Hierbij een linkje naar het ontstaan van onze mooie hobby
Gebrouwen door vrouwen.
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
-
Even een opmerking : ik weet dat er bieren bestaan die refereren naar geslachts- en andere onderdelen van het lichaam. Hiermee kan je terecht in het onderwerp Toogpraat ... waar het kan.
Laat ons het hier hebben over het artikel zelf
-
Over het artikel zelf, ik zou het eens aan mijn zoon moeten vragen. Hoe oud is bier? Ik dacht eens ergens te hebben gelezen dat je dan toch al even 10,000 jaar terug mag reizen. Natuurlijk niet in de vorm die wij kennen maar toch een vorm van gegist graan. Probleem is ook dat er van veel oude culturen een heleboel is verdwenen. Bijvoorbeeld van de Kelten en Germanen (tenminste wat de Romeinen Germanen noemden). Die mensen hadden geen schrift en dan blijft er maar weinig achter van informatie.
En dan spreken we nog niet van Amerika waar er toch op maîs gebaseerde dranken bestonden (denk maar aan dat spuugbier).
-
Chicha de jora. Jora is mais die gekiemd heeft en dus enzymen bevat (er word nu niet meer in gespuwd hoor....
Heb er al vele gedronken.. wordt gedronken voordat het echt zuur word van de lactos (spontane vergisting met de overschot van de vorige dag. is het lekkerst op dag 2 -3 van de vergisting.
-
er word nu niet meer in gespuwd hoor....
Dat kan ik alleen maar hopen
maar het is niet mijn plaats om gebruiken in een andere cultuur te beoordelen
Weet je soms ook hoe oud het bier is? Is daar ergens documentatie over?
-
ontstaan blijkbaar rond 1456 - 1461 tijdens de regeerperiode van Inca Túpac Yupanqui (af da is toch het eerste wat ervan geweten is. Die manne bewaarde hun graan in colcas maar helemaal waterdicht waren die niet ddie nate mais begon te kiemen enz....
-
zoals je kan zien ook gebrouwen door vrouwen..
die rode tonmet de maatbeker in daarin is de chicha.
met die maatbeker vullen ze je caporal (da is een glas van ongeveer 1L voor de gastronomische prijs van 1 sol. iets minder dan 0.25eurokes...
-
Spotgoedkoop, lijkt me eten én drinken. 😁