Dubbel koudhoppen

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik zie soms deze techniek passeren op internet of op flesjes/blikjes van bieren. Gisteren dronk ik zo een heel smakelijke NEIPA/Hazy IPA, La Meute van brouwerij La Source waar ze double dryhop hebben toegepast.

Hoe pas je dit concreet toe? Koudhoppen op het einde van de hoofdgisting, koudhop verwijderen en nog eens koudhoppen tijdens het lageren? Wat is de meerwaarde en het effect van deze techniek en op welk moment van de vergisting/lagering?

Heeft iemand dit al gedaan?

• Ik heb het ook nog nooit gedaan maar ben het wel van plan met de 2 neipa's die ik dit jaar nog ga brouwen.

Kort gezegd 1 toevoeging tijdens actieve fermentatie meestal rond dag 3 en 1 op einde fermentatie meestal rond dag 8. Er zouden andere aroma's en smaken vrij komen bij dryhop tijdens fermentatie en einde fermentatie.

Hier nog een test van brulosophy van dryhoppen op het zelfde moment als de gist toevoegen. Dit om nog minder oxidatie te krijgen in je bier.

https://brulosophy.com/2017/06…eipa-exbeeriment-results/

• Deze had ik ook al zien passeren:

https://brulosophy.com/2015/05…-hop-exbeeriment-results/

Conclusie is: in 1 keer de volledige dryhop of in 2 keer telkens de helft, je proeft het verschil niet.

Maar de conclusies van Brulosophy mag je met een kilo zout nemen. Daarom mijn vraag aan collega's op dit forum, daar heb ik meer vertrouwen in. :thumbs_up:

• Ik dacht dat je kon koudhoppen voor de hoofdgisting gedaan was om bio-transformatie te krijgen. Niet alle gisten doen dit en het lukt blijkbaar ook niet met alle hoppen maar het resultaat zou zijn dat er bepaalde smaak- en geurstoffen omgezet worden naar andere (meer aantrekkelijke) stoffen.

Ik dacht dat ik ergens tegen gekomen had dat de meeste bottelgisten evenzeer die biotransformatie van hopoliën doen. Wat de bevindingen van Brulosophy mogelijk zelfs zou kunnen ondersteunen.
    Vele van die bieren waar de nieuwe dry-hop technieken zijn op gebaseerd worden gecarboniseerd afgevuld in blik, en zijn dus niet onderhevig aan nagisting op fles.

• Koen, ik heb pas ook een NEIPA Gebrouwen en de eerste dryhop al na de 2 de dag vergisten toegevoegd de tweede na 5 dagen je kan bij mij deze nu komen proeven ( 900m van je deur )

Mijn volgende NEIPA (pas ergens deze zomer, want mijn planning zit helemaal vol) wil ik dubbel dryhoppen.

Ik dacht aan 1/3 van de dryhop @ high krausen gedurende 5 of 6 dagen en 2/3 begin van de warme conditionering gedurende een dag of 4. Die manier van werken passen sommige Amerikanen blijkbaar toe.