Experimenteren

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goedenavond,

Mijn vader en ik hebben tot nu toe steeds gebrouwen met startpakketten, en we zouden nu graag zelf beginnen experimenteren. We weten echter niet goed hoe hieraan te beginnen. Mijn vader had het idee om van een startpakket te beginnen en hiermee te gaan experimenteren, maar ik weet niet of dat een goed idee is.

Iemand tips?

Alvast merci! :)

• Official Post

Begin met een goede brouwsoftware en geef daar alle parameters van je installatie in. En dan kan je aan de slag.

Voor een eerste eigen recept hou je het best simpel. Je kan vertrekken van het recept van iemand anders, de bibliotheek staat er vol mee. Maar het is leuker om het zelf in elkaar te steken.

De vraag is ook wat voor bier je wil bereiken? Veel gaat daar van afhangen. Voor een stout heb je immers een héél ander recept nodig als voor een Tripel.

Maar wat je wil bereiken, ik ben zeker dat we je er mee zullen kunnen helpen.

• Eens je een goed recept hebt en je je apparatuur wil upgraden valt de keuze wel eens op opengeslepen biervaten. Mijn vader is zo ook begonnen. Hierin kan je makkelijk 20 à 25l bier in maken. Indien interesse ik heb er nog enkele staan waarop handvatten zijn gelast en mogen weg voor een zacht prijsje... Heb hier ook nog een heleboel dame jeannes, hydrometer, flessendruiprek, .... (zou eens wat foto's moeten maken en posten onder de zoekertjes)

Hevelfilter zou ik bij brouwerwaldonk laten maken, ±€75 heb je een prima hevelfilter waar je jaren plezier aan beleeft. Als spoelwaterketel een elektrische weck ketel of percolator.

• Ik brouw al 30 jaar en heb een recept zelf samengesteld wat ik telkens opnieuw maak. Voor 44L gebotteld bier 8 kg pilsmout en 2 kg munich en daarvoor gebruik ik 65 liter water totaal. Als gist gebruik ik opkweek van authentieke brouwerijgisten

Mijn zelf gemaakte inox installatie betaat uit een brouwketel van 40L een spoelwaterketel van 40L en een kookketel van 80L en een gistvat van 70L. Lageren doe ik in 2 mandflessen van 20L + 3 petflessen van 1,5L

Bain-marie brouw- en kookketel met de hevelfilter

360.jpg

Gistvat

360.jpg

dompelkoeler met roerder die ook in brouwketel gebruikt wordt

360.jpg

giststarter gemaakt op 5 dagen zodat het wort op 7 dagen uitgegist is van 1060 naar 1010 of lager

• mijn eigen ervaring met die startpakketten van Brouwland is alleszins niet zo positief.

Gegeven dit is flink wat jaren geleden. Maar toen was het letterlijk een doos met enkel je ingrediënten en geen uitleg over het recept. Het kwam uiteindelijk uit als "gene vette".

Die blikbrouwsels is op zich nog niet zo slecht. simpel en geeft meestal deftig bier.

• Hou het in elk geval simpel in het begin, experimenteren is leuk, maar leer eerst een beetje de ingrediënten kennen.

Een SMaSH (1 mout - 1 hop) is hier ideaal voor.

Ik weet niet hoe het met uw materiaal zit, maar overdrijf hier ook niet mee van in het begin.

Je kunt al vrij goedkoop starten met brouwen en dan stelselmatig uitbreiden, eerst even zien of de hobby jou wel ligt.

Basics voor de beginner zijn ondermeer een degelijke walsenmolen, thermometer, bierwortmeter en/of refractometer.

Probeer ook de vergisting onder controle te krijgen, maak van een oude koelkast een kast waarin je gecontroleerd kunt vergisten.

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Winston Churchill

• Hi BenDR,

Zo ben ik ook bezig, c.q. begonnen. Het recept van een startpakket in brouwsoftware gezet en dan spelen met hoeveelheden of andere ingredienten gebruiken. Iets meer extract om wat meer alcohol te krijgen, een keer aromahop toegevoegd en nu een batch staan waarbij ik een andere gist heb gebruikt en weer een andere aromahop. Zo probeer ik te ontdekken wat er met het bier gebeurt :grinning_face_with_sweat:. Voordeel wat ik dacht was, je begint met een recept dat je lekker vind - dus je basis is goed.

Succes!

Peter