Hey allemaal,
Door jullie geweldige tips is het rendement een pak hoger uitgevallen dan verwacht. (maar liefst 10 SG punten)
Ik ben hier niet rouwig om natuurlijk, maar dit bier is bedoeld als geboortegeschenk voor de kleine van ne kameraad. Het doel was een tripel van 8%, maar dat is nu 8,7%. Beetje te straf naar de goesting, duuuus... ik dacht: Bij het bottelen de bottelsuiker in wat extra water opkoken et voilà. Meer bier aan een iets lichter alcohol%.
Ik heb het hier met HermanH al over gehad, en zijn tooltje berekent op 20 liter bier een toevoeging van 1,8 liter.
Wat ik bereken met BrouwHulp komt toch lichtjes anders uit, laat ik even uitleggen hoe ik te werk ben gegaan:
Door wat te spelen de BeginSG kon ik afleiden uit BrouwHulp dat ik op een BeginSG van 1074 had moeten zitten niet op 1079 zoals nu het geval was om uiteindelijk (met 8g/l bottelsuiker) mooi op 8% alcohol uit te komen... Dus met de 'water, suiker' tool in BrouwHulp bereken ik dat op een hoeveelheid van 23 liter 1,4-1,7 liter water moet toevoegen.
1,4-1,7 liter op 23 liter (BrouwHulp) vs. 1,8 liter op 20 liter (HermanH), toch een opmerkelijk verschil? Of is mijn werkwijze in BrouwHulp niet correct?
Iemand die mij kan helpen met de correcte waarde te bepalen?

Aanlengen berekenen met BrouwHulp
Registreer je of meld je aan
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
-
-
Er even van uitgaande dat die percentages gelden inclusief alcohol door bottelsuiker, hoeft dat toch niet ingewikkeld te zijn ? Alcohol is al in volume percenten uitgedrukt, dus je kunt heel simpel rekenen. Je berekent de hoeveelheid alcohol in je huidig brouwsel ( volume x volumepercent ) , en deelt dat door het percentage waar je wil landen
(8.7% x 23 liter) / 8 % = 25 liter, dus 2 liter toevoegen.
-
Simpel
8,7% = 20LITER
8,7% X 20L= 174
174 : 8% = 21,75L
21,75L - 20L = 1,75liter bijvoegen
-
Simpel
8,7% = 20LITER
8,7% X 20L= 174
174 : 8% = 21,75L
21,75L - 20L = 1,75liter bijvoegen
Ik heb Kristof dit gestuurd, dus dat zal niet veraf zijn hé, 1,8 of 1,75 komt al in de buurt:
"je zou 1,8 liter water moeten toevoegen op 20 liter bier om 21,8 liter te bekomen aan 7,98%. "
-
Ik heb Kristof dit gestuurd, dus dat zal niet veraf zijn hé, 1,8 of 1,75 komt al in de buurt:
"je zou 1,8 liter water moeten toevoegen op 20 liter bier om 21,8 liter te bekomen aan 7,98%. "
Afronding in Excel.
M.a.w was om je berekening te bevestigen. 😉
-
En als je dan die 2 liter water kookt, hoeveel hop moet er dan in om op gelijk IBU te blijven?
Of gaan we nu te ver? 😜
-
Afronding in Excel.
HermanH , ik wil jouw berekening zeker niet in twijfel trekken hoor... Maar omdat ik met BrouwHulp toch een groot verschil kreeg wou ik weten wat het juiste nu eig was. Maar oké, het is duidelijk. Waarvoor dank
...
-
En als je dan die 2 liter water kookt, hoeveel hop moet er dan in om op gelijk IBU te blijven?
Of gaan we nu te ver? 😜
Eigenlijk moet je dit vooraf meerekenen in je recept, als je dit niet hebt gedaan, kan je dit corrigeren met tetrahop voor het bottelen.
-
Of gaan we nu te ver? 😜
Heb het uitgerekend voor Kristof, als hij 1,8 liter water toevoegt moet hij 0,5 ml Tertahop toevoegen om ook die 1,8 liter een 30 IBU te geven, als hij zijn bier met 30 IBU had gebrouwen natuurlijk en het ook zo wou aanhouden. Dus enkel de toegevoegde hoeveelheid ook 30 IBU geven en het komt allemaal goed...
-
Heb het uitgerekend voor Kristof, als hij 1,8 liter water toevoegt moet hij 0,5 ml Tertahop toevoegen om ook die 1,8 liter een 30 IBU te geven, als hij zijn bier met 30 IBU had gebrouwen natuurlijk en het ook zo wou aanhouden. Dus enkel de toegevoegde hoeveelheid ook 30 IBU geven en het komt allemaal goed...
Merci, geniet nu maar van uw madam
-
HermanH , ik wil jouw berekening zeker niet in twijfel trekken hoor... Maar omdat ik met BrouwHulp toch een groot verschil kreeg wou ik weten wat het juiste nu eig was. Maar oké, het is duidelijk. Waarvoor dank
...
Ach, ik heb dat al geleerd van de bureaucratie, als het verkeerd is of het klopt niet steek ik het wel op de pc, die heeft het verkeerd berekend.
Nu goed, mijn 1,8 liter om tot 7,98% te komen en Steinie zijn 1,75 liter om aan 8% te komen is verwaarloosbaar, maar uwe maat gaat het verschil niet proeven na al het zweet van zijn vrouwtje haar bevalling, hij zal evenveel gezweet hebben maar enkel van toe te moeten kijken denk ik....
-
Kristof Heb het eens verfijnd tot 3 cijfers na de komma, Je moet 1,758 liter water toevoegen om precies 8% te bekomen...
-
Kristof Heb het eens verfijnd tot 3 cijfers na de komma, Je moet 1,758 liter water toevoegen om precies 8% te bekomen...
Haha, het zal iets meer zijn aangezien ik 23 liter uit mijn gistvat hoop te halen en geen 20 liter 😁.. Nee ik weet dat de verschillen verwaarloosbaar zijn en dat je het verschil niet zal proeven maar we kunnen het maar beter zo juist mogelijk proberen te doen zeker? 😁
-
Haha, het zal iets meer zijn aangezien ik 23 liter uit mijn gistvat hoop te halen en geen 20 liter 😁.. Nee ik weet dat de verschillen verwaarloosbaar zijn en dat je het verschil niet zal proeven maar we kunnen het maar beter zo juist mogelijk proberen te doen zeker? 😁
Bij 23 liter bier van 8,7% ga je idd exact 2 liter water moeten doen om aan 8% te geraken en heb je dus 25 liter totaal, maar wie zegt dat die "vooropgestelde" 8,7% wel juist zal zijn en niet 8,65 of 8,75%...
-
Bij 23 liter bier van 8,7% ga je idd exact 2 liter water moeten doen om aan 8% te geraken en heb je dus 25 liter totaal, maar wie zegt dat die "vooropgestelde" 8,7% wel juist zal zijn en niet 8,65 of 8,75%...
En wie zegt dat je exact 23 liter hebt, tenzij je gistvat per cl gegradueerd is...
-
En wie zegt dat je exact 23 liter hebt, tenzij je gistvat per cl gegradueerd is...
En klopt dit aantal in liters wel , de graduatie van Ss brewtech kloppen niet , of toch niet in mijn ketels
Weeg eens je water af en giet dit in je kook , brouw of gistingsvat en kijk of die juist tekent
-
En klopt dit aantal in liters wel , de graduatie van Ss brewtech kloppen niet , of toch niet in mijn ketels
Weeg eens je water af en giet dit in je kook , brouw of gistingsvat en kijk of die juist tekent
Wel water van 4°C gebruiken dan hé, Als je water van 20°C gebruikt is je fout al 0.02% x 16 = 0.32%
Of op 50l 160ml
Effe serieus die gradatie in de ketels van $$ brewtech trekt werkelijk op geen kl....
Daar ben je echt niets aan maar je betaalt er wel dure $$ voor. -
Ach, ik heb dat al geleerd van de bureaucratie, als het verkeerd is of het klopt niet steek ik het wel op de pc, die heeft het verkeerd berekend
Hier net het tegenovergestelde : op het werk zeggen we altijd "PEBKAC : Problem Exists Between Keyboard And Chair"
-
Nu serieus, heel lang geleden werkte ik in een computerzaak met televerkoop en postorder (jaja, héél lang geleden)
Nu kreeg ik daar telefoon van een uiterst onvriendelijke persoon die blijkbaar net een nieuwe pc had gekocht. Een geroep en getier dat het brol was, en het werkt niet, nest oplichters, de hele santenboetiek. Bon, uiteindelijk er toch twee woorden tussen gekregen en met de mens een checklijst afgelopen : is het scherm aangesloten, brand het rode lampje boven de "aan" knop, ... En telkens was het antwoord correct en toch werkte die pc niet. Ik wou de mens naar onze dienst naverkoop sturen toen ik nog één vraag stelde, die niet op de lijst stond omdat iedereen wel veronderstelt dat je dat wel weet :
steekt de stekker in?
Welke stekker?
Die naar het stopkontakt meneer.
Waarom?
Omdat het op elektriciteit werkt en dan de stekker moet insteken.
Ah dat wist ik niet. Tiens hier steekt nog een kabel in de doos.
Toen ben ik wat korter geweest en de mens uitgelegd dat een computer een elektrisch apparaat is en dus moet worden aangesloten op de netstroom. En dat als hij dat niet wist, hij het geld misschien beter aan iets anders had uitgegeven.
Later toen ik met een collega hierover aan het lachen was, zei die me dat ze bij Microsoft op een gegeven moment hebben overwogen om op hun toetsenborden een "Any key" te zetten. Omdat hun klantendiensten overal overstelpt werden met de vraag : "Press any key to continue..." waar staat die "Any Key?"
Soit, ge komt al eens iets tegen
-
Nog eentje om het af te leren :
Zelfde winkel, opendeurdag. Ik sta in de winkel en komt er een persoon naast mij staan en een hele uitleg doen over welk soort pc hij wou. Maar echt een heel intelligente en duidelijke uitleg. Ik dacht : ok, den deze kent zijn stuff, dat wordt hier plezant. Tot hij blijft staan bij een display en vraagt : is deze pc een optie?
Welke pc?
Deze, en hij wijst naar een display.
Meneer, dat is een printer.
True story, no b#llshit.
-
Een collega van mij zei ooit tegen een klant "open het venster" waarop de klant aangaf "even geduld" en na enige tijd terugkwam met de wijze woorden "het venster staat open" ....