Brouwinstallatie in aanbouw

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Vandaag in plaats van met software en elektronica nog wat verder gesleuteld aan de opstelling zelf.


    'k Zal natuurlijk nog wat geduld moeten hebben omdat ik ook de sturing van het brouwproces zelf wil maken en programmeren (freebasic op RaspberryPI).


    De rail aan het plafond heb ik de truk van Walter op uitgevoerd: Ik ben er aan gaan hangen.

    Als het kleine vijsmachientje niet krachtig genoeg is dan plaats ik er mijn mijn gewone schroef- vijs- machine op.

    Ik zou er natuurlijk ook zo'n worm - wormwiel kastje met bijhorende motor kunnen op plaatsen (Aliexpress).

  • Ziet er strak uit hoor. Wat is het voor een brouwketel? Verwacht je geen problemen met 2 fastfermenters boven elkaar?

    De ketels zijn de fameuze "Menno kookpannen".

    Het verwarmingselement is 2500 Watt maar het vermogen ga ik regelen met een triac schakeling.

    Onder de ketel zit ook een "heaterpad" van 750 Watt. Die heb ik al getest met 10L water in de ketel. Die gaf toen +-2°C temp. stijging per minuut. Hier hoop ik een zachte temperatuurstijging mee bij te sturen tijdens het maischen.

    Voordeel is dat de warmte mooi verdeeld is, nadeel zal natuurlijk altijd blijven dat het een beperkt vermogen is. ('k Heb er nog twee om eventueel tegen de buitenwand te kleven. Maar dat is testwerk voor later.)


    De ketels zijn ook geaard. De binnenste moet ik nog een soepele aardingskabel voor maken die ik met een grote "krokokdilklem" aansluit.



    Fermenters: 'k Gebruik ze meestal afzonderlijk. Maar je hebt gelijk, ik ga al minstens op de bovenste een blow-off plaatsen.

    De onderste gebruik ik voor kleine testen, of als ik een recept wijzig eerst een kleine batch van +-5L ipv ineens 25L.


    Ik ga ook nog een afzuiging voor de kookdamp voorzien met een flexible die ik dan op dat moment door het raam hang naar buiten laat hangen (het raam staat op 2m).


    En voor de veiligheid komt voor de hele sturing een verliesstroomschakelaar type vochtige ruimten (0.030A of 30mA).

    Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

  • Ziet er al zeer degelijk uit! Vraagje: de fermentatiekast is extra geïsoleerd met isolatieplaat meen ik te zien, maar hoe koel je deze met je erboven geplaatste 'koelinstallatie' uit je laatste foto?

    Vraag ik me ook af, Hoe koel je de vergistingskast tijdens de eerste initiële vergisting? De temperatuur gaat heel snel te hoog oplopen in je Fast ferment's
    Verwarmen moet ik meestal enkel de tweede week van de vergisting doen, de eerste dagen ben ik steeds aan het tegen koelen.

  • Je binnenpan heeft geen aarding nodig. Als je buitenpan geaard is dan kan er niets gebeuren, in je binnenpan heb je ook geen elektrische dingen zitten. Het water geleid goed genoeg om je aardlek te activeren als het nodig is.


    En een pan hoef (moet) je alleen maar aarden als er een element in gemonteerd zit.

  • Patrick en Serge,

    inderdaad geisoleerd met 3cm Styrodur. In het kaste erboven zit de koekunit van een kleine ijskast. Van de koelunitruimte naar de ruimte waar de fermenters hangen is een spleet van 10cm over de hele breedte zodat de koude lucht naar beneden kan stromen. Ik maak alleen bier type dubbel en triple met bovengisters (max gist T 27° C). Verleden zomer uitgetest en ik kan de T naar 21° laten dalen, wat voor mijn doel dus OK is.

    We hebben vloerverwarming met balansventilatie, in princiepe kan ik de kast buiten het zomerseizoen gewoon open laten staan.

    walter:

    Het koelen is voor mij om dezeflde reden als in de repliek van Walter dat ik ga koelen als in de zomer de T boven de 22°C uitkomt voor bepaalde biertypes.


    guidomarree: Altijd welkom!


    mbroek: Bedankt, dat is anders toch een kabel die in de weg zit.


    Gisteren heb ik op de eiken plaat eronder nog een wasbakuitloop met stop geplaatst. Daar kan ik dan altijd een emmer onder plaatsen als er toch eens iets overloopt of om te kuisen.

    De plaat met ketel kan ik ook +-20 graden naar voor laten kantelen om zowel de ketel als de plaat gemakkelijk te kunnen reinigen.

    Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

  • 5°C verschil met de buitentemperatuur. Daar moet je rekening mee houden. Het wil dus zeggen dat als je je gistkast aan 21°C kan koelen, je bier in werkelijkheid zit te stoven aan 26°C.

    Maar ik denk dat Rudi het een beetje te ingewikkeld voor zichzelf maakt. Gewoon een koelkast en een inkbird en je bent vertrokken. Moeilijker hoeft echt niet.

  • Dag mannen,

    sorry voor de late reactie, ben enkele dagen niet op het forum geweest.


    Ik heb op de 10 jaar tijd dat ik bier brouw nog nooit gekoeld in de gistkamer, gewoon laten gisten in omgevingstemperatuur.

    Normaal zal het hier in de Ben30 woning niet nodig zijn (met vloerverwarming en balansventilatie).

    In de zomer gaat de binnentemperatuur nooit boven de 24°. In princiep had ik die gistkamer niet moet maken.


    De eerste test die ik ga doen zal zonder koeling of verwarming zijn, gewoon de kast open.

    (Ondertussen werk ik verder aan de RaspberryPI voor het sturen van het maish proces).


    Bedankt voor jullie opmerking, en... Walter heeft gelijk, ik zoek het dikwijls ingewikkelder dan nodig is :crying_face::crying_face::crying_face: .

    Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

  • In de zomer gaat de binnentemperatuur nooit boven de 24°. In princiep had ik die gistkamer niet moet maken.

    Dat is het hem juist, dat is veel te warm. Als je dan de temperatuur erbij telt die de gist toevoegt, dan zit je bijna aan 30°C. Kan gewenst zijn voor een saison (in sommige gevallen) maar voor andere bierstijlen is dit veel te warm. Ik dacht vroeger ook dat het niet zoveel uitmaakte, mijn bier stond gewoon in de keuken te vergisten, daar is het meestal 22 - 23°C warm. Maar toch zat er altijd een "funky" achtersmaakje aan mijn bier, iets oplosmiddelachtigs op de achtergrond. Kan er niet meteen een sticker opplakken maar ik vond het een minpunt. Dus heb ik een aantal jaren geleden een koelkast op de kop getikt voor minder als 100 euro en een inkbird. Sindsdien vergist ik gecontroleerd en meet ik de temperatuur in mijn CCT. En mijn bier is veel cleaner, als er esters inzitten is het omdat ik dat wil en hoeveel ik wil. Beste tip die ik aan alle beginners kan geven, hou wat plaats en budget opzij voor zo'n koelkast en ga gecontroleerd vergisten. Dé nummer 1 verbetering in je brouwproces.

    Neem de proef maar eens op de som (je hoeft me niet op mijn woord te geloven). Pak het recept van het beste bier dat je al eens aan die temperatuur (24°C) hebt vergist en brouw het opnieuw. Zorg er nu voor dat de temperatuur van het gistende wort aan 20°C zit. Een wereld van verschil en een beter eindresultaat.

  • Die 20° is een mooi richtpunt, maar best kijk je naar de specs van de gist. Wanneer ik de esters wil beperken, start ik vaak op de ondergrens van de gist. Eergisteren heb ik een sterke blonde gebrouwen met de M31, die staat nu op 18° te vergisten. De vergistingskast staat in de kelder waar het nu 14° is. Tot nu heeft de vergistingskast alleen maar gekoeld. Indien ik niet koelde, zat ik al veel te hoog qua temperatuur, zelfs in een frisse kelder.

  • Maar toch zat er altijd een "funky" achtersmaakje aan mijn bier, iets oplosmiddelachtigs op de achtergrond. Kan er niet meteen een sticker opplakken maar ik vond het een minpunt.

    Mijn eerste bieren hadden dat ook altijd en wist niet waarvan het kwam , maar sinds ik een gecontroleerde koelkast heb , niet meer voor gehad.

  • Helemaal eens, we zouden de gecontroleerde vergisting eigenlijk moeten verheffen tot het allerbelangrijkst. Veel te veel onderschat. Tuurlijk wordt te warm vergist bier gewoon bier.


    Maar bedenk. jij bent slechts enkele uren aan het brouwen, maar de gist moet er weken aan werken om iets van jouw suikersoep iets lekkers te maken.

  • De keer dat ik de gist zijn gang liet gaan in de woonkamer en geen metingen deed en de temperatuur dus ongewild omhoog schoot in het plastic vat wat ik toen had leverde een bier op maar de smaak was niet super.

    Al verwarm je enkel in een koelere ruimte of koel je in een warme ruimte met een graad nauwkeurigheid dan zal je dat beslist merken aan de smaak.


    Ik kijk net en het is zelfs binnen een 0,5 graad te regelen:

  • Bedankt voor jullie replieken.

    Dan mag ik er van uitgaan dat ik tot hiertoe veel geluk gehad heb.


    Verwarmen zal ik nooit hoeven te doen, maar dus wel koelen.

    En dan vries ik dat ik volgens jullie ervaring te weinig koelvermogen ga hebben.


    Dus:

    Ofwel mijn koelkamer terug uitbreken en een ijskast in de plaats (maar ik heb maar 50cm plaats in de breedte).

    Ofwel mijn geisoleeerde kast behouden maar een krachtiger koelaggregaat erboven installeren.

    Heeft iemand van jullie zo al koelagregaat zelf geinstalleerd?

    Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

  • Het koelen is voor mij om dezeflde reden als in de repliek van Walter dat ik ga koelen als in de zomer de T boven de 22°C uitkomt voor bepaalde biertypes.

    Ik denk dat hij vergeet dat bij het begin van de gisting ook bij een hoeveelheid van 25L de gist warmte produceerd en kan de temperatuur naar ongewenste hoogte stijgen, zelfs als het maar 20°C. is die dag.

  • walter:

    Hoeveelheden die ik maak:

    Ofwel 5 tot max. 10L in die kleine fermenter (meestal een test of iets van donker bier)

    Ofwel 25L in de grote fermenter (meestal 25 liter 'tripel')


    Ik ben nu nog vollop bezig met de electronica en testen met het programma.

    Heb dus nog geen tijd gehad om 10L bier in te zetten.

    ('k Zou beter ineens eens 25L uittesten)


    Vroeger stonden die fermenters in een koel tuinhuis, herfst-winter-lente moest ik altijd bijverwarmen om op 21°C te behouden.

    Daar had ik er zelfs geen koeling op staan.

    '

    t Is misschien omdat ik bijna nooit bier gemaakt heb in de zomer dat ik niet hoefde te koelen,?

    Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

  • Echt Rudy, jij komt er zeker en vast met een gewone koelkast. Zelfs voor het opwarmen volstaat een warmtelamp op een gewone sokkel (wel in porselein). Daar een simpele Inkbird op (kost maar een 40 euro geloof ik) en klaar. Wil je het op een of andere manier gaan opvolgen, dan zou ik eerder opteren voor een Tilt of Ispindel en die rechtstreeks linken aan je brouwsoftware.

  • Dag Walter,

    Ik ga uw raad zeker volgen.


    Ondertussen ben ik er in geslaagd om zelf via freebasic de 1-wire temperatuursonde uit te lezen via de raspberryPI3 pinnen.

    Dat ga ik nu trachten uit te breiden met het uitlezen van een tweede sonde (ik denk aan het registreren van de temperatuur in de fermentkast).

    Daarna (met dank aan brouwer Mbroek voor de tips) de SSR' relais rechtstreeks via de RasberryPI aansturen.

    Ik plaats later de software routines die ik maakte hier op het forum in de "afdeling" (brouw software...).

    Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.