Te zoet bier

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Wij hadden al gemerkt dat we na het bottelen er tussen verschillende flesjes een verschil was in smaak. Het een smaakte al zoeter dan het andere.

We bottelen telkens zo'n 75l en we voegen de bottel suiker altijd toe, opgelost in water in ons bottelvat die we dan eens goed omroeren. Gezien er hier een smaakverschil was tussen de verschillende flessen zijn we van mening dat de bottel suiker naar de bodem zakt en zo het verschil in smaak geeft.

Nu heben wij een magneet roerder onderaan ons bottelvat (RVS kookketel van 100l) gemonteerd om de suiker te blijven roeren tijdens het bottelen.

Ik had het zelf nooit verwacht dat deze kleine magneet roerder de 75l toch in beweging ging krijgen maar het werkt verbazend goed. Een mooie draainde beweging zonder zuurstof naar beneden te trekken.:OK_hand:

Wij hopen nu dat ern nu geen verschil in smaak meer is.

• Verschil in smaak door bottelsuiker kan eigenlijk niet: de bottelsuiker vergist helemaal, je kan dus enkel een verschil in druk hebben, flesjes met weinig koolzuur en andere met te veel.

Best altijd eerst je bottelsuiker koken in water, deze suikersiroop eerst warm in je bottelvat gieten en daarop je bier hevelen. Normaal is het dan goed gemengd met een homogeen resultaat.

• Wat ik ondervind in mijn laatste gebottelde tripel , de laatste 8 flesjes zijn niet volledig klaar dus was mijn bier niet volledig uitgeklaard bij het bottelen en heb nochtans 6weken gewacht na brouwen om te bottelen en dat smaak je

Ze zijn al gebotteld van 4 januari en zijn nog niet uitgeklaard

• Wat ik ondervind in mijn laatste gebottelde tripel , de laatste 8 flesjes zijn niet volledig klaar dus was mijn bier niet volledig uitgeklaard bij het bottelen en heb nochtans 6weken gewacht na brouwen om te bottelen en dat smaak je

Ze zijn al gebotteld van 4 januari en zijn nog niet uitgeklaard

Had je die Tripel gecoldcrasht?

• brouwerwaldonk dat is slim gezien! Is dat een "opklapbare" roerder in rvs? En doe je de suikeroplossing dan rechtstreeks in je secundaire fermentatie-fles zonder overhevelen? Spaart wel een keer overhevelen als dat het geval is! En draai je de as dan gewoon tussen de handen rond? Helaas kan niet iedereen RVS lassen, ik bv niet :smiling_face_with_tear:

Zo een inklapbare roerder verkopen ze ook bij Brouwland.

• Voor de bottelgist gebruiken we F2 gist.

Met bottelgist en opgeloste suiker zou elke fles ongeveer een zelfde dosis suiker en gist moeten krijgen. De enige verklaring die ik nog kan bedenken is het moment van proeven: na 1 week zou je nog wat bottelsuiker kunnen proeven, na enkele weken zou alle suiker vergist moeten zijn...

Op welke temperatuur gebeurt de hergisting voor fles? Als die te laag is, zou de hergisting wat langer kunnen duren en dit zou het verschil kunnen verklaren.

Ik hergist altijd op 24°.

• Met bottelgist en opgeloste suiker zou elke fles ongeveer een zelfde dosis suiker en gist moeten krijgen. De enige verklaring die ik nog kan bedenken is het moment van proeven: na 1 week zou je nog wat bottelsuiker kunnen proeven, na enkele weken zou alle suiker vergist moeten zijn...

Op welke temperatuur gebeurt de hergisting voor fles? Als die te laag is, zou de hergisting wat langer kunnen duren en dit zou het verschil kunnen verklaren.

Ik hergist altijd op 24°.

Met F2 zou je op een week zowat alle bottelsuiker vergist moeten hebben hoor, ook op iets lagere temperatuur. Ik heb dat hier schoon met mijn manometerke kunnen volgen. Hier staat het in de living en die is geen 24°C ;-).

• Met F2 zou je op een week zowat alle bottelsuiker vergist moeten hebben hoor, ook op iets lagere temperatuur. Ik heb dat hier schoon met mijn manometerke kunnen volgen. Hier staat het in de living en die is geen 24°C ;-).

Daarom de vraag op welke temperatuur, als het bier hergist in de kelder of tuinhuis, dan gaat die F2 toch een pak trager.

• Dag iedereen,

ik ben de broer van filibost.

Wat jullie zeggen kan allemaal waar zijn, maar wij constateren toch verschillen in de flesjes.

Sommigen zijn perfect en anderen zijn te zoet. Nochtans soms langer laten hergisten op de fles.

Ik heb er ook geen verklaring voor of tis dat de suikeroplossing naar de bodem gezakt was tijdens het bottelen en dat de laatste flesjes MEER bottelsuiker gekregen hebben dan de eerste.

Of misschien dat de bottelgist ook niet goed vermengd is, maar dan nog zou de hoofdgist ook nog zijn werk moeten doen.

Ik hoop nu dat ik dit niet meer heb nu ik een magneetroerder onder mijn bottelvat gehangen heb. Deze zorgt voor een mooie continue vermenging.

groetjes Patrick Bostoen

alias PaBo

• Ik heb er ook geen verklaring voor of tis dat de suikeroplossing naar de bodem gezakt was tijdens het bottelen en dat de laatste flesjes MEER bottelsuiker gekregen hebben dan de eerste.

groetjes Patrick Bostoen

alias PaBo

Koen Sels heeft het al aangegeven , kan niet komen door de bottelsuiker , wat wel kan is dat je te veel druk hebt op de flessen met te veel suiker , maar die zouden toch ook al moeten uitgegist zijn en zo geen bottelsuiker meer mogen bevatten en ook niet meer naar suiker mogen smaken

• Wat jullie zeggen kan allemaal waar zijn, maar wij constateren toch verschillen in de flesjes.

Sommigen zijn perfect en anderen zijn te zoet. Nochtans soms langer laten hergisten op de fles.

Zijn er verschillen in koolzuur tussen de perfecte flesjes en de zoetere?

Als sommige flesjes meer bottelsuiker hebben gekregen dan andere, dan moet dat wel, kristalsuiker vergist namelijk 100%.

De zoetere smaak kan echt niets te maken hebben met bottelsuiker, maar als je dat niet wil aannemen, zijn we uitgepraat vrees ik.

• Inderdaad, niet verder zoeken: combinatie van gist die het begeven heeft (wat de zoete smaak verklaart) en suiker inhomogeen gemengd (wat de variatie tussen de flesjes verklaart).

Maar ook in dat geval geldt de opmerking van Koen Sels dat er minder CO2 in de zoetere flessen moet zitten. Zeker goed op letten bij een volgend proefmoment!

Of hou de fles bij een felle lichtbron en kijk door de bodem of er bij sommige minder gistdepot in zit. Die moeten dan zoeter smaken.

Correctie: niet goed over nagedacht, de gist valt in alle flessen bij zelfde % alcohol stil natuurlijk, vergeet die laatste suggestie...

• ok super bedankt om mee te helpen denken aan de oplossing. Ik dacht dat F2 gist ook hoge alcohol aankon, maar niet dus. Dit zal waarschijnlijk de oorzaak zijn. In het vervolg die CBC 1 gist gebruiken bij bieren meer dan 10%.

Mijn twee laatste bieren, een IPA van 7% en een licht blondje van 6% hebben dit probleem dus niet met die F2 gist.

Weeral iets bijgeleerd.:grinning_face:

• Neen, maar ook geen positieve.

Ja ik denk toch dat het constant roeren van uw bottelvat een positief effect geeft op de bottelgist. De F2 gist strooi je gewoon in de wort (zo moet het volgens de omschrijving op de verpakking), maar als men dat niet stevig vermengt, zal de gist toch niet gelijkmatig verdeelt zijn.

• 2g bottelgist op 20 liter? Dat vind ik persoonlijk al erg veel. Ik doe maximaal de helft. Gewoonlijk zelfs wat minder nog.

Eigenlijk weeg ik dat niet af , ik giet een bodempje water van een vinger hoog in een glas , strooi een beetje gist op en laat het een half uurtje hydrateren , goed roeren en met een spuit van bij de apotheker opzuigen en 1 a 2 druppels per gebottelde fles , en dat is me tot nu altijd goed gelukt

• Ja Steinie, je hebt gelijk. Ik heb het ondertussen ook eens uitgezocht en het staat idd zo op de verpakking dat het eerst gehydrateerd moet worden. Ik weet niet meer waar ik het anders gelezen heb. Ik heb dus hier mijn grootste fout gemaakt.

Ik denk dat dat ook de verklaring is waarom sommige wel goed uitgegist zijn op fles en andere niet of weinig. Ik had de gist (+/- 5gr op 65 liter) gewoon droogweg in het bottelvat gegooid en gewoon eens goed geroerd. De F2 gist is misschien wel voldoende in die hoge alcohol, maar hij was niet homogeen verdeeld bij het bottelen. Dus sommige flesjes hadden wel F2 gist meegekregen en anderen niet.

Dus wat hebben we geleerd vandaag : 1) gist hydrateren vooraleer je het in het bottelvat gooit.

2) magneetroeren kan geen kwaad, integendeel, dan is de bottelsuiker en de bottelgist goed en homogeen verdeeld.

Merci voor de info