"old school" methodes

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Dag collega's

Een flinke tijd geleden heb ik een interessant stuk video gezien (weet niet meer waar)

waar een brouwer ging meten met een lepel.

Idee gewoon proeven en zien of je nog suikers proeft.

Ik vond het idee wel geinig en heb dit nu al een flinke tijd geprobeerd.

Dit gezegd ik meet altijd mijn bier op het einde (met refracto en dan omrekenen)

maar ik begrijp het idee en ik moet wel zeggen. Na een tijdje begin je het verschil inderdaad te proeven.

je smaakt wanneer je bier "klaar" is.

Akkoord dit is verre van wetenschappelijk, maar mensen hebben op zo'n manieren 100 den jaren bier gebrouwen.

Wat mij er toe brengt of jullie nog zo'n oude methodes, kennen, gebruiken of willen uittesten.

• Je kan tijdens het maischen eigenlijk ook zien dat het klaar is : het wort wordt helder. Dit is een redelijke indicatie dat er geen (of heel weinig) zetmelen overblijven.

En of je bier is uitgegist : elk uitgegist bier wordt uit zichzelf helder. Dus als je bier begint te klaren, is het waarschijnlijk ook uitgegist.

Maar vraag u eens af waarom al die meetmethodes en instrumenten er gekomen zijn : juist omdat met al de "oude" wijsheid het bier eigenlijk nog altijd op niet veel trok. Pas door toepassing van moderne technieken is de kwaliteit met hele lichtjaren vooruit gegaan.

• Maar vraag u eens af waarom al die meetmethodes en instrumenten er gekomen zijn : juist omdat met al de "oude" wijsheid het bier eigenlijk nog altijd op niet veel trok. Pas door toepassing van moderne technieken is de kwaliteit met hele lichtjaren vooruit gegaan.

volledig mee akkoord.

Maar het zou natuurlijk zonde zijn om die oude kennis te verliezen. al is het maar om door te geven aan een volgende generatie. Of om je op te beroepen wanneer er iets stuk gaat.

Ik heb zo ooit tijdens een brouwsessie 2 kapotte thermometers gehad, en toch kunnen verder doen. het is verre van ideaal, maar het gaat ook.

• Dat met die elleboog, dat komt van decoctie maischen. Maar daar begin je bij 35°C, en dat test je met je elleboog. Daarna is iedere

decoctie ongeveer 1/3 van de maisch, om zo de verschillende rust temperaturen te verkrijgen. 35 -> 45 -> 55 -> 65, en de laatste om uit te maischen, enkel wort.

Dit is echt old school. Aangezien iedere decoctie wordt gekookt, worden ze langzaam opgestookt, zodat ze zelf eerst doorheen alle ruststappen heengaan en de enzymen niet zomaar verloren gaan.

Hier nog wat informatie over old school metingen, toch niet zo arbitrair als wordt gedacht.

Buy a man a beer, and he wastes an hour. Teach a man to brew, and he wastes a lifetime.