Wort verzuren met oude cider?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik dacht binnenkort eens bier-wort te laten verzuren met ( oude = 15 jaargeleden zelfgemaakte) cider.( zonder sulfiet)

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik dacht gedurende 2 dagen de wort aan 45 graden te zetten en hierover een halve fles perencider te pitchen? Welke zuurvorming kan ik verwachten? Nadien zal ik het verzuurde wort nog koken en na afkoeling een neutrale gist toedienen ( US05) en edele hoppen toevoegen (vb saaz). Bij het lageren zal ik dan nog gedurende 14 dagen ingevroren fruit toevoegen.

Wat kan ik verwachten???

• Ik verwacht dat in 15 jaar oude cider geen lactobacillus of pediococcus bacteriën meer aanwezig gaan zijn. (als die er van in het begin al zouden in gezeten hebben)
    De kleine hoeveelheid brett's die eventueel na 15 jaar nog aanwezig zouden kunnen zijn (alhoewel ik dat ook betwijfel) gaan je bier sowiso niet verzuren door je wort 2 dagen op 45°C te houden.

• Die cider zal inderdaad niet veel leven meer bevatten. Als je niet meteen zin hebt om lactobacillen te kopen, kun je bij deze temperaturen ook goed verzuren door ongeschrote tarwe in een zakje in te hangen ( 50 gram op 20 liter werkte al voor mij ) of een goede verse (ongepasteuriseerde ) yoghurt kopen en die waterige vloeistof in je wort kappen. Afhankelijk van de hoeveelheid wort kun je de PH naar +/-3 laten zakken in 24 a 36 uur