Niet overhevelen?

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

  • Ik heb nu mijn tweede bier (tripel) een week in de gistkast staan en er is geen actie meer. Ik wil proberen om het deze keer niet over te hevelen voor nagisting en lagering. Moet ik de temperatuur dan ook best verlagen zodat alles een beetje kan zakken en het product wat helderder wordt? En kan dit dan in 1 keer verlaagd worden (15 graden?). Dan nog best een weekje (of miss.2) in de gistkast laten?


    Veel vragen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Heb al zoveel gelezen en iedereen heeft een andere kijk op het proces (is natuurlijk ook wel weer grappig) dus wil ik eens wat verschillende dingen gaan proberen om te kijken wat voor mij een goede manier is.

  • Bij de nagisting verhoog ik de temperatuur een beetje, zodat de rest vd de soldaatjes zijn werk extra goed kan doen.

    Dan op het eind vd vergisting meten en dan langzaam de temperatuur laten zakken kan zeker, denk er wel aan dat je waterslot dan leeg kan raken doordat er een druk verschil is door de lagere temperatuur in het vat.

  • Zeker zorgen dat je bier uitgegist is. Na 1 week al cold crashen vind ik wat riskant, ik zou de temperatuur nog zeker een week constant houden of misschien een graad of 2 verhogen. Ook een keer de dichtheid meten en als deze na een paar dagen nog dezelfde is, dan kan je gaan coldcrashen.

    Wacht ik nog gerust een weekje, Temperatuur reeds een graadje hoger gedaan en daar komt dus nu nog 1 bij, gaat nu naar 22 graden celcius.

    Dan na ong. een weekje terugzetten op 15 graden. In hoeveel stapjes moet dit gebeuren?

  • Wat ik mij bedenk is dat er sowieso lucht in je vergistingsvat komt als er onderdruk in ontstaat. een terugslagklep gaat dit even tegenhouden en zorgt dat mijn starsan niet wordt opgezogen door mijn vergistingsvat.

    Maar als je onderdruk hebt en je zet een kraantje open om een monster te nemen van je bier, dan komt er toch ook weer lucht in het vat? maar dan wel veel lucht ineens.

    Terwijl een waterslot min of meer in 2 richtingen werkt. Dat loopt niet leeg in je vat en er komt altijd maar een beetje lucht tegelijk in je vat als je volume krimpt.

    Hoe voller het vergistingsvat, hoe minder je last hebt van terugslag denk ik. Het is niet je rijpende bier dat veel uitzet of inkrimpt. Het zet bijvoorbeeld maar 4% uit tijdens het koken.

    Het volume co2 dat nog boven je bier zit kan wel uitzetten of krimpen. Dus dat misschien niet te groot maken.


    Trouwens, ik denk dat je meer last hebt van weersverandering dan van temperatuurschommelingen. Als er eens een zware storm voorbij komt en de luchtdruk daalt naar 980mb en daarna komt er een hoge drukgebied voorbij van 1030mb zie ik een groter effect.


    Het beste zou nog zijn om te fermenteren met een beetje CO2 overdruk. dan komt er nooit buitenlucht in je vat?


    Sorry, ik ben maar wat aan het filosoferen. Tijd om wakker te worden met een 4de koffie 😏

  • Zorgen dat het niet terug kan lopen. Een blow off met een anti terugslag ventiel.

    Ze zijn bij mij nog onderweg bij nonkel Ali.. of een dichte dop erop.

    Wel opletten als je werkelijk gist aan het dumpen bent dan durven die terugslag kleppen al eens verstoppen en heb je alsnog een vulkaan in je gistkast (ik spreek van ondervinding)

    Ik heb die ook maar ik vind deze eigenlijk veel beter:

    https://nl.aliexpress.com/item…042311.0.0.27424c4dWxKll4

    Dat zijn alu terugslagkleppen waar binnenin zelfs bij sommige nog gewoon staal is in verwerkt, lang gaan die niet mee gaan in Starsan en intern roesten gaan die ook doen!!

    Het plaatje dat de veer op zijn plaats houd en de veer zelfs zijn dikwijls gewoon staal.

    Je hebt de RVS versie nodig die ook op boten worden gebruikt maar die kosten £££
    https://www.ebay.co.uk/itm/STA…8d9c71:g:mIsAAOSw9mFWMm7i

  • Bij de nagisting verhoog ik de temperatuur een beetje, zodat de rest vd de soldaatjes zijn werk extra goed kan doen.

    Dan op het eind vd vergisting meten en dan langzaam de temperatuur laten zakken kan zeker, denk er wel aan dat je waterslot dan leeg kan raken doordat er een druk verschil is door de lagere temperatuur in het vat.

    Daar moet je inderdaad heel goed mee oppassen, heb ik tot schade en schande ondervonden. De eerste keer dat ik met een blow-off werkte had ik dat niet in de gaten, en werd er zo ruim een kwart liter water met star san het gistvat ingezogen. Dat brouwsel heb ik maar in de gootsteen geschud.


    Wat ik nu doe als ik met een blow-off werk: nadat de hoofdgisting voorbij is c.q. het blubben duidelijk minder wordt, haal ik de slang uit de pot met water/star san, plak die met een stukje duc tape met het uiteinde omhoog tegen de zijkant van de koelkast, en steek daar een waterslot in. Op die manier kan ik de blow off vervangen door een waterslot zonder het vat open te maken.

  • Wat ik nu doe als ik met een blow-off werk: nadat de hoofdgisting voorbij is c.q. het blubben duidelijk minder wordt, haal ik de slang uit de pot met water/star san, plak die met een stukje duc tape met het uiteinde omhoog tegen de zijkant van de koelkast, en steek daar een waterslot in. Op die manier kan ik de blow off vervangen door een waterslot zonder het vat open te maken.

    Dat is een goed idee. Maar als ik het blow off darmpje binnen 1 seconde kan vervangen door mijn waterslot, gaat dat dan veel uitmaken? Ik heb zo'n siliconen stop in mijn vat zitten en kan makkelijk de slang voor het waterslot wisselen.


  • Moet jij je vat open maken om het waterslot te vervangen. Ik haal gewoon de slang er af en zet het waterslot erop.

    Ik heb een brew bucket met zo'n knietje voor de blow off. Dat knietje zit aan de binnenkant van het deksel met een moer vastgezet. Dus als ik dat er af wil halen, moet het deksel er eerst af. En dat wil ik liever niet ivm infectiegevaar en oxidatie.


    https://www.brouwland.com/nl/o…2sDgQaEAQYASABEgJ6I_D_BwE

  • Daar moet je inderdaad heel goed mee oppassen, heb ik tot schade en schande ondervonden. De eerste keer dat ik met een blow-off werkte had ik dat niet in de gaten, en werd er zo ruim een kwart liter water met star san het gistvat ingezogen. Dat brouwsel heb ik maar in de gootsteen geschud.


    Wat ik nu doe als ik met een blow-off werk: nadat de hoofdgisting voorbij is c.q. het blubben duidelijk minder wordt, haal ik de slang uit de pot met water/star san, plak die met een stukje duc tape met het uiteinde omhoog tegen de zijkant van de koelkast, en steek daar een waterslot in. Op die manier kan ik de blow off vervangen door een waterslot zonder het vat open te maken.

    Ik vraag me nu af of een waterslot nog wel nodig is als je de blow off niet meer nodig hebt. Zou alleen een goede (veerbediende) terugslag klep al niet voldoende zijn?

  • Als ik koel zet ik meestal een luchtfiltertje op het waterslot. Bij koeling zuigt er altijd wat lucht in het vergistingsvat.
    Bij Brouwland Artikelnr: 057.012.7 Micro luchtfilter, filtert de lucht steriel, 0,2 µm. Past op de uitgang van de pomp op de Brewferm of andere luchtpompjes.

    De bedoeling is dat je geen lucht aanzuigt, ook al is die steriel. Tenzij je houdt van geoxideerd bier natuurlijk.

  • Ik kan niet goed uit aan de foto. Het principe snap ik wel. De lucht die binnenkomt wordt heel hard aangelengd met de co2 die in de bokalen nog aanwezig is van het vergisten.


    Wat als je nu tegen he einde van de hoofdvergisting een ballon vult met CO2 en die op het vergistingvat spant?


    ballon.pdf


    Dat van die bokalen is wel heel slim gezien. Hoe meer bokalen hoe beter waarschijnlijk.

    Heeft er iemand een link naar de tekening van Herman?

  • Toch wel een goede oplossing. Ok, er komt nog altijd lucht aan het bier, maar er zijn geen stofjes meegekomen waaraan onzuiverheden plakken

    Nee, slechte oplossing! Er mag tijdens de vergisting en lagering zo weinig mogelijk lucht in je vat komen. Als je wil koelen, gebruik je een terugslagklepje, een volle stop of een buffer met extra CO2 zoals op de tekening van Herman.

  • Ja ik begrijp het Koen.


    En deze?


    Den truk met den ballon. Een overdrukklep met daarachter een waterslot.

    en VOOR de overdrukklep een aftakking naar een ballon die half gevuld is met Co2. pakt dat de ballon 100millibar aankan. Dan neem je ook een overdrukventiel van 100mb, of je maakt er eentje. Het is alleen maar een terugslagklep met een veertje in (ne ressor...).

    Dan werkt het geheel als een soort van expansievat.


    De ballon kan niet ontploffen want bij een zekere druk gaat het overdrukventiel open.


    Van de andere kant..... ne stop is toch makkelijker :-))


    Je kan altijd een ballon met Co2 gebruiken als je een kraantje op de stop zet.

    Door de onderdruk bij het koelen zou je een probleem hebben bij het openen van de stop. Als je een stop met een kraantje hebt, kan je langs daar de in inhoud van een ballon met CO2 erin laten lopen.


  • Ik denk dat het waterslot overbodig is in deze opstelling. 🤔

    klopt, maar door turbulentie in het overdrukventiel dat open gaat zou er een miniem beetje lucht kunnen in het systeem geraken. (weet ik niet zeker), vandaar het waterslot. als het goed is zit er alleen maar CO2 in de leiding van de klep naar het waterslot. dubbele zekerheid als het ware, maar waarschijnlijk niet nodig

  • Ik heb de tekening van Herman bekeken. mooie oplossing. Je blijft wel met onderdruk zitten wanneer het CCT gaat zuigen. de onderdruk is het verschil tussen het niveau vloeistof in fles 2 en fles drie.


    Bij zuigen van het CCT gaat 2 vloeistof zuigen uit 3 zodat je een hoogteverschil krijgt. Dat hoogteverschil houdt de onderdruk in balans. Op zich geen probleem maar je moet wel rekening houden met het feit dat je nog onderdruk hebt. Zie ik dat juist?


  • Nee ik denk het niet. Als de twee vloeistofniveaus hetzelfde blijven blijft de druk gelijk.

    De druk in fles 3 = de buitendruk. De druk in fles 2 wordt bepaald door de waterkolom + het luchtvolume in fles 2 + fles 1 + het volume in het CCT. Het gewicht van het verschil in water geeft het drukverschil weer in fles 2 en fles 3.


    Je kan de vergelijking zo maken.


    Buitenluchtdruk (oftewel luchtdruk fles 3 ) = luchtdruk fles 2 ( en druk fles 1 en CCT) + gewicht verschil waterkolom.


    Voor overdruk in het CCT is het geen probleem. het niveau in 2 gaat dalen en in 3 gaat het omhoog. Tot er niet genoeg water meer staat in 2. dan gaat de CO2 door het pijpje van 2 naar 3. Geen probleem. Dan heb je in 2 CO2 en in 3 een hoge waterkolom. Het CCT zal dus licht onder druk blijven staan.


    Eigenlijk is het het een groot waterslot met een buffer van water

  • Maar ik denk dat het vloeistofniveau juist gaat stijgen in fles twee doordat je een aanzuiging krijgt door de CCT, niet? :denk

    Ja klopt. Het vloeistofniveau gaat stijgen in 2. Daarom is de luchtdruk lager in 2, of in het van dus. ik denk dat we allebei hetzelfde bedoelen. Als 3 niet verbonden zou zijn met de buitenlucht, krijg je een onderdruk in het hele systeem en blijven beide vloeistofniveaus nagenoeg gelijk.

  • Daar zal het zeker goed voor werken idd. Er is veel volume in fles 1 en 2 aanwezig.

    In mijn "vergistingsvoorbeeld" zal het ongeveer een 3,5 à max. 4 cm "waterzuil" zijn in flesje 3 van 0,5 liter, dit was een "testopstelling" om het principe te tonen, dus meer zal het zeker niet zijn, je kan het wel uitrekenen hoeveel mBar het zou kunnen zijn, doch ik zou er mij niet echt aan storen, we moeten nu ook weer niet geen komman**ken/muggenziften ook hé.... :smiling_face_with_halo::grinning_face:

    "Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

  • Hallo Herman, Leuk dat jij ook bijspringt. Ik vind het sowieso een prachtige opstelling 👍


    Ik ga zeker zoiets proberen bij een volgende bier. Zoals je zegt is het een testopstelling en bedoelde ik voldoende met "veel volume in fles 1 en 2 aanwezig" datgene op de tekening.


    Ik heb je filmpjes bekeken. In het tweede filmpje van de testopstelling komt er op het einde van het filmpje bubbels in flesje twee uit flesje 3 omdat het water op is. Als je inderdaad met flessen werkt die voldoende groot zijn, met genoeg water, heb je nooit gasoverdracht van 3 naar twee. Mooi systeem 👍

  • Als je teveel gist aflaat, (of moet aflaten), dan gaat er sowieso O2 mee komen in je CCT, maar wel beperkt omdat die zich eerst mengt met de CO2 in flesje 1. Ook moeten het best darmpjes zijn met een beetje diameter, die van mij zijn nu iets te dun, ik moet er op letten dat ik de kraan niet vol open zet onderaan de CCT, met dikke trub gist is dat geen erg, die komt meestal met mondjesmaat uit de kraan, maar na een paar keer aftappen gaat het sneller lopen vanaf het begin dat je de kraan open zet en kan de lucht door de darmpjes niet volgen, gevolg, er wordt lucht aangezogen langs de aftapkraan, zeker als je niet veel kopruimte hebt (weinig buffer voor de directe vacuüm), en je krijgt opwelling van de resterende gist in je bier, dus troebelheid onderaan in de conische kegel, met als resultaat dat als je dit doet direct vóór het bottelen er meer gist meekomt in de eerste flesjes, doch die gaat wel uitzakken later. Nu, erg is het niet, helder wordt het toch, maar ik weet het, als je perfectie nastreeft kan het een imperfect gevoel opwekken... :thinking_face::smiling_face_with_halo: Om het O2-gehalte in uw kopruimte (na eventueel aanzuigen ervan) te beperken kan je flesje 1 ook veel groter nemen, zo is de buffer aan CO2 groter, doch ik doe het anders, ik zet vóór het aflaten van de gist de CCT op lichte CO2-druk, zo heb ik geen aanzuiging maar een tijdelijke overdruk, die ik na het aflaten terug laat ontsnappen bovenaan de CCT. Geen O2 probleem zo. Ik heb toch kegs, dus de mogelijkheid, heb je dat niet, dan zijn fietspatronen met een houdertje (schroefkop met doseerbaar hendeltje) ook een oplossing, een pak goedkoper dan hiervoor een CO2-fles en ontspanner aan te moeten schaffen, denk dat Steinie het zo doet.... :thumbs_up:

    "Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

  • Ik heb toch kegs, dus de mogelijkheid, heb je dat niet, dan zijn fietspatronen met een houdertje (schroefkop met doseerbaar hendeltje) ook een oplossing, een pak goedkoper dan hiervoor een CO2-fles en ontspanner aan te moeten schaffen, denk dat Steinie het zo doet.... :thumbs_up:

    Klopt, ik pomp wat CO2 bij met een Keg charger.

    Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

  • dan zijn fietspatronen met een houdertje (schroefkop met doseerbaar hendeltje) ook een oplossing, een pak goedkoper dan hiervoor een CO2-fles en ontspanner aan te moeten schaffen, denk dat Steinie het zo doet.... :thumbs_up:

    Ik was al zoiets aan het improviseren 👍👍👍


    Bedankt voor de uitleg Herman. Een mooi systeem. Nog een voordeel van jouw systeem is dat je geen manometer nodig hebt. Als je wat CO2 wil bijpompen in je CCT zie je de waterkolom in fles 2 omlaag gaan. En je kan nooit teveel druk geven want die gaat er er langs je flessensysteem zo uit

  • dan zijn fietspatronen met een houdertje (schroefkop met doseerbaar hendeltje) ook een oplossing, een pak goedkoper dan hiervoor een CO2-fles en ontspanner aan te moeten schaffen, denk dat Steinie het zo doet.... :thumbs_up:

    Zoiets Herman? Heb ik nog liggen van toen ik wat fitter was en nog met de fiets reed. Rechts het kraantje, onder het gaatje voor het ventiel.