Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Daarnet meting gedaan met refractometer. SG = 1027. Omgerekend 1011.

Vrijdag de gist eraf laten, wat CO2 bijpompen, een 5-tal dagen aan 15° laten staan en dan koelen.

• Hieronder update.

Zoals je kan zien geopteerd voor alle Nectaron in de whirlpool te gebruiken.

BROUWCEL 1.2

ALGEMENE INFO

Naam van het bier : Pesjke

Type van het bier : Hoppige blondje

Brouwvolume : 16 liter

Extractie-efficiëntie : 66%

Voorspelling begindensiteit : 1051,8 SG /12,8 °P /13,2 Brix

Waarvan suikers : 1002,3 SG /0,6 °P /0,6 Brix

Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1010,3 SG /2,8 °P

Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 5,4%

Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 22 IBU / 11 EBC

MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS

GrondstofEBCkg% Gewicht

Weyerman Extra Pale Premium Pilsner 2 3,500 82,4%

Tarwemout 4 0,300 07,1%

Weyermann CaraHell 25 0,200 04,7%

Munich mout 15 (Brouwland) 15 0,150 03,5%

Kristalsuiker 0 0,100 02,4%

MAISCHEN EN SPOELEN

Gekozen Profiel: (D) Eerder Droog

MaischWater : 16,9 liter aan 65 °C

62,0°C gedurende 30 min (ß amylase (maltose))

66,5°C gedurende 15 min (Gemengde amylase)

72,0°C gedurende 20 min (a amylase (body) )

Filterspoelen: ga naar 75° à 78° C

Totaal spoelwater : 9,4 liter aan max 80 °C

Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 °P of 3,1 Brix)

HOP

Totale kooktijd : 70 minuten

HopVormalfa%gramToev.na..'IBU

Hallertauer Mittelfrüh (A)BLM4,6%20FWH13,6

Styrian Golding (A)BLM2,5%2560'2,6

Amarillo (U) bloemBLM7,5%25Whirlpool 75° 20min0,0

Nectaron (U)PELL10,5%50Whirlpool 75° 20min0,0

Geïsomeriseerd Extractml9,0%1Bottelen6,0

KRUIDEN / ZOUTEN / KOOKADDITIEVEN

AdditiefAantalEenheidToev. na..'

Biersol7,0ml60'

VERGISTING

Gistnaam : Lallemand Verdant IPA

Eigenschap : Tropisch Fruitig Abrikoos,Perzik, IPA, NEIPA enz ALCTol 10%

Advies temp. : 18 tot 23

Instructie gist : 10 gram rehydrateren in 10 x zijn gewicht in gekookt water, afgekoeld naar 30°. 15 min laten staan. Daarna zachtjes roeren en nog 5 min laten rusten. Toevoegen.

BROUWVERSLAG

Brouwdatum :05/02/2021

Bekomen stamwort : 1053 SG/ 13,1 °P/ 13,6 BRIX

Bekomen Einddensiteit : 1011 SG/ 2,8 °P

Gebotteld alcohol vol% : 6,0% vol

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ik zou graag eens weten of je 't fruitige karakter van de Verdant proeft maar dat is bij deze wellicht onbegonnen werk met de Amarillo en co, wat denk jij Bruno?

bier brouwen is als sex, leuk maar ge kunt het niet den hele dag doen

• Ik zou graag eens weten of je 't fruitige karakter van de Verdant proeft maar dat is bij deze wellicht onbegonnen werk met de Amarillo en co, wat denk jij Bruno?

Ja toen het te laat was dacht ik er ook aan. Maar ik heb nog een zakje. Dus zou bij een volgende eens een smashke moeten maken met enkel wat saaz of zo of enkel hopextract.

• Zou die Vermont Ale korrelgist idem zijn aan de vloeibare versie? Anders is dat wel top, hoef je geen vloeibare meer op te kweken dus een eigen gebrouwen blikje Heady Topper is makkelijker geworden... :thumbs_up::smiling_face_with_halo:

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Het is Verdant Herman. 😉

Damn, idd, kut-dyslectie, nu goed die Vermont zal ik dan maar eens moeten opkweken, heel lang geleden dat ik daar nog eens mee vergist heb, ik was verward omdat ik "fruitig" zag staan, da's die Vermont ook...

-"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste... :thinking_face: :grinning_squinting_face: "

-De meeste brouwsels en sommige van mijn recepten kan je vinden op mijn FB-pagina... :clinking_beer_mugs:

• Ik heb in 2020 een would be Neipa vergist met de vermont WLP4000, vergistte te ver door naar mijn zin en werd een lekkere IPA maar echt geen Neipa.

Het jaar ervoor ongeveer hetzelfde recept maar met Simonaitis Kveik via Serge, dat was er veel korter bij: meer body, fruitiger, zachter.

De Vermont ale moet je ook wel stevig under pitchen om aan het correcte smaak profiel te komen.
    En spijtig genoeg des te meer je deze terug opkweekt des te hoger wordt die zijn SVG (daar je steeds meer en meer kleine gistcellen gaat krijgen die minder snel flocculeren)

Citeer

Pitch@ 0.44 million cells/ml/plato as per how the Alchemist underpitches Heady Topper !!!!!

• Vandaag de gist weggenomen van de Fermzilla. De pot heb ik terug opgevuld met een liter gekookt water met moutpoeder. (afgekoeld uiteraard) Zodoende blijft de hoeveelheid hetzelfde en krijgt de gist nog een beetje werk. Ik laat dit nu een paar dagen staan dan zal het moutpoeder wel vergist zijn. (2SGpuntjes) Daarna 5 dagen op 15 °om daarna te koelen naar 5°.

• Heb ik me uiteindelijk ook maar aangeschaft. Kon niet volgen met die ampules aan te sleuren.:winking_face_with_tongue:

Ik ben eens aan het denken, zou het ook mogelijk zijn de druk tijdens de navergisting te laten oplopen tot bvb 1,5 bar. En dan tijdens het cold crashen zal deze druk dan wegvallen (als je geen co2 meer toevoegd). Of zal u bier bij bottelen dan al te veel co2 hebben en moet je minder bottelsuiker toevoegen

• Ik ben eens aan het denken, zou het ook mogelijk zijn de druk tijdens de navergisting te laten oplopen tot bvb 1,5 bar. En dan tijdens het cold crashen zal deze druk dan wegvallen (als je geen co2 meer toevoegd). Of zal u bier bij bottelen dan al te veel co2 hebben en moet je minder bottelsuiker toevoegen

Ik denk dat een deel van de CO2 opgenomen gaat worden omdat je gaat koelen.

• Vandaag gebotteld.

FG: 1013. Gebotteld met 7gr/L suiker.

Fruitig smaakje waargenomen.

Tijd om een volgend receptje te maken en dat zou een tripelke moeten worden. Jaren geleden dat ik dat nog heb gebrouwen.

• Gisterenavond ongeduldig als ik ben, na 5 dagen op fles, al eentje geproefd. Komt goed.

Die jonge gasten van tegenwoordig hebben echt geen geduld meer hé.... :thinking_face::grinning_face_with_sweat: