We zullen het maar bij de waterbehandeling houden zeker?

Waterbehandeling, where to start ?
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Ik heb Bru'n Water een gebruikt met gedestilleerd water , maar krijg de chloride niet omlaag , wat doe je dan ?
-
Kan je niet gewoon het CaCl2 niet wat verminderen> En dan CaSO4 wat verhogen voor het juiste Ca gehalte.
Omdat je dan teveel SO4 krijgt kan je dan het Epsomzout wat verlagen.
-
Wat denk je zijn deze waarden goed genoeg
-
Strak, maar alleen het bicarbonaat staat nog op -31 ppm?? Zou toch 0 moeten zijn. Weet niet of dat wat uitmaakt want bij aanzuren zou je het bicarbonaat toch wel kwijtraken
-
Weet ook niet hoe het komt , je mag veranderen wat je wil dit blijft op -31 staan
En nog een vraag , bij het invoeren van de mouten , is het van belang dat je suiker in voert , verandert dit iets aan de waterinstelling ? , er staat trouwens geen suiker bij de mouten of vul je dit in onder basis mout of Crystal mout
-
Linke marketing truken
-
Begrijp het niet. Flesje van 100 ml.
-
En nog een vraag , bij het invoeren van de mouten , is het van belang dat je suiker in voert ,
Dat snap ik niet, de suiker heeft toch niks te maken met het maischen?
Wat je watersamenstelling betreft, wat wil je bereiken? Ik zou zelf misschien de Ca nog wat naar omhoog halen maar dat is persoonlijk.
-
Die verdunning van 33% , op een ander topic over brouwzouten 33% w/w of w/v , wat is de betekenis daarvan ?
Op deze bus zie ik dat niet staan en heb er ook één van BMS en daar staat dit ook niet op
Als ik het goed lees moet er een verschil in gewicht van calcium zijn ? of niet
w/w is gewicht/gewicht verhouding
w/v is gewicht/volume verhouding
W/W = als je 100gr suiker oplost in 100gr water dan heb je een 50% W/W oplossing
Maar die 100gr suiker en die 100gr water zijn samen wel geen 200ml maar heel wat minder, dit zal eerder rond de 160ml zijn (de exacte waarde schiet me niet te binnen)
W/V = als je 100gr suiker in een potje doet en je vult dit aan tot 100ml dan heb je een 50% W/V oplossing -
Dat snap ik niet, de suiker heeft toch niks te maken met het maischen?
Ja das juist stom van mij
Wat je watersamenstelling betreft, wat wil je bereiken? Ik zou zelf misschien de Ca nog wat naar omhoog halen maar dat is persoonlijk.
Ik heb Amber balanced aangegeven en de cijfers komen overeen
-
Ik zou zelf misschien de Ca nog wat naar omhoog halen maar dat is persoonlijk.
Als ik Bru'n Water gebruik moet ik 2 gr Calcium Chloride gebruiken , maar in Brewfather is het 2,8 om het zelfde resultaat te hebben
Zuur 80% in Bru'n Water 1 ml , in Brewfather 2,5 ml
-
PH gewoon meten en in stapjes zuur toevoegen. Het best kan je het water dan op ca 20C brengen. brewfather zit daar meestal wel aardig goed.
Het zou kunnen zijn dat er verschil zit in welk zout gebruikt wordt, CaCl2 of CaCl2.2H2O maar dat is even een gok. Je kan het zelf ook uitrekenen....
-
Wat denk je zijn deze waarden goed genoeg
Weet ook niet hoe het komt , je mag veranderen wat je wil dit blijft op -31 staan
En nog een vraag , bij het invoeren van de mouten , is het van belang dat je suiker in voert , verandert dit iets aan de waterinstelling ? , er staat trouwens geen suiker bij de mouten of vul je dit in onder basis mout of Crystal mout
Er zit een kringverwijzing in dat excel- file. Hierdoor werkt het niet altijd.
Dat steekt men er dikwijls in zodat je het niet degelijk kan gebruiken.
-
Ik gebruik normaal Brewfather en denk dat ik dat verder zal gebruiken , want seffens weet ik niet meer waar mijne kop staat met al die verschillende werkbladen
-
Begrijp het niet. Flesje van 100 ml.
Kost 3,1 EUR voor 100 mL, komt op 31EUR/l. Maar blijkbaar kun je bij de kaasafdeling van Brouwland hetzelfde product per liter kopen voor ong. 1/4 van de prijs.
-
€6,65. voor een literAh oké. Daarom mijn link van de Brouwkant van Brouwland. €6,65/L 😉
-
Het zou kunnen zijn dat er verschil zit in welk zout gebruikt wordt, CaCl2 of CaCl2.2H2O maar dat is even een gok. Je kan het zelf ook uitrekenen....
In brouwsoftware gaat men uit van CaCL2 (100% zuiver) en dus niet een of ander hydraat er van.
Wat je in de winkel kan kopen als droge korrels is steeds een hydraat en dit is steeds een mengeling van CaCL2. xH20,
waarbij de x voor 2, 4 of 6 staat.
Koop calciumchloride di hydraat dan zit er toch nog steeds een deel .4H2O en.6H2O in. en van af je de zak opend zal de verhouding naar meervoudige hydraten zeer snel oplopen.
Dat is ook de voornaamste reden waarom men dit als 33% W/W oplossing verkoopt voor brouwwater aanpassingen, Bij poeder kan je het onmogelijk juist weten hoeveel % CaCl je nu werkelijk zuiver hebt.
Trouwens de vochtvreeters die je in een klammige kast zet die zo netjes verwateren dat is dus calciumchloride. -
In brouwsoftware gaat men uit van CaCL2 (100% zuiver) en dus niet een of ander hydraat er van.
Wat je in de winkel kan kopen als droge korrels is steeds een hydraat en dit is steeds een mengeling van CaCL2. xH20,
waarbij de x voor 2, 4 of 6 staat.
Koop calciumchloride di hydraat dan zit er toch nog steeds een deel .4H2O en.6H2O in. en van af je de zak opend zal de verhouding naar meervoudige hydraten zeer snel oplopen.
Dat is ook de voornaamste reden waarom men dit als 33% W/W oplossing verkoopt voor brouwwater aanpassingen, Bij poeder kan je het onmogelijk juist weten hoeveel % CaCl je nu werkelijk zuiver hebt.
Trouwens de vochtvreeters die je in een klammige kast zet die zo netjes verwateren dat is dus calciumchloride.Klopt helemaal. Ik gloei de voorraad zo af en toe uit op het lab. Maar dat zal snel weer water aantrekken bij blootstelling aan lucht. Eigenlijk zou ik +30% moeten afwegen voor de 2H2O correctie.
Toch maar eens de 33% oplossing aanschaffen om wat zekerder te zijn van de concentratie (hopelijk houdt de producent dan ook rekening met het kristalwater)
Op de site van Brouwland wordt het mij niet echt duidelijk of het m/m% of m/v% is. er staat ml toevoegen dus het zal wel m/v% zijn anders zou je moeten afwegen
-
Op de site van Brouwland wordt het mij niet echt duidelijk of het m/m% of m/v% is. er staat ml toevoegen dus het zal wel m/v% zijn anders zou je moeten afwegen
-
Wat je ook kan doen is de 33% oplossing zelf maken. Wat CaCl2 poeder een uur in de oven op 250°C en dan 33g aanlengen met 67 ml water.
Natuurlijk is het veel makkelijker (en even duur als je de electriciteit meerekent) om een voorgemaakt flesje te kopen
-
Er zit een kringverwijzing in dat excel- file. Hierdoor werkt het niet altijd.
Dat steekt men er dikwijls in zodat je het niet degelijk kan gebruiken.
Ik heb ook met die Brunwater spreadsheet zitten 'vechten'. Er komen soms resultaten uit waarvan ik denk 'dat kan niet kloppen'. Op een gegeven moment heb ik het maar aan de kant gegooid.
Ik vind de spreadsheet EZwater veel eenvoudiger te begrijpen. De berekeningen die ik daarmee doe komen ook overeen met de theorie zoals beschreven in het boek 'Water' van John Palmer.
Voor de software die ik aan het bouwen ben gebruik ik ook grotendeels de formules zoals in EZwater gebruikt. Ook een voordeel van EZwater is dat deze niet beveiligd is, dus je kunt als je een beetje handig met Excel bent gewoon zien hoe de berekeningen worden gedaan.
-
Eén van de voorstellen was om de helft van het brouwwater te vervangen door gedemineraliseerd water.
Demi water heb ik, brouwzouten nog niet. Zou mijn watersamenstelling in dat geval voldoen (ben van plan om een tripel te maken) ?
-
Eén van de voorstellen was om de helft van het brouwwater te vervangen door gedemineraliseerd water.
Demi water heb ik, brouwzouten nog niet. Zou mijn watersamenstelling in dat geval voldoen (ben van plan om een tripel te maken) ?
Serge heeft het antwoord al gegeven.
Wel je pH meten en bijsturen Mel melkzuur.
-
Serge heeft het antwoord al gegeven.
Wel je pH meten en bijsturen Mel melkzuur.
Klopt volledig, mijn excuses !
Bedankt Koen en Serge
-
Misschien nog een kleine "achteraf vraag", aanlengen met demi-water voor maischwater én spoelwater ? Of heeft het voor spoelwater geen zin ?
-
Misschien nog een kleine "achteraf vraag", aanlengen met demi-water voor maischwater én spoelwater ? Of heeft het voor spoelwater geen zin ?
Spoelwater best ook zelfde samenstelling en zeker pH aanpassen. 👍