Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• De laatste paar jaren gaan wij in de zomer mee als kookouder op het bivak van mijn ex-chiro, een lekker 'fleske' mag daar natuurlijk niet ontbreken. Nu ik zo'n 25 brouwsels op mijn conto heb wil ik mij wel eens wagen aan een ondergister. En ter gelegenheid van het bivak komende zomer wil ik aan mijn medekoks een zelf gebrouwen 'fris' pilske presenteren.

Wat is het doel? Een kraakhelder/lees er uw gazet door verfrissend pilsje dat liefst van al nog uit het flesje kan geconsumeerd worden. Zo eentje waar ge met plezier nog een tweede en een derde van neemt. De bedoeling is dan ook om ze voor de gelegenheid in 25cl-flesjes af te vullen. Bij verfrissend denk ik spontaan aan 'citra' (grote fans van die hop hier!), maar het hoeft natuurlijk ook geen IPA te worden, een hint van citra is meer als voldoende.
    Na wat snuisteren hier in andere pils-topics is dit de eerste KISS-versie van het recept, een beetje 'less is more' voorlopig. Al kijk ik uit naar jullie bemerkingen.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk023

Naam receptPils #1

Brouwdatum20/03/2021

BierstijlPils(ener)

Volume28,0 l

Begin SG1,042 SG

Berekende kleur (Morey)5 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)20 IBU

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lDemi water + 0,50g/10l Antioxin SBT

5,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

2,0 gCaCl2

1,70 gCaSO4

3,00 mlMelkzuur

0,80 gNaCl

12,01 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

51 mg/l1 mg/l15 mg/l23 mg/l67 mg/l67 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,00 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC100,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 160,0 °C1 min.10 min.5,0 l/kg

Stap 266,0 °C10 min.45 min.5,0 l/kg

Stap 372,0 °C10 min.20 min.5,0 l/kg

Stap 478,0 °C10 min.5 min.5,0 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

20,0 gSaazpellets3,4%60 min.6,9 IBU

20,0 gStyrian Goldingspellets3,4%60 min.6,9 IBU

10,0 gCitrapellets12,0%15 min.6,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

6,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

34,5 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

Waar ligt voor mij de uitdaging?
    Vooral in het vergistingsproces, aangezien ik hier nog geen ervaring mee heb. Het is een eerste ondergister. Uit andere topics leid ik dat het volgende schema wel eens the way to go zou kunnen worden.
    7-10 dagen op 12°C, vervolgens 1°C per dag verhogen tot 17°C, 2 extra dagen rust op 17°C, vervolgens zakken naar 5°C voor 3 weken.
    Tussentijds overhevelen zou goed zijn, maar wanneer? Ik heb tot nu toe nog nooit overgeheveld.. Koop ik hier best nog een extra FerMonster voor dan? Gewoon overhevelen langs het kraantje of gebruik ik hier de hevel voor?
    Ik zou biersol willen gebruiken om extra uit te klaren, wanneer gebruik ik die dan best?
    Bij het bottelen gebruik ik gewoonlijk ook tetrahop, maar omdat ze vooral uit het flesje gedronken zullen worden is dit misschien niet nodig omdat schuim niet het belangrijkste is dan. Ik gebruik ook steeds bottelgist, hopelijk mengt die zich niet te hard tijdens het drinken doordat er regelmatig bewogen wordt met het flesje..

Ik ben benieuwd naar jullie tips, (bijna) alles is bespreekbaar om aan dit recept nog te sleutelen ;-) ...
    Alvast bedankt!

• Kraakhelder is geen criterium als je uit het flesje drinkt. 😉

20 IBU is heel weinig, moderne pils is inderdaad heel flauw (niet alleen Heineken, ook de meeste Belgische pilsjes). Mijn laatste (en beste) pils was 36 IBU en had nog bitterder gemogen.

Ik zou ook hoger starten, een begin sg van rond de 1050.

Citra is een leuk idee.

Met de W34/70 is verhogen naar 15° voldoende, met 2 of 3 dagen rust. Het overhevelen doe ik daarna, via het kraantje van mijn Fermonsters, dan 3 weken koud lageren, overhevelen naar de bottelemmer (weer via het kraantje, een hevel werkt ook) en bottelen.

Kijk eens naar mijn laatste pils (heb je die niet mee gebrouwen?), die was heel geslaagd (en jammer genoeg op).

• Kraakhelder is mss geen absolute must, maar wilt niet zeggen dat we het niet kunnen proberen te benaderen hé :P ...
    Ik heb de IBU's idd gebaseerd op wat ik vond in het boek van Kevin Verstrepen, en die waren allemaal aan de lage kant. Nu die IBU's zijn natuurlijk ook maar een getal, het is niet dat je het verschil kan proeven tussen pakweg 23 of 25.. Maar ik wil hem alleszins niet te bitter maken, het mag een doorkapperke zijn. Zoals ik zei, je moet goesting hebben om er nog eentje van te nemen als die op is ;-) .

BeginSG verhogen kan perfect, en bedankt voor je tips ivm de vergisting en het hevelen. Ik heb idd een pils mee gebrouwen met jou, alleen nooit geproefd hé Koen dus ik kan niet oordelen :P ... Maar dat het een prachtig bier geworden is daar twijfel ik niet aan ;-) .

• IBU inderdaad boven de 30 anders mis je het echt. Voor dames inderdaad niet boven de 27:beaming_face_with_smiling_eyes:

Wat. Betreft de hop... ik vind het zonde om Saaz en ST Goldings als bitterhop te gebruiken voor een lager. zou dan eerder kiezen voor Magnum of Perle voor een Duitse lager (gezien de gist). De Saaz en Goldings dan als aroma hop en de citra als vlam out/hopstand. Misschien een optie? Dan heb je maximaal citrus effect...

Duitsachtige lagers hebben allemaal een sterk hop aroma (Bitburg, warsteiner, Beck, Veltins etc)

• IBU inderdaad boven de 30 anders mis je het echt. Voor dames inderdaad niet boven de 27:beaming_face_with_smiling_eyes:

Wat. Betreft de hop... ik vind het zonde om Saaz en ST Goldings als bitterhop te gebruiken voor een lager. zou dan eerder kiezen voor Magnum of Perle voor een Duitse lager (gezien de gist). De Saaz en Goldings dan als aroma hop en de citra als vlam out/hopstand. Misschien een optie? Dan heb je maximaal citrus effect...

Duitsachtige lagers hebben allemaal een sterk hop aroma (Bitburg, warsteiner, Beck, Veltins etc)

Prima idee! Zal ik zeker aanpassen.

De citra in vlamuit is een mogelijkheid, maar dan zit die er toch enkel in tijdens het koelen he? Gaat die dan wel voldoende aroma’s afgeven?

• Nee hoor, is gewoon een pauze tijdens het koelen op relatief hoge temperatuur en die is dan nog hoog genoeg voor het “ afdoden” van ongewenste indringers. PH richting de 5 en hop en eiwitvlokken zakken mooi uit. Vlamuit hop is toch een gebruikelijke methode?

Vlamuit is zoals het woord zegt: na koken de vlam uit en de hop erbij, op 100° dus. Met die methode heb je nog serieus wat bitterheid en minder aroma.

Na koelen tot 80° en dan de hop toevoegen noemen we hopstand. Weinig extra bitterheid, meer aroma en hopsmaak. Blijf gerust een half uur op 8O° en koel dan verder. Geen problemen met cold break. Ik pas dit veel toe: veel aroma en veiliger dan dryhop want geen oxidatie of gevaar voor hop creep.

• Vlamuit is zoals het woord zegt: na koken de vlam uit en de hop erbij, op 100° dus. Met die methode heb je nog serieus wat bitterheid en minder aroma.

Na koelen tot 80° en dan de hop toevoegen noemen we hopstand. Weinig extra bitterheid, meer aroma en hopsmaak. Blijf gerust een half uur op 8O° en koel dan verder. Geen problemen met cold break. Ik pas dit veel toe: veel aroma en veiliger dan dryhop want geen oxidatie of gevaar voor hop creep.

Ziezo, heb het aangepast in het recept. Maar de hoeveelheid vind ik nog lastig om in te schatten. Omdat het vlamuit is misschien een beetje meer als 10g op 28 liter, maar het mag ook niet te hard overheersen en die citra is wel een dominante hop. :-)

• Kristof A

in Brouwhulp heb je een "heksenhoed" naast het woord "hop" staan.

Als je deze hoed kiest krijg je een grafische voorstelling van hoeveel "smaak" en "aroma" je mag verwachten in uw brouwsel.

Dit zou toch enige indicatie moeten geven van wat je mag verwachten (echter nog niet zelf gebruikt in de praktijk).

Is er iemand die dit al gebruikt heeft in de praktijk ? bevindingen ?

Koen Sels

in Brouwhulp gebruikt men volgens mij de benamingen "vlamuit" (hop bij vuur uit) en Whirlpool (hop bij 80°C). Klopt dit ? of moet ik mij bij Whirlpool nog iets anders voorstellen ?

• Kristof A lees mijn onderwerp Eerste bier van het jaar : een pils. ook eens door (als je dat al niet gedaan hebt).

Wat ik eruit heb geleerd is dat je eerst en vooral tijdens het brouwen extra voorzichtig moet zijn voor oxidatie en je pH op peil houden tijdens het hele proces.

Eenmaal gebrouwen is het gistingsmanagement heel belangrijk en vooral starten met voldoende gist. Die 34g is vééél te weinig. Reken op ongeveer 2g/l gist. Ter referentie, ik heb 3 zakjes gebruikt op 19l wort.

Voor dat kraakhelder effect (wat me eens gelukt is :-) ) kan je gaan klaren met kiesel/biersol en gelatine bij de cold crash. Maar geeft het dan wel de nodige tijd om uit te zakken (twee weken in mijn geval).

Qua receptuur zorg je ook best voor voldoende bitterheid, ik zat aan 27 IBU berekend en vond dat nog net te weinig. Ik heb het bij het bottelen dan ook wat opgeschroefd met tetrahop.

Bottelen met bottelgist is volgens mij ook noodzakelijk want je gaat echt kraakhelder bier bottelen dat ook al lang heeft gelagerd.

Voor het water start je best met demiwater dat je aanpast naar een heel zacht profiel. Dat gaat achteraf helpen met de smaak van je bier.

• Ik heb mij vooral op jouw onderwerp gebaseerd :P ...
    Maar leuk dat je die aandachtspunten toch nog even aanhaalt want bij zo'n eerste ondergister kan je al eens dingen over het hoofd zien natuurlijk. Een paar pakjes extra gist bestellen dus, check.
    Ik heb 5 liter kraanwater genomen en 20 liter demi-water. Zo zit er toch nog wat bicarbonaat in het water omdat ik dat hier niet standaard in huis heb. Beter om NaHCO3 aan te kopen en volledig vanuit demiwater te starten? Ik dacht dat ik met het waterprofiel in het recept wel goed zat, ook dat had ik vanuit jouw onderwerp gehaald :P ...

• Kristof kijk ook eens naar het topic amarillo pils. Dit bier is voor mij nu al zeer geslaagd te noemen. Ook dit was mijn eerste ondergister. IBU 27 lijkt me perfect. Ik zou niet minder dan 25 gaan.

Als je echt Citrus toetsen wil zal je de hoeveelheid Citra toch drastisch moeten optrekken. Ik zat aan 100gr in totaal op 24l.

Succes!

• Ik heb mij vooral op jouw onderwerp gebaseerd :P ...
    Maar leuk dat je die aandachtspunten toch nog even aanhaalt want bij zo'n eerste ondergister kan je al eens dingen over het hoofd zien natuurlijk. Een paar pakjes extra gist bestellen dus, check.
    Ik heb 5 liter kraanwater genomen en 20 liter demi-water. Zo zit er toch nog wat bicarbonaat in het water omdat ik dat hier niet standaard in huis heb. Beter om NaHCO3 aan te kopen en volledig vanuit demiwater te starten? Ik dacht dat ik met het waterprofiel in het recept wel goed zat, ook dat had ik vanuit jouw onderwerp gehaald :P ...

Bicarbonaat heb je niet nodig voor een pils, het dient om te ontzuren, bv bij een bier met veel gebrande mouten. BrouwHulp geeft aan of je moet aanzuren met melkzuur/fosforzuur dan wel ontzuren met bicarbonaat. Je koopt dit gewoon in de supermarkt, ik heb dat standaard in de keuken om groene groenten groen te houden tijdens het koken.

Je watersamenstelling is ok voor een pils. 👍

• De pilsjes die ik tot nu toe gebrouwen heb waren er van 32 IBU met een eindigheid van 1.010 SG (BU/RE ratio = 7.3)
    Voor je bitterheid moet je vooral rekening houden met je (verwachte) einddichtheid.
    Ik heb even alle pilsjes uit het boek van Verstrepen in volgorde ingegeven in de Beer calculator dan zie je dat de eindigheid van de onderzochte pilsjes tussen de 0.996 FG en 1007 FG zitten. (zie bijlage)
    Nu vb 30 IBU met een FG van 0.996 of 30 IBU met een FG van 1007 is een heel groot verschil in bitterheidsgewaarwording.
    Als ik jou pilsje met de W34/70 (SVG 82%) vergist ingeef kom je uit op een berekende einddichtheid van 1007 SG
    Als je dan de BU/RE ratio gaat berekenen (de bitterheidsindex die ook rekening houd met je einddichtheid) en deze gaat vergelijken met deze berekende waarden uit de BJCP voor de verschillende pilsener type's dan heb je een idee waar je naar toe moet met je IBU's
    Jou BU/RE ratio voor een bier van 20 IBU met een OG van 1042 SG (10.4°P) en een FG van 1007 SG (1.8°P) dan kom je uit op een BU/RE (°P) van 6.0
    (en heeft een gewone bitterheid index van 0.65 = BU/GU in de berekende waarde uit de BJCP)

Een BU/RE -(°P) ratio van 6.0 is idd voor een Europese Pilsener vrij laag
    Als je je bitterheid zou optrekken naar 25 IBU dan kom je uit op een BU/RE (°P) ratio van 7.5
    Als je je bitterheid zou optrekken naar 27 IBU dan kom je uit op een BU/RE (°P) ratio van 8.0
    Als je je bitterheid zou optrekken naar 30 IBU dan kom je uit op een BU/RE (°P) ratio van 8.9 (net iets te hoog voor een FG van 1007)

Wat betreft de gist keuze, als je het pilsje gaat pimpen met wat Citra hop dan zou ik persoonlijk eerder de Fermentis Saflager S-189 gebruiken welke iets cleaner is dan de W34/70 (maar de verschillen zijn wel echt klein)

• Wat betreft de gist keuze, als je het pilsje gaat pimpen met wat Citra hop dan zou ik persoonlijk eerder de Fermentis Saflager S-189 gebruiken welke iets cleaner is dan de W34/70

Klopt, W34/70 geeft een wat meer “zachter en voller” mondgevoel. Als je de hop naar boven wilt halen is S189 (rond 10C vergisten) een mooiere optie. Een klein beetje cara pils kan dan geen kwaad anders is het resultaat wel clean maar aan de schrale kant (Feldschlossen, Calanda Brau)

• Vlamuit is zoals het woord zegt: na koken de vlam uit en de hop erbij, op 100° dus. Met die methode heb je nog serieus wat bitterheid en minder aroma.

Ik zou dit de volgende keer ook eens willen toepassen maar moet je dan meer hop gebruiken t.o.v. dryhoppen of gewoon dezelfde hoeveelheid in gewicht?

• Eerst en vooral bedankt voor al jullie reacties, rekening houdend met jullie tips kom ik op de volgende versie. Ook deze staat natuurlijk nog open voor aanpassingen:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk023

Naam receptPils #1

Brouwdatum20-03-2021

BierstijlPils(ener)

Volume28,0 l

Begin SG1,047 SG

Eind SG1,008 SG

Schijnbare vergistingsgraad83,0%

Alcoholgehalte5,1 vol.%

Berekende kleur (Morey)5 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU (+6 tetrahop)

Brouwzaalrendement80,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

20,00 lDemi water + 0,50g/10l Antioxin SBT

5,00 lWater uit Gr. Braamstraat + 0,50 g/10l Antioxin SBT

2,00 gCaCl2

1,70 gCaSO4

3,00 mlMelkzuur

0,80 gNaCl

12,02 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

51 mg/l1 mg/l15 mg/l23 mg/l67 mg/l67 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,50 kgPremium pilsmoutWeyermann2 EBC100,0 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Stap 160,0 °C1 min.10 min.4,5 l/kg

Stap 266,0 °C10 min.45 min.4,5 l/kg

Stap 372,0 °C10 min.20 min.4,5 l/kg

Stap 478,0 °C10 min.5 min.4,5 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

20,0 gPerlepellets8,0%60 min.15,6 IBU

30,0 gSaazpellets3,4%15 min.4,9 IBU

30,0 gStyrian Goldingspellets3,4%15 min.4,9 IBU

40,0 gCitrapellets12,0%whirlpool0,0 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

6,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

46 gSaflager Lager (W-34/70)ondergist

->Ik heb het beginSG een beetje opgetrokken, hij zou nu moeten eindigen op 1008. Dat geeft met 7 g/l bottelsuiker een alcohol% van 5,5. Hoger hoeft dat zeker niet te zijn.
    ->De hopgiften zijn wat aangepast, ik heb nu 40g citra genomen als whirlpoolhop. Hier ben ik nog niet helemaal uit, het is echt de bedoeling dat er maar een hint van citra is, en geen citra-bier. Ik hoop maar dat het niet teveel is.
    ->Ik hou het voor dit bier maar op de W-34/70, die S-189 lijkt me wel een leuk experiment voor een volgende keer.
    ->Met de website van Serge berekende ik een BU/RE - ratio van 8,1. Dat lijkt me wel goed te zitten.