Opstellen van een recept.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Binnenkort hebben wij onze installatie en we zijn bezig met het samenstellen/zoeken van een recept.

Op het net hebben we een recept gevonden waar we ons aan willen wagen.

Dit zal ons eerst brouwsel worden.

Het recept dat we hebben gevonden is voor een eindresultaat van 10 liter.

Wij hadden gedacht om 20 liter te brouwen.

Is het dan zo simpel om gewoon alle ingrediënten x2 te doen ?

Of zijn er toch bepaalde factoren waar rekening mee gehouden moet worden ?

Waarschijnlijk wel :grinning_face_with_sweat:

Groeten Ingmar

• In principe kan je het inderdaad gewoon x2 doen. Maar je moet ook rekening houden met je installatie. Hoeveel verlies heb je en waar. Hoeveel water verkook je per uur.

Het beste kan je bij levering van je apparatuur eerst alles eens goed ijken. Doe de kookketel eens halfvol met water en breng het aan de kook. Na 30 minuten koel je het resterende kookwater en meet hoeveel er is verdampt. Heel belangrijke parameter, want dit water moet je in rekening brengen voor je totale brouwwater.

Het allerbeste is om een goede brouwsoftware te nemen en je apparatuur daarin instellen. Dan kan je het recept gewoon in de software kopiëren en geeft deze je aan wat je moet doen tijdens de brouwdag.

• In principe kan je het inderdaad gewoon x2 doen. Maar je moet ook rekening houden met je installatie. Hoeveel verlies heb je en waar. Hoeveel water verkook je per uur.

Het beste kan je bij levering van je apparatuur eerst alles eens goed ijken. Doe de kookketel eens halfvol met water en breng het aan de kook. Na 30 minuten koel je het resterende kookwater en meet hoeveel er is verdampt. Heel belangrijke parameter, want dit water moet je in rekening brengen voor je totale brouwwater.

Het allerbeste is om een goede brouwsoftware te nemen en je apparatuur daarin instellen. Dan kan je het recept gewoon in de software kopiëren en geeft deze je aan wat je moet doen tijdens de brouwdag.

OK dank je voor de info.

Welke brouwsoftware is aan te raden ? Die van "Brewmaster" ?

• Brewmaster ken ik niet. Ik werk zelf met Brewfather. Die is niet gratis, kost iets van een 20 euro per jaar, maar is zijn geld meer als waard.

Werkt op alle apparaten, smartphone, tablet, pc. En synchroniseert automatisch dus eender welk apparaat je gebruikt, je hebt altijd de laatste informatie. Het kan offline ook worden gebruikt maar dat weet ik niet echt hoe dat moet.

• Ik gebruik Brewersfriend software , werkt prima en is ook gratis tot een beperkt aantal recepten, voor een jaar betaal je ca 20 euro. Maar volgens mij kun je die ook steeds weer aanpassen. Dus om te vooraf te berekenen of je op de zelfde eindwaarden qua kleur, bitterheid, begin en eind SG, uitkomt na het schalen van je recept is ook deze prima te gebruiken.

• Ik gebruik BrouwHulp en ik ben hier heel tevreden van en is gratis. Ik print mijn checklist gewoonlijk op voorhand af en ik schrijf er dingen bij. Hoe ziet je recept eruit? Misschien kunnen we je nog wat helpen om het eenvoudiger te maken of wat 'beter'? (Ook al is dat laatste vooral smaakafhankelijk natuurlijk).

• We hadden gedacht een kloon te maken van de blonde Chimay.

Dit omdat omdat het idee om zelf te brouwen is ontstaan na een Chimay te veel. 😂

Nu het moet niet gelijk een Chimay worden. We hadden gedacht er nog een draai aan te geven.

Heb hier op het forum al enkele tips teruggevonden.

In een bepaald recept spreekt men van curaçao schil.

Is het een idee omdat te vervangen door bijvoorbeeld kardemom?

Als hop willen we de hallertau perle en tettnanger gebruiken.

• Als dit je eerste eigen recept is zou ik die kruiden achterwege laten. Je hebt hier maar heel weinig van nodig en het wordt dus heel snel te veel. Af en toe kunnen kruiden een extraatje geven aan je bier maar heel vaak is het gewoon niet nodig. Hoe dat zit met Chimay weet ik persoonlijk niet.

• Ik heb een paar andere recepten gevonden en het klopt wel dat er in de meeste recepten geen kruiding wordt toegevoegd.

Er zijn recepten waar een derde hop gift gedaan wordt. (Saaz)

Het is dan inderdaad beter om de kruiding te laten.

Als dit je eerste eigen recept is zou ik die kruiden achterwege laten. Je hebt hier maar heel weinig van nodig en het wordt dus heel snel te veel. Af en toe kunnen kruiden een extraatje geven aan je bier maar heel vaak is het gewoon niet nodig. Hoe dat zit met Chimay weet ik persoonlijk niet.