Ik heb wat rondgezocht op het forum maar vond zo direct geen antwoord. Heeft iemand een idee of het licht van een gloeilamp in de klimaatkast effect heeft op het bier? Of is het enkel natuurlijk licht dat invloed heeft?

Licht in klimaatkast
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
-
Als je gistvat van plastiek is dan dringt het licht daar doorheen en dat is niet goed voor het bier. Dat krijgt dan iets van kattepis smaakje. Het is de hop in het bier dat een reactie maakt met het licht en die smaak produceert
Als je gistvat van inox is, is het een ander verhaal daar kan het licht nooit doorheen.
Daarom vergeet al die plastiek rommel en stap over op inox voor kwaliteit.
-
Geen idee hoe kattenpis smaakt maar dat is vermoedelijk een ongewenste smaak 🙂
Ik ben op zich wel tevreden van men gistvat (30l plastic van speidel) dus ik ga eerst is kijken of ik een warmte-element vind dat geen licht geeft, vooraleer ik ga investeren in een nieuw gistvat 🤔
-
Effe op inpikken : neen het kan geen kwaad. Het is geen zonlicht en het licht bevat ook geen UV straling.
-
Ik heb ooit die proffesor van de brouwerijschool in Gent een betoog horen afsteken wat de invloed van licht op bier teweeg brengt, dus die zei iets heel anders dan het kan geen kwaad
-
Los van het feit of het al dan niet kwaad kan, veronderstel ik ook dat je niet de hele dag naar je gistvat zit te kijken en dat het licht slechts sporadisch aangaat. Ik werkte vroeger ook met een plastic gistvat en heb nooit enig nadeel ondervonden van het lampje dat af en toe aanging in mijn klimaatkast.
-
Los van het feit of het al dan niet kwaad kan, veronderstel ik ook dat je niet de hele dag naar je gistvat zit te kijken en dat het licht slechts sporadisch aangaat. Ik werkte vroeger ook met een plastic gistvat en heb nooit enig nadeel ondervonden van het lampje dat af en toe aanging in mijn klimaatkast.
Ik vermoed dat Steffan wil verwarmen met een gloeilamp, die gaat wel regelmatig aan, zeker in de kelder in een koude winter. Die kan ook plots de geest geven (meegemaakt) zodat de temperatuur een duik maakt.
Het is beter te verwarmen met een verwarmingsriem of verwarmingskabel, die warmte is ook iets stabieler.
-
Ik vermoed dat Steffan wil verwarmen met een gloeilamp, die gaat wel regelmatig aan, zeker in de kelder in een koude winter.
Idd een gloeilamp om te warmen en diee heeft momenteel veel werk om alles op temp te houden 🙂
verwarmingsriem of verwarmingskabel,
Zal is eens opzoeken. Hebben ze dat bij brouwland? Of moet dat van China komen? 🙂
-
Ik heb een verwarmingskabel van Conrad.
-
is die niet veel te straf? 110° of kan je het vermogen regelen?
Bij unibrew deze tegengekomen https://www.unibrew-nederland.nl/brewbelt-25w.html die is vergelijkbaar qua prijs precies, maar daar kan ik ineens nog wat extra brouwspullen kopen
-
Ik vermoed dat Steffan wil verwarmen met een gloeilamp, die gaat wel regelmatig aan, zeker in de kelder in een koude winter.
Ja uiteraard
, waar zat ik met mijn gedachten.
Ikzelf maak tegenwoordig gebruik van zo'n keramische verwarming. Die past in een gewone lamp fitting en heb je in verschillende vermogens. Kan je gewoon in een dierenwinkel kopen die ook materiaal voor terrariums verkopen. Ik gebruik die in combinatie met een BrewPi temperatuurcontroller.
-
is die niet veel te straf? 110° of kan je het vermogen regelen?
Bij unibrew deze tegengekomen https://www.unibrew-nederland.nl/brewbelt-25w.html die is vergelijkbaar qua prijs precies, maar daar kan ik ineens nog wat extra brouwspullen kopen
Is maar 37 Watt, wordt nooit echt heet, voordeel is dat die geleidelijk opwarmt. Je moet die wel met clips in je koelkast monteren, daardoor geen direct contact met je gistvat
Een brewbelt doe je rond het gistvat, directe verwarming dus.
-
keramische verwarming.
Goei idee, zal ik eens checken. Ik heb een inkbird om de temp te regelen dus dat komt wel goed 👌
-
Idd een gloeilamp om te warmen en diee heeft momenteel veel werk om alles op temp te houden 🙂
Tweede lamp in parrallelschakeling installeren en je probleem is opgelost. Je hebt dan meer vermogen om te verwarmen en als een lamp kapot gaat heb je nog een tweede die werkt.
Maar een brewbelt is ook een goede, en relatief goedkope, oplossing.
-
je hebt ook verwarminselementen/lampen die in een standaard E27 fiiting passen, maar geen licht geven. Worden vooral gebruikt in broedkasten.
-
Tweede lamp in parrallelschakeling installeren en je probleem is opgelost. Je hebt dan meer vermogen om te verwarmen en als een lamp kapot gaat heb je nog een tweede die werkt.
Maar een brewbelt is ook een goede, en relatief goedkope, oplossing.
Vooral een meer veilige oplossing.
-
Waarom zou een brewbelt veiliger zijn als een gloeilamp?
-
je hebt ook verwarminselementen/lampen die in een standaard E27 fiiting passen, maar geen licht geven. Worden vooral gebruikt in broedkasten.
Hoe zit dat qua vermogen tov een gloeilamp? Omdat dat puur is gemaakt om te verwarmen vermoed ik dat die 60W meer warmte geeft dan dat een gloeilamp van 60w zou doen
-
Ik heb ooit die professor van de brouwerijschool in Gent een betoog horen afsteken wat de invloed van licht op bier teweeg brengt, dus die zei iets heel anders dan het kan geen kwaad
Zonlicht is slecht, bevat veel UV stralen die een negatief effect hebben op je bier, Een gloeilamp straalt geen UV licht uit en is dus totaal onschadelijk (een TL of spaar lamp is weer wat anders).
Maar als dat die zelfde professor G. B is die ook in zijn boeken verteld dat een hobby brouwer zich niet met PH moet bezig houden, dan maakt die weer eens de fout van te ver te veralgemenen -
Of je sloopt, zoals ik gedaan heb, 2 voedingen voor een PC. Monteer daarin porseleinen sokkels. De ventilatoren monteer je aan de buitenkant.
-
Of je sloopt, zoals ik gedaan heb, 2 voedingen voor een PC. Monteer daarin porseleinen sokkels. De ventilatoren monteer je aan de buitenkant.
Eens zien of er in het ouderlijk huis nog ergens een oude pc staat die mag afgebroken worden 🤞
-
Ik heb mij onlangs nog dit verwarmingselement aangeschaft. Ik gebruik ook een koelkast als gistkast en heb hier een geperforeerde bodemplaat in gelegd (i.p.v. de glazen plaat boven de groentenla). Met klinknagels en de bijgeleverde bevestiginsklips onderaan de perfo plaat vastgemaakt. Werkt prima! Had er ook nog deze ventilator bij besteld maar moet ik nog installeren...
-
Ik heb mij onlangs nog dit verwarmingselement aangeschaft. Ik gebruik ook een koelkast als gistkast en heb hier een geperforeerde bodemplaat in gelegd (i.p.v. de glazen plaat boven de groentenla). Met klinknagels en de bijgeleverde bevestiginsklips onderaan de perfo plaat vastgemaakt. Werkt prima! Had er ook nog deze ventilator bij besteld maar moet ik nog installeren...
Ziet er goei gerief uit
-
Begrijp ik goed dat je nu onder die plaat die ongeisoleerde 230 volt aansluitingen van dat element hebt zitten? En dat als je gistvat lekt of overloopt dat de boel onder stroom kan komen?
-
-
Bij mij zit er al 4 a 5 jaar een terrarium lamp in aangesloten op inkbird en nog nooit problemen gehad.
Lamp geeft geen licht, enkel warmte af.
https://www.junai.nl/donkerstr…cjt7uV_B8OCkaArD7EALw_wcB €11.50 voor 150 watt en je bent jaren goed.
-
Bij
Bij mij zit er al 4 a 5 jaar een terrarium lamp in aangesloten op inkbird en nog nooit problemen gehad.
Lamp geeft geen licht, enkel warmte af.
https://www.junai.nl/donkerstr…cjt7uV_B8OCkaArD7EALw_wcB €11.50 voor 150 watt en je bent jaren goed.
Bij Junai koop ik spullen voor m’n kippen
.. Zelf gebruik ik in mijn koelkast/klimaatkast een keramische buis verwarmer, geloof dat die 45 watt is, IP55 beschermingsklasse. En dat vermogen is voldoende
-
Begrijp ik goed dat je nu onder die plaat die ongeisoleerde 230 volt aansluitingen van dat element hebt zitten? En dat als je gistvat lekt of overloopt dat de boel onder stroom kan komen?
Levensgevaarlijk...
-
Waarom zou een brewbelt veiliger zijn als een gloeilamp?
Ik zat fout... Ik meende dat zo´n belt hetzelfde was als een verwarmingskabel.
-
Heb al foto's gezien dat een brewbelt de plastiek oren van een vat had gesmolten, geef mij maar een warmtelamp
-
Mocht ik nu op zoek gaan naar een alternatief voor de gloeilamp (worden moeilijker om te vinden), dan zou ik ook voor zo'n warmtelamp gaan. Poepsimpele installatie in een gewone fitting voor een gloeilamp.
-
Mocht ik nu op zoek gaan naar een alternatief voor de gloeilamp (worden moeilijker om te vinden), dan zou ik ook voor zo'n warmtelamp gaan. Poepsimpele installatie in een gewone fitting voor een gloeilamp.
Ik heb, voor alle zekerheid, hiervoor toch porseleinen fittingen genomen. Deze kunnen veel beter tegen warmte.
-
Ik heb, voor alle zekerheid, hiervoor toch porseleinen fittingen genomen. Deze kunnen veel beter tegen warmte.
Die horen ook in een porceleinen fitting.
-
Yep, hier ook porseleinen fittingen voor mijn terrarium lampen in mijn gistkasten, moeten wel wat op afstand staan van de frigowand want de straling is tamelijk warm bij een 100 Watt-versie...
-
-
Heb nu deze besteld. Ben benieuwd. Spotgoedkoop. 😉
Goeie tip! Ik heb er meteen 3 van 50 Watt besteld, levering vanuit Frankrijk, voor nog geen 10 euro. Ik werk nu met warmtekabels maar dit is een mooie reserve of voor een extra warmtekast. 👍
-
Yep, hier ook porseleinen fittingen voor mijn terrarium lampen in mijn gistkasten, moeten wel wat op afstand staan van de frigowand want de straling is tamelijk warm bij een 100 Watt-versie...
Goeie tip Herman. Bij mij smolt de wand namelijk vrij snel.
-
Goeie tip Herman. Bij mij smolt de wand namelijk vrij snel.
En ook die lampen (of gloeilampen ook...) niet met de fitting naar boven hangen, de warmte gaat dan naar omhoog en de fittingen worden echt keiwarm, ik zet die altijd rechtop om die reden....
-
Ik heb, voor alle zekerheid, hiervoor toch porseleinen fittingen genomen.
Top tip
dit hou ik zeker in het achterhoofd als ik van gloeilampen overstap. Nu moet ik wel bekennen dat sinds ik de koelkast in de keuken gebruik, ik geen verwarming meer gebruik. Enkel nog koeling en dat werkt prima.
-
Sinds ik mijn tanks geïsoleerd heb, hoef ik nauwelijks nog bij te warmen,
enkel als de temperatuur in de brouwerij onder de 10 graden zakt, wat deze winter een 10 tal dagen het geval was. Ik had hier geen rekening mee gehouden, en heb dan maar een ( risky ) snelle fix uitgevoerd : soldeerboutje van 45 watt met een alu pen, die perfect in een van de thermowells past. De warmte dissipeert mooi in de inox tank en de vloeistof ( ruim 100 liter ), waardoor die soldeerbout nooit de kans kreeg erg warm te worden. Ik had geen sporen van aanbranding op de thermowell. Volgende winter zorg ik wel voor een andere oplossing