SS Brewtech en passivatie voorschriften

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• SS Brewtech heeft eindelijk het licht gezien en past ook zijn passivatie richtlijnen voor apparatuur aan.
    Men geeft nu ook de optie aan te passiveren met een 10% citroenzuur oplossing, welke veel veiliger en goedkoper en zelfs beter is is dan Starsan

In fact, many recent studies have suggested that citric acid is an excellent alternative to Starsan or Bar Keeper's Friend for passivation. Citric acid is both easy on the environment and can be more cost effective if frequent passivization is desired.

Lastly, several commercial products have even been introduced to fulfill the needs of passivation for food safe 304/316 stainless, such as Citrisurf. However, citric acid can be purchased in raw form and made into a 10% citric acid/water solution, then heated to 150 degrees for roughly 30 mins to complete the passivation process.

Tevens is er ook onderzoek gedaan naar de invloed van pasivatie op de smaak van je eerste bier dat je maakt in pas gepasiveerde apparatuur.

• pasiveren is da niet iets als oxideren . inwerken van zuurstof en een chroom-oxide laagje aanbrengen op RVS.

Yep, eerst ontvetten en dan met een zure oplossing aan de lucht laten "oxideren", kan toch zo moeilijk niet zijn voor een constructeur/producent om dit zelf op voorhand te doen, alleen al om indien dit niet gebeurd door de eindgebruiker te voorkomen dat er "putjes-vorming/"roest" voorkomen wordt in het RVS....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Dit zeggen ze bij SS Brewtech:

Passivation: It’s good practice to periodically passivate all stainless steel equipment with an acid based

solution to establish a uniform passive oxide layer that will maximize corrosion resistance. Following the

pre-clean step, fill the Chronical with Star San at a concentration of 1 ounce per gallon at 70-80°F for 30

minutes.

Moving forward, for best stainless performance, passivation should be performed at least once a

year or anytime you believe you may have inadvertently scratched the surface.

• Wordt passiveren ook gedaan met een ¨gewone¨ soeppan of eender welke RVS pan die in een keuken wordt gebruikt? Ik geloof er niks van... :smiling_face_with_sunglasses::disguised_face::nerd_face:

Soms heb je in een RVS kookpot een witte aanslag op de bodem die je er niet uit krijgt met gewoon vaatwasmiddel. Dan kan je even wat azijn verdund met water erin koken en ziet de pot er terug als nieuw uit.

Ik doe hetzelfde 1 of 2 keer per jaar met mijn brouwketel.

• Bij mijn SS Brewtech CCT kwam er echt een zwart sopje af bij de eerste reiniging, dus die was de fabriek vergeten te reinigen denk ik, verre van dat er een zuur aan te pas gekomen is, of de vettigheid was al weg geweest... :face_with_rolling_eyes::thinking_face:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Kan ook zijn van de walsen waarmee ze de RVS platen plooien, dus verre van dat ze het nadien nog reinigen of behandelen met een zuur of die laag zou weg zijn toch...

• Volgens mij is dat zwart een soort van machine-olie. Je ziet op facebook regelmatig mensen die een zwarte rand op hun gistvat hebben na een fermentatie en telkens blijkt dat het de eerste maal is dat ze dat vat gebruiken.

Dat zou wel eens kunnen. Ik reinig al mijn RVS van tijd tot tijd eens duchtig met azijn, gewoon met een niet schurend sponsje er flink inwrijven en daarna wegspoelen. Dan blinkt alles als nieuw en ben je van eventuele kalkaanslag af (vooral bij brouwketels)

• Ik "poets" mijn CCT's ook soms met als laatste water voor ik ze aan kant zet met wat Starsan en demi-water, hierdoor heb je geen "witte kringen" meer op uw RVS oppervlakte wegens het ontbreken van kalk en de aanwezigheid van een "zuurtje", dus die blinken als nieuw, doch één probleem, ik zet ze weinig aan de kant voor een tijdje want ik kan ze niet leeg zien staan... :grinning_face_with_smiling_eyes:

• De brewtech conical die ik kreeg had onder de rand van die vieze grijze smurrie.

Die heb ik netjes eraf gehaald, dus ik denk af fabriek je inderdaad er goed aan doet om hem te kuisen met de voorgeschreven middelen.