De laatste paar jaren gaan wij in de zomer mee als kookouder op het bivak van mijn ex-chiro, een lekker 'fleske' mag daar natuurlijk niet ontbreken. Nu ik zo'n 25 brouwsels op mijn conto heb wil ik mij wel eens wagen aan een ondergister. En ter gelegenheid van het bivak komende zomer wil ik aan mijn medekoks een zelf gebrouwen 'fris' pilske presenteren.
Wat is het doel? Een kraakhelder/lees er uw gazet door verfrissend pilsje dat liefst van al nog uit het flesje kan geconsumeerd worden. Zo eentje waar ge met plezier nog een tweede en een derde van neemt. De bedoeling is dan ook om ze voor de gelegenheid in 25cl-flesjes af te vullen. Bij verfrissend denk ik spontaan aan 'citra' (grote fans van die hop hier!), maar het hoeft natuurlijk ook geen IPA te worden, een hint van citra is meer als voldoende.
Na wat snuisteren hier in andere pils-topics is dit de eerste KISS-versie van het recept, een beetje 'less is more' voorlopig. Al kijk ik uit naar jullie bemerkingen.
BrouwHulp Recept uitdraai
Basis
Omschrijving/th> | Waarde/th> |
---|---|
Kenmerk/td> | 023/td>/tr> |
Naam recept/td> | Pils #1/td>/tr> |
Brouwdatum/td> | 20/03/2021/td>/tr> |
Bierstijl/td> | Pils(ener)/td>/tr> |
Volume/td> | 28,0 l/td>/tr> |
Begin SG/td> | 1,042 SG/td>/tr> |
Berekende kleur (Morey)/td> | 5 EBC/td>/tr> |
Berekende bitterheid (Tinseth)/td> | 20 IBU/td>/tr> |
Brouwzaalrendement/td> | 80,0 %/td>/tr> |
Kooktijd/td> | 60 min./td>/tr> |
Water en brouwzouten
Hoeveelheid/th> | Ingrediënt/th> |
---|---|
20,00 l/td> | Demi water + 0,50g/10l Antioxin SBT/td>/tr> |
5,00 l/td> | Water uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT/td>/tr> |
2,0 g/td> | CaCl2/td>/tr> |
1,70 g/td> | CaSO4/td>/tr> |
3,00 ml/td> | Melkzuur/td>/tr> |
0,80 g/td> | NaCl/td>/tr> |
12,01 l/td> | Spoelwater/td>/tr> |
Waterprofiel behandeld water
Ca/th> | Mg/th> | Na/th> | HCO3/th> | Cl/th> | SO4/th> |
---|---|---|---|---|---|
51 mg/l/td> | 1 mg/l/td> | 15 mg/l/td> | 23 mg/l/td> | 67 mg/l/td> | 67 mg/l/td>/tr> |
Vergistbare ingrediënten
Hoeveelheid/th> | Naam/th> | Mouterij/th> | Kleur/th> | %/th> |
---|---|---|---|---|
5,00 kg/td> | Premium pilsmout/td> | Weyermann/td> | 2 EBC/td> | 100,0 %/td>/tr> |
Maischschema
Omschrijving/th> | Temperatuur/th> | Stap tijd/th> | Rust tijd/th> | Beslagdikte/th> |
---|---|---|---|---|
Stap 1/td> | 60,0 °C/td> | 1 min./td> | 10 min./td> | 5,0 l/kg/td>/tr> |
Stap 2/td> | 66,0 °C/td> | 10 min./td> | 45 min./td> | 5,0 l/kg/td>/tr> |
Stap 3/td> | 72,0 °C/td> | 10 min./td> | 20 min./td> | 5,0 l/kg/td>/tr> |
Stap 4/td> | 78,0 °C/td> | 10 min./td> | 5 min./td> | 5,0 l/kg/td>/tr> |
Hop
Hoeveelheid/th> | Naam/th> | Type/th> | % alfazuur/th> | Kooktijd/toevoeging/th> | IBU/th> |
---|---|---|---|---|---|
20,0 g/td> | Saaz/td> | pellets/td> | 3,4%/td> | 60 min./td> | 6,9 IBU/td>/tr> |
20,0 g/td> | Styrian Goldings/td> | pellets/td> | 3,4%/td> | 60 min./td> | 6,9 IBU/td>/tr> |
10,0 g/td> | Citra/td> | pellets/td> | 12,0%/td> | 15 min./td> | 6,0 IBU/td>/tr> |
Overige ingrediënten
Hoeveelheid/th> | Naam/th> | Type/th> | Gebruik/th> |
---|---|---|---|
6,00 g/td> | Iers mos/td> | klaringsmiddel/td> | koken/td>/tr> |
Gist
Hoeveelheid/th> | Naam/th> | Type/th> |
---|---|---|
34,5 g/td> | Saflager Lager (W-34/70)/td> | ondergist/td>/tr> |
Waar ligt voor mij de uitdaging?
Vooral in het vergistingsproces, aangezien ik hier nog geen ervaring mee heb. Het is een eerste ondergister. Uit andere topics leid ik dat het volgende schema wel eens the way to go zou kunnen worden.
7-10 dagen op 12°C, vervolgens 1°C per dag verhogen tot 17°C, 2 extra dagen rust op 17°C, vervolgens zakken naar 5°C voor 3 weken.
Tussentijds overhevelen zou goed zijn, maar wanneer? Ik heb tot nu toe nog nooit overgeheveld.. Koop ik hier best nog een extra FerMonster voor dan? Gewoon overhevelen langs het kraantje of gebruik ik hier de hevel voor?
Ik zou biersol willen gebruiken om extra uit te klaren, wanneer gebruik ik die dan best?
Bij het bottelen gebruik ik gewoonlijk ook tetrahop, maar omdat ze vooral uit het flesje gedronken zullen worden is dit misschien niet nodig omdat schuim niet het belangrijkste is dan. Ik gebruik ook steeds bottelgist, hopelijk mengt die zich niet te hard tijdens het drinken doordat er regelmatig bewogen wordt met het flesje..
Ik ben benieuwd naar jullie tips, (bijna) alles is bespreekbaar om aan dit recept nog te sleutelen ...
Alvast bedankt!