Vergisting lijkt gestopt te zijn

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag allemaal

Na een maand geleden te zijn gestart met een moutpaket van brewmonk, da toch wel lijkt te zijn gelukt en wel een lekker bier is geworden.

Heb ik mijn eigen receptje gemaakt met brewfather. En dit erna dan gebrouwen te hebben. Is het bier nu al 10tal aan het vergisten. De eerste 2-3 dagen was er heel veel beweging in het waterslot. Dan was er geen activiteit meer.

Het begin sg was 1064 en normaal moest ik zakken tot 1012. Momenteel zit al al een 5-6 dagen op 1018. Het bier is wel zeker mooi helder geworden.

Wat zouden jullie doen? Proberen te bottelen? Met bottelgist of zonder. Nog wat wachten?

Of post ik het recept?

De gist dat ik gebruikt heb is een 1pakje m47 op een 18liter brouwsel.

Bedankt

• Van 1064 naar 1018 geeft je een SVG van 72%, de M47 zit normaal tussen 73-77%... Ik zou de temperatuur een paar graden verhogen (als dat kan tenminste) en nog wat wachten voor de zekerheid...
    Voor de toekomst is 1 pakje op 18liter ook maar nipt... Met 1 g/l gist zit je normaal zeker safe, ietsje meer kan zeker geen kwaad..

Maar misschien kan je best je recept posten, want afhankelijk of dat je wel of geen suiker toegevoegd hebt heeft dit ook z'n effect op de SVG. Ik gebruik persoonlijk altijd bottelgist :-) .

• Eigenlijk was het recept voorzien voor 20l

Maar ben wat “lomp”geweest en heb 18liter over

Ik heb de volgende ingrediënten gebruikt. Omdat ik deze had liggen en wat te ongeduldig was om te wachten op bestelde producten. Ik was/ben gewoon nieuwsgierig voor te kijken hoe zo iets proeft

Dus

4,8kg pils mout

300gr witte kandijsuiker

200gr gerst vlokken

200gr biscuit mout

100gr cookie mout

Nu gaan er mss mensen zeggen dat dit helemaal verkeerd was. Maar al doende leert men 🙈

• Tsja 'verkeerd', qua verhoudingen kan dit best hoor ;-) ... Het lijkt me idd een leuk experiment. Alleszins, zoals ik zei: Ik zou toch nog even wachten en als je vat in een klimaatkast staat de temperatuur verhogen (of ergens warmer wegzetten).

• Het is ook belangrijk om te weten met wat je het eind SG hebt gemeten? Als dit met een hydrometer was dan zal het wel juist zijn maar met een refractometer moet je het eind SG nog uitrekenen bv met de smartphone app Brewking.

Maar na een 10tal dagen al bottelen dat is te vroeg. Hier kan je meer info terugvinden ivm wanneer je het best kan bottelen.

• Met hydrometer idd.

Ik denk dat ik dan een paar dagen afwacht.

Mocht het niet verder zakken gewoon bottele met bottelgist en bottelsuiker dan? Welke bottelgist gebruiken jullie?

Dan bottel je idd met bottelsuiker (6-9 gram/liter, afhankelijk van hoeveel 'gas' je in je bier wilt). Als je niet zeker bent dat je bier helemaal uitgegist is best wat minder nemen om gushers te vermijden. Ik gebruik F2 van Fermentis als bottelgist. Voor een brouwsel van 20 liter is 0,5g al genoeg. De gist op voorhand best wel even hydrateren om de gistcellen wakker te maken, en zo mengen ze ook beter in het jongbier.

• Ik hen geen ervaring met M47 maar las dat het bijzonder goed uitvlokt. WLP 002 gebruik ik regelmatig en dat is ook zo’n uitvlokker. FF wat schudden of overhevelen wil soms helpen bij mij

• Je mag zeker 14 dagen rekenen voor de vergisting , soms denk je het is uitgegist maar er gebeurd nog veel met dit jong bier.

Dan mag je nog een 8tal dagen koel zetten .

Dan je bottelsuiker even opkoken in een klein beetje water en in het bottelvat gieten dan je bier er voorzichtig overhevelen.

Je kan bottelgist gebruiken F2 , een halve gram is genoeg , opgelost in klein beetje water (hydrateren) voor 15 min. en dan bij het bier voorzichtig doorroeren en bottelen

• Die M47 (ga ik vandaag ook gebruiken) vlokt heel goed uit. Een beetje bottelgist gebruiken kan echt geen kwaad.

Wel niet te snel bottelen ook al is het helder, 3 weken na het brouwen is meestal juist en de laatste week blijft meestal wel je SG hetzelfde.

Niet teveel haast hebben, dat geeft beter bier.

• De gist dat ik gebruikt heb is een 1pakje m47 op een 18liter brouwsel.

Voor een bier van 1,063 veel te weinig gist. Voor eender welk bier eigenlijk. Gewoon de dosis van 1g/l gebruiken in de toekomst om een vastgelopen vergisting te vermijden.

Wat je kan proberen te doen is het bier over te hevelen naar een lagerfles (juiste maat gebruiken) en een deeltje van de gist mee te hevelen. Daarna zet je het een paar dagen warmer (lees kamertemperatuur). Doordat je bij het hevelen altijd wat zuurstof meeneemt en je opnieuw wat van de gist in suspensie brengt zou het kunnen kickstarten voor die laatste paar SG punten weg te krijgen.