Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ben vandaag begonnen met deze hobby. Dit produkt is binnengekomen wat de eerste stap was. thermostaat . Het leuke is dat ik mijn oude koelkast nog even heb laten staan onder mijn fornuis die ik nu mooi kan gebruiken om een klimaatkast van te maken. Het was wikken en wegen en heb de knoop doorgehakt en deze brouwketel besteld. Een optie was om €70 meer uit te geven voor een extra pompsysteem maar ik wil graag betrokken blijven en kan dit voor minder geld later nog toevoegen. Ik verkies een alles in 1 systeem boven losse pannen omdat ik de ruimte niet heb en omdat in niet met gasflessen wil zeulen aangezien in geen auto bezit en ik denk dat stroom goedkoper is.

Ik ben 49 jaar en drink graag een pilske. Afgelopen jaren heb ik gezien dat de prijs van bier steeds verder blijft stijgen. Niet alleen van bier maar van alles. Daarom wil ik een moestuin gaan beginnen. Ik zie daar mogelijkheden om zelf hop te kweken. En om de ruimte te benutten zelfs graan. Een moestuin kost me ongeveer €120 per jaar aan lidmaatschap en huur van de grond. Dus wil dat goed benutten. Om ook zelf graan te verbouwen zou meer een sport zijn dan het voor de kosten te doen. Zo ver wil ik nog niet g(r)aan. Eerst maar eens de spullen verzamelen om te kunnen beginnen met brouwen. Alles op zijn tijd! Mijn doel is begin april de knop " on " te mogen indrukken voor de start van mijn eerste brouwsel.

• walter

Approved the thread.
  • Welkom op het forum :-) Hop kweken is iets dat je makkelijk kan in een moestuin. Hou er wel rekening mee dat hop de nodige ruimte nodig heeft, reken zeker op een m2 per plant. Zelf gerst kweken en mouten kan in principe maar is heel erg moeilijk voor ons hobbybrouwers om zelf te doen. En eerlijk gezegd, je gaat meer uitgeven aan graan om te zaaien en het mouten dan dat je gaat uitgeven aan een zak van 25kg mout. En bij deze laatste weet je exact hoe hij is gemout en wat je er van kan verwachten.

De ketel is op zich geen slecht materiaal maar je ontbreekt toch een aantal dingen. Hoe ga je daarin maischen? Met een BIAB? Of ga je met een filteremmer werken of een hevelfilter gebruiken? Of heb je een tweede pot waarin je gaat koken?

Ik zou ook niet meteen met pils beginnen. De reden hiervoor is dat pils zowat het moeilijkste is om mee te beginnen. Elk miniem foutje in je brouwproces ga je er in proeven. Het gemakkelijkste (imo) om te beginnen is een dubbel. Dat is een vergeeflijke bierstijl waar het al serieus mis moet gaan vooraleer het ondrinkbaar wordt.

In alle geval ben je op de juiste plek terecht gekomen om al je vragen te kunnen stellen. :thumbs_up:

• Welkom op het forum, hier zal je genoeg informatie vinden voor je nieuwe hobby en met al je vragen terecht kunnen.

Ik wilde ook wel opmerken dat de ketel die je nu hebt gekocht geen alles in één systeem is zoals je nu vermeld :confused_face: Die zijn meestal met nog een binnenpan en pomp. Maar ik weet niet hoe je jouw installatie ziet verder groeien? Ga je dan een aparte kookketel gebruiken, Brew in a Bag (BIAB) of met een filteremmer werken?

Correctie, ik had duidelijk niet goed gekeken. Er zit wel een mooie binnenpan bij. Dan ben ik benieuwd naar je ervaringen er mee.

Veel succes alvast :clinking_beer_mugs:

• Ik ben 49 jaar en drink graag een pilske. Afgelopen jaren heb ik gezien dat de prijs van bier steeds verder blijft stijgen. Niet alleen van bier maar van alles.

Welkom Wuh in deze mooie hobby wereld van bierbrouwers. Voor ¨het goedkope¨ moet je niet beginnen met brouwen. Dan kom je van een koude kermis thuis. Tenminste, als je het goed wil doen...

Succes in ieder geval. Enjoy!

• volgens mij is dit wel een Alles-in-één brouwsysteem zoals de Brewmonk?

Neen, de pomp ontbreekt. En door de hoge smalle vorm en de binnenpan is het niet makkelijk om de temperatuur constant te houden tijdens het maischen als je niet kan rondpompen. Tensminste dat is mijn ervaring met de Bulldog Brewer die exact op dezelfde manier is opgebouwd qua dimensies.

Maar zo'n pompje kost het einde van de wereld niet bij Ali.

• Ik vermeld het ook omdat ik vorige week zonder pomp erin heb gemaischt (voor een ander projectje ;-) ) en tegen die problemen ben aangelopen. Onderin de ketel 68°C, bovenaan 64°C.

W@lter, had je hierbij gebruik gemaakt van een isoleermatje rond de ketel of dergelijke ?

Heb je tijdens dit maischen regelmatig geroerd want 4°C is toch wel veel.

Gewoon om een idee te hebben.

• Continue geroerd (om de paar minuten). Geen isolatiemantel errond, dat niet, maar dat zou ook niet zoveel hebben uitgemaakt (uit ervaring). Zelfs met continue rondpompen en isolatiemantel is er een significant verschil tussen de temperatuur op de bodem van de ketel en bovenaan waar het wort in het beslag komt. Maar qua rendement of omzetting heeft dat nog nooit problemen opgeleverd dus heb ik er ook nog niks verder aan gedaan. Het ligt gewoon aan het feit dat de Bulldog Brewer relatief gezien heel hoog is in vergelijking met een Brewmonk. Hierdoor zit een deel van het beslag te ver af van de hittebron.

• Hi welcome aboard !

Grootse plannen lees ik, zelf hop kweken is niet zo'n probleem, dat groeit zowat vanzelf als het op een goede plek wordt neergezet en het voldoende ruimte heeft. Hou rekening met het feit dat die plant graag zelf op stap gaat en je na een tijdje overal hop zal zien groeien.

Graan / gerst verbouwen en dan gaan mouten lijkt me zoals hierboven al aangehaald eerder omslachtig, en zeker niet low kost goed mouten is een kunst op zich ! Een experiment is natuurlijk leuk en binnen onze hobby is het soms 'trail and error' maar daaruit leer je veel meer dan uit zaken die gewoon goed lopen.

Alleszins succes met deze leuke hobby !

Greets,

Chris

“A fine beer may be judged with only one sip, but it’s better to be thoroughly sure.” – Czech Proverb

• Graan / gerst verbouwen en dan gaan mouten lijkt me zoals hierboven al aangehaald eerder omslachtig, en zeker niet low kost goed mouten is een kunst op zich !

Klopt, en dan nog mouten... dat is ook een kunst op zich.

Ik zit nog met 25 kg mout, regionaal en regionaal gemout. Vreselijk veel eiwit, eigenlijk veevoer:smiling_face_with_halo:

Zelf verbouwen levert ca 0,5 kg/m2 op. Dus je moestuin zou dan behoorlijk moeten zijn:grinning_face_with_sweat: