HOP en biersoorten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste Brouwers,

Ik ben een groot fan van Belgische biersoorten en ik vind het dan ook leuk en lekker om tripels, belgisch wit en belgische blond te brouwen.

Mijn allereerste recept was een blond bier met Target (Bitterhop) en Brewers Gold (Aroma hop), dit bier vond ik qua smaak niet super lekker, maar ik heb nu van beiden nog de nodige grammen liggen.
    Omdat ik deze hopsoorten eigenlijk nergens terug vind in de recepten voor Belgische biersoorten. Vraag ik mij af of ik deze wel moet willen gebruiken bij het brouwen van Belgisch bier.

Wat betekent het qua smaak wanneer ik bijvoorbeeld:thinking_face::

- de bitterhoppen als Fuggles, Styrian Goldings vervang door Target of Brewers Gold
    - de aroma Hop Styrian Goldings, Hallertau vervang door Brewers Gold.

Heeft iemand daar ervaring mee?

• Wat betekent het qua smaak wanneer ik bijvoorbeeld:thinking_face::

- de bitterhoppen als Fuggles, Styrian Goldings vervang door Target of Brewers Gold
    - de aroma Hop Styrian Goldings, Hallertau vervang door Brewers Gold.

Laat je leiden door het diagrammetje hier onder dat maakt het visueel makkelijk
    Hoe groter de afstand tussen de hoppen hoe groter zal het smaak verschil zijn
    vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?attachment/4316/
    In bijlage nog een mooie visualisatie van de hop smaken en hun intensiteit , Het 2e diagrammetje met voornaamste hop oliën en hun geassocieerde smaak en of aroma

• Target, daar heb ik vroeger veel mee gebrouwen. Ik vind dat een lekkere hop en geschikt voor een single hop bier. Probeer maar eens een bier te brouwen met 100% target hop, ik ben zeker dat het lekker is.

Thanks, ga het zeker een keer proberen, ik heb nog ong 120 gram target in de koelkast :winking_face:, misschien niet te moeilijk en een SMASH met pilsener mout van maken;

• Eerlijk gezegd ben ik daar geen fan van, hopthee is bijzonder bitter en niet echt lekker, zelfs met de zachtere hopsoorten. Maar voor de geur zou het wel een indicatie kunnen geven.

Ik had al zo een gevoel, als de thee dan vooral de smaak weergeeft die je ruikt als je de hopverpakking openmaakt lijkt mij dat geen feest:woozy_face:....plus dat de smaak van bier uiteindelijk mede bepaald wordt door de gist, de mout en het brouwproces zelf. maar ik wilde het toch even in de groep gooien.

• Ik heb ooit een bier met 100% fuggles gedronken van brouwerwaldonck (way back in 2009) dat echte citrustoetsen had van de hop. Geen US hop natuurlijk maar toch duidelijk waarneembaar. Dus volgens mij spelen mout, gist, kooktijd, vergistingstemperatuur, brouwwater en ga maar verder allemaal een rol bij de uiteindelijke hopbeleving.