Brouwinstallatie.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• ik ben al een tijdje aan het fantaseren om mijn spoelwater met een doorstromer te voorzien ( bij mij weliswaar op gas ). Het wordt enkel wat foefelen met temperatuurcontrole, want er zullen er niet veel zijn die 80°C afleveren. Daarop een doseersysteempje integreren voor het aanzuren, en ik heb weer een halve m² die ik voor iets anders dan die warmwaterketel kan gebruiken. Op kleinere schaal denk ik dat je zoiets ook kan doen met zo'n quooker kraan en boiler

Doorstroom water verwarmers gaan meestal tot Max 60 a 70C (is een beveiliging). Op gas zou dan eigenlijk een gewone geiser, maar daar haal je de 80C ook niet mee denk ik.

Inline zuurdosering wordt ook erg lastig. Professioneel wordt er continu pH gemeten waarmee de dosering wordt gestuurd.... maar wellicht zijn er handige en inventieve oplossingen te bedenken

• Die Quooker kranen kosten een fortuin en ik dacht dat daar ook een filter op zit. Een doorstroomboiler kan je tot 80°C krijgen maar dan moet je aan je veiligheid gaan denken en zoals al gezegd : het aanzuren zal niet simpel zijn.

Maar je zou ook een warmwaterketel boven je maischketel kunnen monteren op een stevig draagrek. Dan moet je ineens ook niet meer pompen maar kan je de zwaartekracht gaan gebruiken.

• Die Quooker kranen kosten een fortuin en ik dacht dat daar ook een filter op zit. Een doorstroomboiler kan je tot 80°C krijgen maar dan moet je aan je veiligheid gaan denken en zoals al gezegd : het aanzuren zal niet simpel zijn.

Maar je zou ook een warmwaterketel boven je maischketel kunnen monteren op een stevig draagrek. Dan moet je ineens ook niet meer pompen maar kan je de zwaartekracht gaan gebruiken.

dat hoef ik nu ook niet te doen : de wwk staat op een apart frame naast de maischketel, op voldoende hoogte ( ik heb een polsinelli easy 100 ). Het probleem met hem boven de maischketel te plaatsen is dan weer het sleuren en verhuizen om te kunnen schoonmaken; ik ben net aan het proberen zoveel mogelijk rugsparend te werken

• Doorstroom water verwarmers gaan meestal tot Max 60 a 70C (is een beveiliging). Op gas zou dan eigenlijk een gewone geiser, maar daar haal je de 80C ook niet mee denk ik.

Inline zuurdosering wordt ook erg lastig. Professioneel wordt er continu pH gemeten waarmee de dosering wordt gestuurd.... maar wellicht zijn er handige en inventieve oplossingen te bedenken

Ik heb in mijn brouwhok zo een onderkast keuken boiler staan van 10l en die levert netjes water van 85°C af zonder dat je daar moet aan liggen sleutelen.
    Als je die aanschakelt duurt het net geen 10 min voor er 10l volledig opgewarmt zijn naar 82°C , als je die volledig aftapt dan moet je natuurlijk wel terug 10 min wachten.
    (ik gebruik die wel niet voor mijn spoelwater)

• Ik heb in mijn brouwhok zo een onderkast keuken boiler staan van 10l en die levert netjes water van 85°C af zonder dat je daar moet aan liggen sleutelen.
    Als je die aanschakelt duurt het net geen 10 min voor er 10l volledig opgewarmt zijn naar 82°C , als je die volledig aftapt dan moet je natuurlijk wel terug 10 min wachten.
    (ik gebruik die wel niet voor mijn spoelwater)

Aha... maar dan heb je de verbrandingsbescherming niet ingeschakeld (65C).... :thinking_face:

• Aha... maar dan heb je de verbrandingsbescherming niet ingeschakeld (65C).... :thinking_face:

Er staat maar 1 draaiknop op
    pasted-from-clipboard.png
    verder één in en uitgang voor het water, en een stekker. (en op de water inlaat een overdrukventiel natuurlijk)
    Je kan de draaiknop gewoon op de gewenste temperatuur instellen. En om de zoveel jaar moet je die eens ontkalken met wat citroenzuur.
    Een verbrandingsbescherming, op een 10l waterboiler :worried_face::pleading_face:

• Daarstraks was ik nog enthousiast over die elektrische ketel bij -> bol.com. Als beginnende hobbybrouwer, met enkel wat bierblik-brouw-ervaring, lijkt dit een interessant eerste maischketeltje. Maar nu vind ik een foto van de binnenkant, en die ziet er minder robuust uit dan de buitenkant doet vermoeden. Ik zie ook naden waarin vuil zich kan vastzetten.

Zie binnenkant: www.chefstore.nl

Misschien toch maar gaan voor een goede RVS-kookpan van 30 liter of zo, die langer meegaat.