Brouwzaalrendement krijg ik niet berekend in brouwhulp...

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hey allemaal!

Ik heb net m'n 2e biertje overgeheveld naar m'n lagervat en het volume en de SG gemeten. Na deze gegevens opgeslagen te hebben in brouwhulp vind ik het toch raar dat mijn voorspellingen nooit echt kloppen. Enkel het volume na vergisting klopt. Ik houd (na overhevelen, met de veronderstelling dat ik 1 liter gistdepot heb laten zitten) 27.5 liter over. En de voorspelling was 28.5 naar gistingsvat dus dit klopt.

Ik had oorspronkelijk een recept met brouwzaalrendement 75%, dus met een begin SG van 1.036. Dit was echter na meting 1.060.
    Als ik het brouwzaalrendement echter aanpas naar 95% kom ik wel deze SG uit. Maar dat lijkt me een beetje hoog.

De enige fout die ik kan bedenken is dat ik de rijstvlokken eerst gekookt heb in 6 liter water. Ik heb 27L water gebruikt + 12.7L spoelwater.

Hoe pas ik dit aan in brouwhulp zodat deze 6L meegerekend wordt, de voorspelde beginSG 1.060 blijft en ook het eindvolume naar gistingsvat (dus 28.5L) blijft kloppen?

Alvast bedankt!

Lowie

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis

OmschrijvingWaarde

Kenmerk

Naam receptVedett kloon

Brouwdatum04-02-2021

BierstijlPils(ener)

Volume30,0 l

Begin SG1,036 SG

Berekende kleur (Morey)7 EBC

Berekende bitterheid (Tinseth)26 IBU

Brouwzaalrendement95,0 %

Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten

HoeveelheidIngrediënt

27,00 lWater uit Snellegem

4,20 mlFosforzuur

12,67 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water

CaMgNaHCO3ClSO4

47 mg/l4 mg/l86 mg/l257 mg/l68 mg/l99 mg/l

Vergistbare ingrediënten

HoeveelheidNaamMouterijKleur%

5,70 kgPilsmoutDingemans3 EBC91,3 %

0,54 kgRijstvlokkenSupermarkt2 EBC8,7 %

Maischschema

OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

50,0 °C1 min.10 min.4,3 l/kg

60,0 °C10 min.30 min.4,3 l/kg

70,0 °C10 min.30 min.4,3 l/kg

78,0 °C10 min.5 min.4,3 l/kg

Hop

HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU

16,2 gMagnumpellets9,7%60 min.12,8 IBU

45,0 gStyrian Goldingsbellen2,6%30 min.6,6 IBU

45,0 gSaazbellen5,3%10 min.6,4 IBU

Overige ingrediënten

HoeveelheidNaamTypeGebruik

2,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist

HoeveelheidNaamType

46,0 gSafLager West European Lager (S-23)ondergist

Vergisting

KenmerkWaarde

Starttemp. vergisting12,0 °C

Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C

Eind temp. hoofdvergisting13,0 °C

Eind SG hoofdvergisting1,016 SG

Schijnbare vergistingsgraad55,3%

Start nagisting20-02-2021

Temp. nagisting2,0 °C

Temp. lagering0,0 °C

• Hoe pas ik dit aan in brouwhulp zodat deze 6L meegerekend wordt, de voorspelde beginSG 1.060 blijft en ook het eindvolume naar gistingsvat (dus 28.5L) blijft kloppen?

Ik denk niet dat je dat kunt in Brouwhulp. Je kan misschien wel de moutverhouding (in l/kg) aanpassen zodat je ze wel meerekent. In jouw geval hierboven dus : 6.24*4.3=26.8 + 6 = 32.8 liter maischwater. Dat wil zeggen dat je l/kg verhouding naar 5.25 l/kg zou moeten wat wel véél te dun is.

• Lowie, met deze formule kan je zelf het brouwzaalrendement berekenen.

Bekomen °Pt X Bekomen SG X bekomen L wort / kg mout

Om de graden Plato te kennen heb je de tabel SG omzetten naar °Pt nodig

100% correct

Ik denk dat je bedoelt: Bekomen °Pt X bekomen L wort / kg mout?

Dat is wat ik zou noemen het 'conventioneel brouwzaalrendement'.

Maar dat is niet de methode die BrouwHulp gebruikt. Brouwhulp berekent eerst de hoeveelheid extraheerbaar zetmeel in de mout, en deelt het 'conventioneel brouwzaalrendement' door dat percentage. Uitgaande van (ongeveer) 80% extraheerbaar zetmeel kom je dan op:

(°Pt X bekomen L wort / kg) / 80.

Het is een beetje verwarrend dat er verschillende definities van het brouwzaalrendement in omloopt zijn.

• Neen Geert om het BZR te kennen is het wel degelijk deze formule

Wat Brouwhulp doet of berekend is bedoeld om het te doen kloppen wat je vooraf ingeeft als BZR maar daar werk ik niet mee want dat programma werkt niet op een Mac.

Ik werk met brouwplanner en zo weet ik altijd vooraf wat het SG moet worden na het koelen van het wort en dat klopt altijd soms zelfs 1 of 2 puntjes meer.

Mijn BZR schommeld meestal tussen 68 en 72 voor volmout recepten, dus zonder suiker.

• Neen Geert om het BZR te kennen is het wel degelijk deze formule

Wat Brouwhulp doet of berekend is bedoeld om het te doen kloppen wat je vooraf ingeeft als BZR maar daar werk ik niet mee want dat programma werkt niet op een Mac.

Ik werk met brouwplanner en zo weet ik altijd vooraf wat het SG moet worden na het koelen van het wort en dat klopt altijd soms zelfs 1 of 2 puntjes meer.

Mijn BZR schommeld meestal tussen 68 en 72 voor volmout recepten, dus zonder suiker.

brouwerwaldonk heeft gelijk wat het vermenigvuldigen van SG met °Pt betreft. Ik heb me daar ook al een paar keer op vergist : °Pt is een gewichtspercentage , dus je aantal liter moet je inderdaad eerst vermenigvuldigen met je SG, om je werkelijk gewicht te bekomen. Wat die definitie van BZR betreft : misschien moeten we eens een conventie maken die het onderscheid maakt tussen rendement t.o.v. storting en rendement t.o.v. theoretisch extraheerbaar zetmeel ?

• Ik had oorspronkelijk een recept met brouwzaalrendement 75%, dus met een begin SG van 1.036. Dit was echter na meting 1.060.

Ik heb even je recept ingegeven in BrouwHulp, met jou gegevens (75% brouwzaalrendement) kom ik op een begin sg van 1047. Ik zie dan het verlies door verdamping 3,5 liter, dis is realistisch. Maar ik zie geen andere verliezen: geen filterkuipverlies, geen verlies door wat achterblijft in je kookketel. De parameters van je brouwinstallatie zijn dus niet correct. Dit verklaart ook het verschil tussen je 30 liter en de 28,5 die je effectief overhoudt na koelen.

Die 6 liter van de rijst, komt die bovenop je 27 + 12,7 liter of is dat een deel van je maischwater?

• Wat die definitie van BZR betreft : misschien moeten we eens een conventie maken die het onderscheid maakt tussen rendement t.o.v. storting en rendement t.o.v. theoretisch extraheerbaar zetmeel ?

Het % extraheerbaar zetmeel is een vast gegeven van elke moutsoort, het zit normaal in het brouwblad en verschilt van moutsoort tot moutsoort.

Zo heeft pilsmout een extractiefactor van 81, en Cara 120 maar 70

• Ik heb even je recept ingegeven in BrouwHulp, met jou gegevens (75% brouwzaalrendement) kom ik op een begin sg van 1047. Ik zie dan het verlies door verdamping 3,5 liter, dis is realistisch. Maar ik zie geen andere verliezen: geen filterkuipverlies, geen verlies door wat achterblijft in je kookketel. De parameters van je brouwinstallatie zijn dus niet correct. Dit verklaart ook het verschil tussen je 30 liter en de 28,5 die je effectief overhoudt na koelen.

Die 6 liter van de rijst, komt die bovenop je 27 + 12,7 liter of is dat een deel van je maischwater?

Ik heb de verliezen normaal wel ingegeven hoor, filterkuip 1 liter en kookketel 0,5 liter.

En de 6 liter kwam er bovenop, dat moet ik inderdaad nog aanpassen...

• Als ik het brouwzaalrendement echter aanpas naar 95% kom ik wel deze SG uit. Maar dat lijkt me een beetje hoog.

Dat brouwzaalrendement zouden ze beter weglaten en de juiste waarden weergeven die ook iets betekenen. Er zijn er drie die belangrijk zijn :

1. Extractieëfficientie (aka maischrendement) : van de x kilo mout heb je x kilo in je extract. Dit is het volume voor koken. Hier kan je een percentage op berekenen dat van belang kan zijn voor volgende brouwsessies om te berekenen wat je SG voor koken zal zijn.

2. Rendement einde koken : hoeveel wort aan welke densiteit krijg je in je gistvat (je kan eventueel ook het volume in je kookvat nemen maar daar zie ik niet meteen het nut van in). Het percentage dat je door deze formule kan berekenen kan je in de toekomst gebruiken bij het opstellen van recepten om te weten hoeveel vergistbaar wort aan welke densiteit je mag verwachten ongeveer.

3. Het rendement bij het bottelen : hoeveel bier heb je kunnen bottelen. Dit is geen percentage maar gewoon een exacte meting van het gebottelde volume (ik doe dat simpelweg door het aantal flesjes te tellen en maal 3,3 te doen.

Ik heb hier van de drie waarden ergens formules in een rekenblad steken. Ik geloof dat het zelfs nog in de Bibliotheek staat onder "BierGoeroe".

• Super, deze formules ga ik bij de volgende keer brouwen gebruiken!

• Ik heb de verliezen normaal wel ingegeven hoor, filterkuip 1 liter en kookketel 0,5 liter.

En de 6 liter kwam er bovenop, dat moet ik inderdaad nog aanpassen...

Die extra 6 liter kan je (wanneer je die pas later toevoegt) ingeven op het tabblad 'Metingen op de brouwdag' bij 'Extra water in gistvat'.

Het begin sg kan je deels verklaren doordat je brouwzaalrendement iet hoger is dan 75% maar het zou me verwonderen dat je meer haalt dan 80%. De enige verklaring die ik heb is dat je een fout gemaakt hebt bij het afwegen van de mout. :thinking_face:

• Die extra 6 liter kan je (wanneer je die pas later toevoegt) ingeven op het tabblad 'Metingen op de brouwdag' bij 'Extra water in gistvat'.

Het begin sg kan je deels verklaren doordat je brouwzaalrendement iet hoger is dan 75% maar het zou me verwonderen dat je meer haalt dan 80%. De enige verklaring die ik heb is dat je een fout gemaakt hebt bij het afwegen van de mout. :thinking_face:

Bij m'n eerste biertje kwam ik ook een hogere SG uit dan voorspeld... En moet voor m'n thesis hele dagen met een balans werken dus fout afgewogen mout zou me sterk verbazen😉

• Bij m'n eerste biertje kwam ik ook een hogere SG uit dan voorspeld... En moet voor m'n thesis hele dagen met een balans werken dus fout afgewogen mout zou me sterk verbazen😉

Dan tel je die 6 liter toch 2 keer.

Als ik die er bij mij aftrek, kom ik op sg 1060, wanneer ik die als extra water toevoeg kom ik op 1037.

• brouwerwaldonk heeft gelijk wat het vermenigvuldigen van SG met °Pt betreft. Ik heb me daar ook al een paar keer op vergist : °Pt is een gewichtspercentage , dus je aantal liter moet je inderdaad eerst vermenigvuldigen met je SG, om je werkelijk gewicht te bekomen. Wat die definitie van BZR betreft : misschien moeten we eens een conventie maken die het onderscheid maakt tussen rendement t.o.v. storting en rendement t.o.v. theoretisch extraheerbaar zetmeel ?

Inderdaad, brouwerwaldonk heeft gelijk. Ik was uitgegaan van volume procent voor Plato, maar dat is inderdaad niet correct, en dat corrigeer je door met het SG te vermenigvuldigen.

Neemt niet weg dat als je met BrouwHulp werkt, je ook (mits alles goed ingevuld) vrijwel perfect je volume en SG van te voren kunt berekenen.

• Neemt niet weg dat als je met BrouwHulp werkt, je ook (mits alles goed ingevuld) vrijwel perfect je volume en SG van te voren kunt berekenen.

Idd, kan ik beamen (en Serge ook, toen hij hier kwam meebrouwen had ik precies de vooropgestelde liters en het SG), ik gebruik ook in 90% van mijn brouwsels Brouwhulp en in bijna alle gevallen zit het er erg dicht tegen als je eerst een paar keer alles hebt gemeten en die gegevens voor uw installatie hebt ingevoerd....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."