Opstart Microbrouwerij: Het papierwerk

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dames, Heren,

Aangezien mijn BTW-draadje wat off-topic begint te gaan door mezelve start ik bij deze een nieuwe.

Doel hiervan is om de verschillende stappen die ik ben aan het doorlopen even samen te vatten.

Het heeft mezelf erg veel tijd gekost om alle nodige informatie bij elkaar te krijgen dus als ik dat iemand kan besparen is het doel geslaagd :)

Oprichten onderneming (eenmanszaak,bvba,nv,...)

Waar: KBO - ondernemingsloket

Voorwaarden: Getuigschrift bedrijfsbeheer. Ofwel dmv diploma hoger onderwijs, diploma middelbaar indien afgerond voor een bepaald jaar of in avondschool bedrijfsbeheer volgen. Dacht dat een economische richting in middelbaar ook voldoende was.

Aandachtspunten: Voldoende activiteiten volgens NACEBEL(google) laten registreren. Hoofdactiviteit vervaardiging van bier.

Aansluiting bij sociaal verzekeringsfonds. Bijdragen volgens verwachtte omzet.

Aanvragen BTW-nummer

Waar? Laten doen door ondernemingsloket (40e), of zelf het document 604A invullen, inscannen en doormailen. https://financien.belgium.be/n…ijziging-einde-activiteit

Voorwaarden: Ondernemingsnummer

Aandachtspunten: Ook hier voldoende activiteiten aangeven alhoewel dat wijzigingen wel gratis zijn.

Omgevingsvergunning

Waarom: Mijn klein brouwerijtje is gelegen in woongebied. Doel van de omgevingsvergunning is na te gaan welke impact deze activiteit heeft op de omgeving :duh:

Hoe: Bekijk eerst op Vlarem tot welke milieuklasse jouw project behoort. Dit is een vragenlijst die uitmaakt of je hier een gewone melding of toelating voor moet aanvragen. https://vlaremwegwijzer.navigator.emis.vito.be/

Zoek op ambachtelijke - microbrouwerij.

Vervolgens kan je met deze resultaten een omgevingsvergunning aanvragen in het digitale omgevingsloket.

In mijn geval viel ik in klasse 3. Alleen de meldingsplicht was van toepassing.

Volgens Vlarem moest ik wel meer info aangaande afvalwater en vermogen(electrisch) aangeven. Zodoende moet je dit ook meenemen in de omgevingsvergunningsaanvraag.

Indien alles volledig is en er akte van werd genomen (=geen bezwaren), nog 30 dagen het gele papier uithangen en klaar.

Aanmelding FAVV

Waarom: Controle van de voedselketen/voedselveiligheid.

Waar: Door omgevingsloket laten doen (40e) of http://www.foodweb.be Volgens mij kan je daar inloggen als je ondernemingsnummer is geactiveerd maar het is al even geleden dus ik ben niet zeker.

Wat: Aangeven van nieuwe activiteit : Brouwerij : Inrichtingen voor de productie, de verwerking en het in de handel brengen van voedingsmiddelen.

Aandachtspunten: Vanaf het moment van de aanvraag heeft het FAVV 28 dagen de tijd om ter plekke een controle uit te voeren. Indien geen controle wordt de activiteit als vergund beschouwd.

Bekijk op voorhand de checklists inspectie op favv.be even na, dit is al een goede start.

De benodigde aandachtspunten zijn wel afhankelijk van de grootte van de brouwerij dus kunnen afwijkend zijn.

Stel de verplichte controlelijsten op (reiniging/ongedierte)

HACCP: Naargelang de omvang van de brouwerij kan het zijn dat je dit heel uitvoerig moet volgen

Je kan het boek voor autocontrole brouwerijen G-004 kopen maar dit kost een slordige paar 100€ http://www.afsca.be/autocontro…cifieketools/brouwerijen/

Als je even googled vind je wel een thesis van de universiteit Gent over de HACCP regelgeving voor Het Blijloke.

Deze heb ikzelf als uitgangspunt genomen om een HACCP-plan op te stellen.

OPGELET: Ik ben nog in blijde verwachting van de eerste controle dus ik kan niet met volle zekerheid zeggen dat dit afdoende is.

Aanvraag vergunning Alcohol en Ethylalcohol - Handelaar

Waarom: Vergunning om in alcohol te mogen handelen. In theorie is dit niet verplicht in combinatie met de vergunning Erkend Entrepothouder maar het wordt door de dienst accijnzen toch aangeraden. Zodoende is er een duidelijk verschil tussen de "winkel" en het gedeelte van de brouwerij zelf.

Deze vergunning is een "eenvoudige" registratie dus als je toch met de papierwinkel bezig bent kan je dit ineens wel mee invullen.

De adressen voor de verantwoordelijke diensten staan mee in de verklarende nota hiervan. (Het staat niet aangegeven maar je kan dit ook gewoon digitaal doormailen, moet niet perse per post)

Waar : https://financien.belgium.be/n…tatie/aanvraagformulieren

Aanvraag vergunning erkend entrepothouder

Waarom: Om alcohol te kunnen/mogen produceren onder schorsing van accijnzen.

Waar: https://financien.belgium.be/n…tatie/aanvraagformulieren

Aandachtspunten:

Dit document is iets meer complex dan de andere vergunningen, belangrijkste punten hierbij zijn:

Punt 4: Mogelijke verrichtingen: Aanduiden Productie & Voorhanden hebben

Punt 6: Bijlagen:

Plan voorzien van het brouwlokaal en het belastingentrepot (heb dit getekend op een plan van de CadGis)

Plan voorzien van de brouwzaal met de kuipen, vergistingsvaten,controlepaneel,....

Productieproces omschrijven van ontvangst goederen tem bottelen. Heb hiervoor een flowchart gemaakt met daaronder beetje extra uitleg. Ter referentie; de flowchart en de uitleg erbij waren 2 A4 blaadjes

Uittreksel van een blanco strafregister (aanvragen bij gemeente)

Punt 7: Producten. In de verklarende nota staat nogal cryptisch waar je deze codes kan terugvinden. Een copy/paste van dit stukje in google levert je wel het juiste KB op met de correcte codes.

Voor dit voorbeeld was dit dus de code B000 (bier). Buiten de geschatte productie OOK de kolom "voorhanden hebben" invullen

Nadat deze aanvraag is ingediend wordt je gecontacteerd door iemand van Douane en Accijnzen om de nodige opmetingen te komen uitvoeren.

Deze controle heb ik volgende week. Wat ik moet voorzien zijn de recepten voor de te brouwen bieren (op basis van 1HL) met het graden plato om de accijnzen te bepalen.

Alhoewel ik zelf reeds de nodige voorraad en werkdocumenten had gaat de vriendelijke man toch een aantal ingevulde voorbeelden meenemen en me de benodigde administratie ter vervolg nog eens uitleggen. Wel fijn dus.

Net nog een mail ontvangen van de accijnzen mbt het aanmaken van een FRCT-rekening. Op deze rekening betaal je de verschuldigde accijnzen maar moet ook een borg worden gestort. De hoogte van de borg is afhankelijk van het geproduceerde volume maar ook van de opslag van bier onder schorsing van accijnzen.

Voor zover ik heb begrepen zou dit uitkomen om ongeveer 1€/L geproduceerd op maandbasis (beetje kort door de bocht weet ik maar in mijn geval redelijk correct)

Vervolgens ook nog de instructies voor aan te loggen bij PLDA (papierloze aangifte douane om accijnzen te betalen)

Dit is eerlijk gezegd een drama omdat de instructies niet helder zijn en verspreid staan over de website van de financien. Het is me nog niet gelukt om hierop in te loggen dus morgen wordt het een telefoontje naar de helpdesk van de dienst financien. To be continued...

-----Volgende week dus meer-----