en op de magneetroerder zet, gaat de vlo direct naar het midden. Om geen storend gerammel te hebben van de draaiende vlo doe ik een klein stukje siliconeslang van 1,5cm over de vlo.

Een starter voor 44L wort is hier 1,8L en de laatste 300ml gaat er de morgen van de brouwdag bij.

Starter bevind zich dan nog in de groeifase zodat de hoofdgisting direct begint na het toevoegen. Afgieten heb ik nog nooit gedaan omdat ik dat niet nodig vind.

• De starter zal mislukt zijn , gisteren namiddag gemaakt en nu doet die nog steeds niets , er komt nog geen 1 belletje naar boven , ik zal ergens een fout gemaakt hebben , nog nooit tegengekomen dat hij niet aan het gisten slaat

Het is de Wyeast 1762 Abdij II , datum te gebruiken voor 27/05/2021

Wat ik gedaan heb is gistvoeding (6gr) bij gedaan de Vitamon Cerevisae en ik denk dat ze bedoelen bij doen in de giststarter , is dat wel zo , misschien beter niet gedaan ?

Addition of 10-30 g/100 L to the pitching yeast prior to fermentation start. Dependent on the respective application

process and on yeast vitality, we recommend addition already during yeast propagation to prevent deficiencies and

probable fermentation difficulties.

Als ik morgen nog wil brouwen zal ik droge gist moeten halen , is er een vervanger voor deze , de M 47 ?

• De starter zal mislukt zijn ,

Het is de Wyeast 1762 Abdij II , datum te gebruiken voor 27/05/2021

Wat ik gedaan heb is gistvoeding (6gr) bij gedaan de Vitamon Cerevisae en ik denk dat ze bedoelen bij doen in de giststarter , is dat wel zo , misschien beter niet gedaan ?

Met 6 gram op het begin van een starter (ik vermoed 1L of minder) heb je uw gist gewoon vergiftigd) Geen wonder dat die niet wil beginnen.

• Het hoofdbestanddeel is DAB en 6 g op een liter is dan wel erg zout voor het gist.

Starter was 2 liter , maar morgen wordt er toch gebrouwen en vlug eens tot bij BMS (is maar 5 km) achter 3 zakjes droge gist

Maar ik dacht 10-30gr/100L , als ik 30 neem en deel door 5 is 6 gr voor 20 liter , maar ze bedoelen toch dat je het moet bij je starter doen of niet :thinking_face:

• Ik begin met 50ml en daarin gaan 3 druppels olijfolie + minder dan 0,1 g gistvoeding.

Zodra dat goed bezig is met gusten, meestal een dag later gaat er 200ml vers steriel wort bij en dan mag er 0,2 g gistvoeding bij.

Doe je er meer in dan verstoor je de balans binnenin de gistcel en loop je kans op volledig stilvallen, ook de groei.

Beginnen met 2000 ml dan verzuip je de gist, zodat die helemaal het noorden kwijt is.

• Starter was 2 liter , maar morgen wordt er toch gebrouwen en vlug eens tot bij BMS (is maar 5 km) achter 3 zakjes droge gist

Maar ik dacht 10-30gr/100L , als ik 30 neem en deel door 5 is 6 gr voor 20 liter , maar ze bedoelen toch dat je het moet bij je starter doen of niet :thinking_face:

Ik gebruik wyeast gistvoeding en daar is de aanbeveling “ half teaspoon” op 5 gallon (ca 2 gr per 20l).

Ik schaal ook op, meestal 2 stappen en laat de starter niet bezinken, gewoon volledig in het gistingsvat. Dan gaat de niet verbruikte gistvoeding ook mee. De wort voor de starter is zelf gebrouwen en geen gedroogde wort.

• Ik gebruik wyeast gistvoeding en daar is de aanbeveling “ half teaspoon” op 5 gallon (ca 2 gr per 20l).

Ik schaal ook op, meestal 2 stappen en laat de starter niet bezinken, gewoon volledig in het gistingsvat. Dan gaat de niet verbruikte gistvoeding ook mee. De wort voor de starter is zelf gebrouwen en geen gedroogde wort.

Ik gebruik deze gistvoeding ook, in een starter 0,5 gram bij de eerste opschaling, 0,5 gram bij de tweede en 1 gram bij de derde. Ik giet de giststarter wel af en voeg nog eens 2 gram gistvoeding toe aan het wort 10 min. einde koken (voor 20 liter).

• Met 6 gram op het begin van een starter (ik vermoed 1L of minder) heb je uw gist gewoon vergiftigd) Geen wonder dat die niet wil beginnen.

Vooral het stukje lezen van de 3% DAP toevoeging op het droog extract, en wat de gevolgen zijn op de gist groei
    (dat is dus grofweg 3 gr /l pure DAP!!!)

Hoeveel gistvoeding en welk volume starter heb je nodig?

Je kunt niet ongestraft gistvoeding blijven toevoegen aan je starter om een bepaalde hoeveelheid gist te kweken. Voeg je teveel DAP of een andere gistvoeding toe, dan kan de concentratie te hoog worden voor de gist waardoor de groei vertraagt of zelfs geheel niet op gang komt. Hetzelfde geldt voor de dichtheid van het wort van de starter. Het best kun je een starter maken met een dichtheid van ongeveer 1040. Dit komt ongeveer neer op 100 gram moutextract in 1 liter water. Een concentratie waarin de gist goed gedijt is 3 tot 5 g YeastVit per liter giststarter.

De grootte van je giststarter hangt af van of je een ondergister of een bovengister gebruikt, of je uitgaat van een propagator pak of een activator pak en of je je starter roert met een magneetroerder, continu belucht of gewoon weg zet. Je kunt berekenen hoe groot je starter moet zijn met BrouwHulp, de pitch rate calculator van MrMalty (tip: in het tapblad Preferences kun je aangeven in welke eenheden je de berekeningen wilt uitvoeren) of die van Wyeast. In BrouwHulp kun je ook berekeningen uitvoeren aan getrapte giststarters (dus twee of drie kleine giststarters achter elkaar maken in plaats van een grote).

Dus makkelijk tot 3 gr/l zuivere DAP en zelfs tot >5 gr/l als er in je gistvoeding ook nog een groot deel gistcelwanden zitten zoals vb bij de Vitamon Cerviea.

• Als ik gist opschaal uit flesje bv. Westmalle Tripel schaal ik op eerst 50 lm dan 100ml, 200ml, 400ml, 800ml enz.... tot ongeveer 10 % van de bathvolume. Ik weet niet hoeveel gistcellen er inzitten, maar ooit ergens gelezen dat 10% voldoende is. Maar hoe maak je een giststarter met gekochte vloeibaar Wyeast gist? Berwfather geeft bv. aan giststarter 2 liter. Vertrek je dan direct met 2L wort. Of doe je ook tussenstappen?

• Ik weet niet hoeveel gistcellen er inzitten, maar ooit ergens gelezen dat 10% voldoende is.

De hoeveelheid starter zegt eigenlijk niet alles.

In mijn starter die volgens de regels van de kunst gemaakt is zitten ongeveer in elke ml 700.000.000 gistcellen, geteld met een telkamer onder de microscoop. Mijn starters zijn 1800ml groot dus ik voeg in het gistvat 1.296.000.000.000 jonge vitale gistcellen om 45L wort te vergisten. Meestal is de klus geklaard op 7 dagen bij 19 - 20°C.

• Koop het linkse model nr1 https://www.fiers.be/nl/producten/laboratoriumbenodigdheden/laboratoriumbestek-hulpmiddelen/histologiemicroscopie-toebehoren/telkamers-bürker

Om te kunnen tellen moet je eerst je suspentie met factor 200 verdunnen zodat er max 20 cellen in een vierkant liggen.

Hoe doe je dat correct?

Neem 3 kleine flesjes van 20ml. Neem een glaspipet van exact 10 ml en vul 2 flesjes met exact 9ml water en een 3de flesje met exact 5ml water

Met een glaspipet van exact 1 ml neem je een homogeen staal van uw starter, dus een wat lange tijd geroerd is geweest. die 1ml doe je in een flesje met 9ml en vermeng tot homogeen met de pipet door enkele malen optrekken en leeglopen. Dan neem je hieruit 1ml verdunde oplossing 1/10 en dit doe in flesje 2 met 9 ml water vermengen tot homogeen en daaruit neem je 5ml voor flesje 3 met 5 ml water, vermengen tot homogeen en nu heb je een verdunning van 1/200

Van flesje 3 neem je een druppel om op de telkamer te leggen, en dek af met het speciale dekglas. Nu heb je een exacte laagdikte van 0,1 mm waarin de gistcellen verspreid liggen zodat je die afzonderlijk kan zien. Gebruik voor het bekijken oculair X40 zo heb je een vergroting van 400 en zie je de cellen alsof ze 3mm groot zijn. De microscoop moet een kruistafel hebben om telkens een vierkant ernaast en eronder onder het oculair te verschuiven

Dan tel je de cellen in 25 grote vierkanten homogeen verdeeld over het ganse opp. Gistcellen die links of boven bovenop een lijn van het vierkant liggen mag je niet meetellen

Het totaal aantal getelde cellen vermenigvuldigen met 200 en daarna nog eens met 10.000 zo bekom je het aantal in de oorspronkelijke suspentie in 1ml

Denk eraan elke meetfout wordt ook 2.000.000 groter

• Mooie video's, interessant om te zien. Maar het is iets waar laboranten hun hartje kunnen ophalen. Voor mij gaat dit toch wat te ver. Vroeger was bouwen simpeler :winking_face:. Paar tonnen open slijpen. Maischen, koken, koelen en gist erbij. Lukte ook niet altijd naar wens maar toch goed te drinken:clinking_beer_mugs::beer_mug:. Dat is het leuke eraan. Het is een hobby maar sommigen gaan wel heel ver. Schol.:winking_face:

• Vroeger was bouwen simpeler

Nu nog altijd, eenieder bepaalt hoe ver hij wil gaan. Ik brouw enkel met korrelgist, vind ik veel makkelijker om werken en met het huidige aanbod heb je keuze genoeg. Vroeger wel eens met opkweek bezig geweest, toen het aanbod korrelgist nog beperkt was tot Fermentis en Brewferm (en dan nog), maar door het huidige aanbod hou ik me er dus niet meer mee bezig.

Tot voor mijn brouwautomaat heb ik meestal met een cooler (of frigobox zo je wil) gewerkt, met eenstapsschema's en koken op de inductieplaat in de keuken, werkte perfect. Vergisten in een emmer, lageren in een passende (HDPE) fles. Goed bier mee gemaakt.

Nu heb ik een CCT en brouwautomaat en eerlijk gezegd werkt het makkelijker maar beter bier levert het niet op. Gecontroleerd vergisten doe ik nu ook en dàt geeft wel een serieus verschil. Net als het aanpassen van de pH, zorgt net voor een iets beter resultaat.

Maar, en dat is mijn mantra, het heeft absoluut geen nut om al die investeringen en aanpassingen te gaan doen als je brouwproces niet op orde is. Potjes, poedertjes en hulpmiddelen helpen niet als de basis zelf niet in orde is. Maar als dat wel het geval is, dan gaat je bier naar een volgend niveau.