Opstart Microbrouwerij: Het papierwerk

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Dames, Heren,


    Aangezien mijn BTW-draadje wat off-topic begint te gaan door mezelve start ik bij deze een nieuwe.

    Doel hiervan is om de verschillende stappen die ik ben aan het doorlopen even samen te vatten.

    Het heeft mezelf erg veel tijd gekost om alle nodige informatie bij elkaar te krijgen dus als ik dat iemand kan besparen is het doel geslaagd :)


    Oprichten onderneming (eenmanszaak,bvba,nv,...)


    Waar: KBO - ondernemingsloket

    Voorwaarden: Getuigschrift bedrijfsbeheer. Ofwel dmv diploma hoger onderwijs, diploma middelbaar indien afgerond voor een bepaald jaar of in avondschool bedrijfsbeheer volgen. Dacht dat een economische richting in middelbaar ook voldoende was.

    Aandachtspunten: Voldoende activiteiten volgens NACEBEL(google) laten registreren. Hoofdactiviteit vervaardiging van bier.

    Aansluiting bij sociaal verzekeringsfonds. Bijdragen volgens verwachtte omzet.


    Aanvragen BTW-nummer


    Waar? Laten doen door ondernemingsloket (40e), of zelf het document 604A invullen, inscannen en doormailen. https://financien.belgium.be/n…ijziging-einde-activiteit

    Voorwaarden: Ondernemingsnummer

    Aandachtspunten: Ook hier voldoende activiteiten aangeven alhoewel dat wijzigingen wel gratis zijn.


    Omgevingsvergunning


    Waarom: Mijn klein brouwerijtje is gelegen in woongebied. Doel van de omgevingsvergunning is na te gaan welke impact deze activiteit heeft op de omgeving :duh:

    Hoe: Bekijk eerst op Vlarem tot welke milieuklasse jouw project behoort. Dit is een vragenlijst die uitmaakt of je hier een gewone melding of toelating voor moet aanvragen. https://vlaremwegwijzer.navigator.emis.vito.be/

    Zoek op ambachtelijke - microbrouwerij.

    Vervolgens kan je met deze resultaten een omgevingsvergunning aanvragen in het digitale omgevingsloket.

    In mijn geval viel ik in klasse 3. Alleen de meldingsplicht was van toepassing.

    Volgens Vlarem moest ik wel meer info aangaande afvalwater en vermogen(electrisch) aangeven. Zodoende moet je dit ook meenemen in de omgevingsvergunningsaanvraag.

    Indien alles volledig is en er akte van werd genomen (=geen bezwaren), nog 30 dagen het gele papier uithangen en klaar.


    Aanmelding FAVV


    Waarom: Controle van de voedselketen/voedselveiligheid.

    Waar: Door omgevingsloket laten doen (40e) of http://www.foodweb.be Volgens mij kan je daar inloggen als je ondernemingsnummer is geactiveerd maar het is al even geleden dus ik ben niet zeker.

    Wat: Aangeven van nieuwe activiteit : Brouwerij : Inrichtingen voor de productie, de verwerking en het in de handel brengen van voedingsmiddelen.

    Aandachtspunten: Vanaf het moment van de aanvraag heeft het FAVV 28 dagen de tijd om ter plekke een controle uit te voeren. Indien geen controle wordt de activiteit als vergund beschouwd.

    Bekijk op voorhand de checklists inspectie op favv.be even na, dit is al een goede start.

    De benodigde aandachtspunten zijn wel afhankelijk van de grootte van de brouwerij dus kunnen afwijkend zijn.

    Stel de verplichte controlelijsten op (reiniging/ongedierte)

    HACCP: Naargelang de omvang van de brouwerij kan het zijn dat je dit heel uitvoerig moet volgen

    Je kan het boek voor autocontrole brouwerijen G-004 kopen maar dit kost een slordige paar 100€ http://www.afsca.be/autocontro…cifieketools/brouwerijen/

    Als je even googled vind je wel een thesis van de universiteit Gent over de HACCP regelgeving voor Het Blijloke.

    Deze heb ikzelf als uitgangspunt genomen om een HACCP-plan op te stellen.

    OPGELET: Ik ben nog in blijde verwachting van de eerste controle dus ik kan niet met volle zekerheid zeggen dat dit afdoende is.


    Aanvraag vergunning Alcohol en Ethylalcohol - Handelaar


    Waarom: Vergunning om in alcohol te mogen handelen. In theorie is dit niet verplicht in combinatie met de vergunning Erkend Entrepothouder maar het wordt door de dienst accijnzen toch aangeraden. Zodoende is er een duidelijk verschil tussen de "winkel" en het gedeelte van de brouwerij zelf.

    Deze vergunning is een "eenvoudige" registratie dus als je toch met de papierwinkel bezig bent kan je dit ineens wel mee invullen.

    De adressen voor de verantwoordelijke diensten staan mee in de verklarende nota hiervan. (Het staat niet aangegeven maar je kan dit ook gewoon digitaal doormailen, moet niet perse per post)

    Waar : https://financien.belgium.be/n…tatie/aanvraagformulieren


    Aanvraag vergunning erkend entrepothouder


    Waarom: Om alcohol te kunnen/mogen produceren onder schorsing van accijnzen.

    Waar: https://financien.belgium.be/n…tatie/aanvraagformulieren

    Aandachtspunten:

    Dit document is iets meer complex dan de andere vergunningen, belangrijkste punten hierbij zijn:

    Punt 4: Mogelijke verrichtingen: Aanduiden Productie & Voorhanden hebben

    Punt 6: Bijlagen:

    Plan voorzien van het brouwlokaal en het belastingentrepot (heb dit getekend op een plan van de CadGis)

    Plan voorzien van de brouwzaal met de kuipen, vergistingsvaten,controlepaneel,....

    Productieproces omschrijven van ontvangst goederen tem bottelen. Heb hiervoor een flowchart gemaakt met daaronder beetje extra uitleg. Ter referentie; de flowchart en de uitleg erbij waren 2 A4 blaadjes

    Uittreksel van een blanco strafregister (aanvragen bij gemeente)

    Punt 7: Producten. In de verklarende nota staat nogal cryptisch waar je deze codes kan terugvinden. Een copy/paste van dit stukje in google levert je wel het juiste KB op met de correcte codes.

    Voor dit voorbeeld was dit dus de code B000 (bier). Buiten de geschatte productie OOK de kolom "voorhanden hebben" invullen


    Nadat deze aanvraag is ingediend wordt je gecontacteerd door iemand van Douane en Accijnzen om de nodige opmetingen te komen uitvoeren.

    Deze controle heb ik volgende week. Wat ik moet voorzien zijn de recepten voor de te brouwen bieren (op basis van 1HL) met het graden plato om de accijnzen te bepalen.

    Alhoewel ik zelf reeds de nodige voorraad en werkdocumenten had gaat de vriendelijke man toch een aantal ingevulde voorbeelden meenemen en me de benodigde administratie ter vervolg nog eens uitleggen. Wel fijn dus.


    Net nog een mail ontvangen van de accijnzen mbt het aanmaken van een FRCT-rekening. Op deze rekening betaal je de verschuldigde accijnzen maar moet ook een borg worden gestort. De hoogte van de borg is afhankelijk van het geproduceerde volume maar ook van de opslag van bier onder schorsing van accijnzen.

    Voor zover ik heb begrepen zou dit uitkomen om ongeveer 1€/L geproduceerd op maandbasis (beetje kort door de bocht weet ik maar in mijn geval redelijk correct)


    Vervolgens ook nog de instructies voor aan te loggen bij PLDA (papierloze aangifte douane om accijnzen te betalen)

    Dit is eerlijk gezegd een drama omdat de instructies niet helder zijn en verspreid staan over de website van de financiën. Het is me nog niet gelukt om hierop in te loggen dus morgen wordt het een telefoontje naar de helpdesk van de dienst financien. To be continued...


    *Update


    Eerst nog een mailtje naar de helpdesk voor de FCRT-rekening.


    Daar ook een heldere uitleg gekregen van hoe het geld provisoir te storten.

    Na een 5-tal dagen kan je ook het saldo bekijken via de PLDA-applicatie


    Daarna mailtje gestuurd naar de helpdesk en na 10 minuutjes had ik toegang tot de PLDA :)


    Eigenlijk was de help-functie van de PLDA-applicatie wel verhelderend. Ik heb er een drietal uurtjes over gedaan om de eerste aangifte te doen maar deze was vrij correct.

    Ik weet dat deze vrij correct was omdat de volgende dag mijn contact van de douane me opbelde om de aangifte even te overlopen :)

    Dit was geen "controle"-telefoon maar oprecht bedoeld om even te checken of ik alles had kunnen vinden.

    Ik had de graden Plato van het brouwsel ingegeven op een oneven getal en daarom iets te veel betaald. Dit werd meteen geregeld.

    Zoals al eerder aangegeven heb ik ofwel erg veel geluk met de verantwoordelijke van mijn dossier ofwel....


    Wat moet je (ondermeer) ingeven?

    De berekening HL/Plato° & ° Plato. Aan de hand van de gegevens die de douane reeds had (aangegeven productie in HL/j) worden dan de accijnzen berekend. In mijn geval met een kleine productie kwam dit neer op ongeveer 1€ accijnzen per liter (18° Plato ofterwel met mijn FG 6.2° alcohol) . (dit is ook inclusief hogere accijnzen voor niet herbruikbare flesjes)


    Dit doet me eraan denken dat ik later ook nog even kosten/omzet/winsten toelicht....


    De registers zijn iets mindere droge materie en kom ik later nog even op terug.

    Nu even de kinderen van voeding voorzien ;)










    Het is alweer even geleden maar we zijn met alles rondgekomen.

    Momenteel even druk maar om het zelf niet te vergeten een paar puntjes die ik binnenkort nog wil toelichten:

    • Registers
    • PLDA
    • FCRT
    • Borgstelling
  • Hey,


    Lang geleden sinds de laatste post.... ik ben nu een 4-tal maanden bezig en het begint eindelijk een beetje een gewoonte te worden. Als er dus nog vragen zijn zal ik ze mee in deze post plaatsen en beantwoorden 😁

    Je eerste batch wordt toch exclusief verkocht via dit forum? :beaming_face_with_smiling_eyes:

    Maar serieus, heb je een bepaalde datum als streefdoel om te starten. En in welke omgeving zou dit zijn? Dan zou ik wel eens binnen willen springen.

  • iemand een idee als je een omgevingsvergunning kan aanvragen nog voor je het ondernemingsnummer hebt?

    Ik vermoed dat je al een ondernemingsnummer moet hebben. Als je het "Formulier voor de aanvraag van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen , de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit (IIOA), kleinhandelsactiviteiten, vegetatiewijzigingen" eens inhoudelijke bekijkt. onder Pt 9.3 wort hier naar gevraagd.
    (en ook op bijna al de andere aanvraag formulieren die je terug kan vinden op het omgevings loket)

  • Ik denk dat de uitleg van Serge wel zal kloppen al is dit eigenlijk niet logisch.

    Je vraagt een ondernemingsnummer aan om een brouwerij te starten en daarna krijg je het negatief advies voor uw omgevingsvergunning voor één of andere reden. Dan sta je daar mooi met uw ondernemingsnummer ...

    Logischer zou zijn dat er eerst zou gekeken worden dat men op een bepaalde locatie met een zekere activiteit van start mag gaan (=omgevingsvergunning) en zoja, dat je dan voor deze activiteit een ondernemingsnummer aanvraagt.

    Even de minister van administratieve vereenvoudiging bellen ... :)

    • Official Post

    Dan sta je daar mooi met uw ondernemingsnummer ...

    Je kan je onderneming even snel weer beëindigen zonder dat het je echt meer kost. Maar on-topic : eens naar de gemeente bellen en zien of het het idee genegen zijn kan al veel oplossen. Als je al tegen een muur aanloopt bij een gewone navraag of zo'n omgevingsvergunning kan, dan weet je dat het niet veel nut heeft om een ondernemingsnummer aan te vragen.