Zelf gist opkweken uit een fles

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste brouwers,

Ik zie vaak op internet in filmpjes en op brouwfora dat het het beste is als je een bier wilt klonen om de gist uit een origineel bier op te kweken. Ik zie even ook vaak langskomen dat in de commerciële bieren vrijwel niet van de voor het bier karakteristieke gist is terug te vinden, maar dat je grote kans loopt om de bottelgist op te kweken ( of iets anders:winking_face_with_tongue:).

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, bij welke bieren kun je nog de gist uit de fles opkweken? Hoe weet je eigenlijk of de gist die je hebt geoogst de goede is, of weet je dat pas als je je proeft van het uiteindelijke resultaat?:thinking_face:

• Vroeger wel vaker gedaan, opkweken uit een flesje maar tegenwoordig gebruik ik enkel nog korrelgist.

Maar om nu te antwoorden op je vraag : van de Trappisten weet ik dat ze de hoofdgist gebruiken dus daar zou je het wel mee kunnen doen. Maar ik denk dat er ook veel zijn die gewoon een bottelgist gebruiken. Niet dat die daarom een slechte gist zou zijn maar het is alleszins niet degene waarmee is gebrouwen.

• heb een aantal authentieke brouwerijgisten in mijn gistbank waarmee ik voor elk brouwsel een starter maak van 1,8L voor ruim 43L wort. Meestal is de hoofdgisting op 7 dagen uitgegist.

Nou.... ik ben nogal geïnteresseerd in de Koninckgist (Schelde ale) als je dat nog hebt. Ik brouw de Koninck nu met Iers gist (wyeast 1084), op zich prima bier maar te ver weg van de bedoeling

• Ik brouw de Koninck nu met Iers gist (wyeast 1084), op zich prima bier maar te ver weg van de bedoeling

Da's omdat je veel te ver van Antwerpen woont denk ik, gist is geen virus hé, die verspreidt zich minder snel... :grinning_face_with_smiling_eyes:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb die gist ook in mijn "annalen", maar alleen is de koning in Belgenland niet echt een koning meer maar een De Koninck-gist blijkbaar...? :thinking_face::beaming_face_with_smiling_eyes:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."