quetsche maken

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijnen wilde pruimelaar (iets mirabelleachtig maar donkerrood) staat vol, maar dan ook vol, een deel gaat naar confituur, maar zeker niet alles.
    Dus dacht ik er aan om Quetsche te maken, een pruimendestillaat.
    Nu heb ik wat vraagjes,
    eerst worden de pruimen serieus gekneusd zonder de pitten te schenden.
    en dan gisten, nu is de vraag ga ik voor eerst een paar dagen pulp gisting ? of pers ik vrij direct na het kneusen en ga ik voor een zuivere sap gisting? En tussen mogeljkheid is eerst 24 of 48 uur op drap en dan scheiden, dat doe ik bij mijn cider op de natuurlijke pectoenzimes van de appels hun werk te laten doen, een wat kleur door oxidatie te krijgen
    Is sulfiteren eerst nodig om de meeste niet gewenste beestjes even af te remmen, of laat ik de natuur volledig vrij spel ? Bij de cider sulfiteer ik minimaal
    Hartelijk dank

• Als je als doel hebt om het te gaan distilleren, dan zou ik gewoon het fruit goed wassen met water en sulfiet, pletten en dan pulpgisten gedurende een paar dagen. Nadien persen en verder uitvergisten. Dat hoeft zeker geen maanden te duren, na een week of twee is het uitgegist. Daarna kan je het gaan distilleren (is dat legaal bij jullie in Chili?)

Zoek niet teveel in het aanpassen van de zuurtegraad en sulfietgehaltes, zo lang ga je het niet vergisten en die sulfiet wil je niet in je distillaat.