Zuurstof in Wort

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Vraag voor de mensen met een conische gisttank of met een groot gistvat.

Brouwsels in een dame jeanne kan je gemakkelijk schudden na toevoegen van de gist om zo extra zuurstof in het bier te krijgen en de gist "wakker te schudden"

(alez, zo doe ik he toch)

Hoe doen jullie dit in een groot of in een conisch gistvat?

Is het voldoende om de wort erin te laten kletteren?

Beluchten jullie extra?

• Korrelgist kan je gewoon op je wort strooien als je voldoende gist gebruikt (1g/l) maar rehydrateren is wel aangeraden en maakt dat je gist ook wakker is als hij bij het wort gaat. En eerlijk gezegd, zoveel werk is rehydrateren niet. Je kan dat makkelijk doen terwijl je hopprut staat uit te zakken in de kookketel. Bij mijn laatste twee bieren heb ik weer gerehydrateerd met goed resultaat.

• Als je korrelgist gebruikt je je volgt de voorgeschreven pitching rates / liter/ °P voor de desbetreffende gist dan is kletteren zeker meer dan voldoende. Eigenlijk kan je bijna stellen dat je niet moet beluchten bij het gebruik van korrelgist deze halen meestal wel de vooropgestelde 4 a 5 delingen in je gistvat,
    (alhoewel dat ik deze stellig niet voor alle korregist producenten durf hard te maken, eigenlijk moet je steeds de adviezen van de producent opzoeken en volgen)

Gebruik je zelf opgekweekte vloeibare gist of dan kan je je gist niet zo vol steken met vetzuren als de meeste korrelgist fabrikanten. Om dan toch nog tot de 4 a 5 gewenste delingen te komen in je gistvat moet je gaan beluchten.
    Nu je kan als je belucht met gewoon lucht eigenlijk onvoldoende O2 opgelost krijgen in je wort, de hoeveelheid O2 die je kan oplossen is afhankelijk van je begin dichtheid en temperatuur
    Om die 4 a 5 delingen zeker te halen moet je eigenlijk 9 mg/l zuurstof kunnen toedienen aan je gist.
    Onderstaande tabel geeft aan hoeveel O2 je ifv de begindichtheid en je temperatuur maximaal kan oplossen in een wort.

Dus om een ideale beluchting te bereiken moet je dus zelfs 2 of 3 keer gaan beluchten
    Als je een actieve gisstarter hebt toegevoegd kan je dit met tussen pauzes van 30 tot 45 min doen

Die 2 of 3 beluchtingen kan je dus nog steeds door te kletteren of met een luchtpompje en een buissteentje doen.
    Belangrijker is dat je dus je meerdere keren belucht in het begin van de vergisting. (en minder de manier van toedienen)

En ja het maakt een zeer groot verschil dat je nog 3 of 5 delingen hebt in je gistvat gistgroei is immers exponentieel, en exponentiële curves ken ondertussen nu al wel iedereen.

Er zijn er die nog veel verder gaan en gaan berekenen hoeveel O2 met welk systeem van beluchten wordt toegevoegd en hun beluchtings tijd laten afhangen van het debiet van hun pompje, zuiver zuurstof gaan toevoegen enz..
    Maar maak het niet te moeilijk zorg er in eerste instantie voor dat een actieve gisstarter toevoegt en belucht gewoon 2 a 3 keer eventueel door gewoon om te scheppen of door gewoon 5 min te beluchten met en buissteentje.

Nota:
    Als een niet actieve gisstarter die net uit de frigo komt en je net afgegoten hebt toevoegt, en je gaat daar al na 45 min een tweede keer beluchten ga je met grote zekerheid om niets gaat beluchten. Daar je gist na 45 min nog in zijn lag fase zit en dus nog geen O2 aan het consumeren is.
    Het is dus zeer moeilijk in te schatten als je een niet actieve gisstarter toevoegt wanneer je een tweede keer moet beluchten van daar dat je best een actieve gisstarter toevoegt.
    Eenmaal je gist aan het vergisten is (je waterslot blupt) belucht je normaal niet meer.

Met het toevoegen van zuiver zuurstof kan je wel in een keer die 9 mg/l zuurstof toedienen aan je wort maar ook als je net iets te veel toevoegt zeer snel je wort oxideren (dan moet je dus echt aan het rekenen of met een DO meter gaan werken)

• Ik belucht ook mijn wort door het in mijn gistvat te laten kletteren maar soms is de wort nog niet voldoende afgekoeld en zet ik het vat al in de koelkast tot de wort de juiste temperatuur heeft alvorens de gist toe te voegen. Dit kan soms wel enkele uurtjes duren.

Maar heb tot nu toe nog geen last gehad van een gestokte vergisting, ik gebruik meestal ook wel 1g/L korrelgist.

• Ik ken niet alle gisten en hun specificaties ook niet alle producenten en ook niet de kwaliteit van gist die ze produceren. Elke week komt er wel ergens een nieuwe of hybride stam op de markt.
    Ik durf niet te stellen als er mogen vb een volgende droge variant van een Lachancea op de markt komt dat ze die in het kweek proces kunnen voorzien van voldoende vetzuren en reserve stoffen. Van daar dat er ook net iets meer staat dan het stukje dat je citeert.

(alhoewel dat ik deze stellig niet voor alle korregist producenten durf hard te maken, eigenlijk moet je steeds de adviezen van de producent opzoeken en volgen)

• Ik dacht gehoord te hebben bij die webinars van Fermentis dat in wort rehydrateren beter was dan in water, maar de videos zijn offline gehaald. Heeft iemand toevallig deze videos nog?:face_blowing_a_kiss:

Ik had de eerste gecapteerd om bij te houden, maar na die gedeeltelijk bekeken gehad te hebben heb ik die commerciële verkooppraat heel snel verticaal gecasseerd :grinning_face_with_sweat:
    Trouwens ze spreken dan enkel in de naam van hun gisten en met het label Easy to Use (E2U) en niet al hun gisten hebben dat label.
    En hun antwoorden zijn soms een beetje raar.

Ik heb gelezen dat rehydratatie in wort in tegenstelling tot water de levensvatbaarheid kan verminderen: klopt dit?

Nee dat is niet waar. Er is een potentieel voor een licht verlies aan levensvatbaarheid (ongeveer 3-6%), maar dat heeft helemaal geen invloed op de fermentatie.