Grainfather schroten - verstopte filter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste mede brouwers

Ik ben in het bezit van een Grainfather, maar huidig probleem stelt zich:

Het wort wat uit de pomp omhoog wordt gepompt tijdens het maischen bevat kleine deeltjes graan dewelke er voor zorgen dat ik problemen heb tijdens het koelen. Filter is verzadigd en de pomp laat het dus afweten.

Ik schroot momenteel 1,3 mm en haal hiermee een goed rendement, maar vrees dat het misschien iets te fijn is.

Iets grover schroten zal het rendement naar beneden halen, maar het filterprobleem misschien oplossen.

Ik had de gedachte om mijn moutkorf in een kookzak te stoppen zodat de kleinere deeltje worden tegengehouden.

Zou dit een eventuele oplossing kunnen zijn om mijn rendement te behouden, helder wort zonder deeltjes te bekomen en mijn filter niet te doen verstoppen?

Alvast bedankt

• Als de verstopping zich voordoet aan het kraantje, zou ik eerst en vooral dat balletje en de veer eruit halen, dit is een gekend probleem en zowat iedere gebruiker van een grainfather haalt dit er uiteindelijk uit.

Let wel op, dit is een extra veiligheid die je uitschakelt dus extra opletten dat je de pomp niet aanzet en een straal hete wort in je gezicht krijgt!!

The Grainfather Check Valve Spring and Ball

• Ik schroot momenteel 1,3 mm en haal hiermee een goed rendement, maar vrees dat het misschien iets te fijn is.

Iets grover schroten zal het rendement naar beneden halen, maar het filterprobleem misschien oplossen.

Zet maar gerust iets grover (neem 1.4mm). Geloof me, je rendement zal er niet onder lijden. Dat is een misconceptie die de laatste tijd nogal veel de kop opsteekt. Schrootsel moet zo grof mogelijk zijn, als de korrels gebroken zijn is het al genoeg. En klam schroten helpt zeker en vast ook, dan blijven de vliesjes mooier heel. Hiervoor neem je +/- 50 ml water per kg mout (gewoon van de kraan) en dit voeg je aan je mout toe voor het schroten. Roer het er heel goed onder zodat alle mout ermee in contact is geweest en wacht dan 5 minuten. Dat geeft de mout de tijd om het water goed op te nemen. Het resultaat is dat je voelt dat de mout niet kurkdroog meer is maar nat mag hij zeker niet zijn.

Een goed rendement krijg je door correct te filteren en spoelen. Hoe meer spoelwater je kan gebruiken, hoe meer suikers je uit het draf kan spoelen en hoe beter je rendement is.

Een goed moutbed houdt alle kleine partikels tegen en laat enkel wort doorstromen. Maar ik weet niet precies hoe het bij een Grainfather werkt?

• Een goed moutbed houdt alle kleine partikels tegen en laat enkel wort doorstromen. Maar ik weet niet precies hoe het bij een Grainfather werkt?

De Grainfather is in dat opzicht niet anders dan een Easybrew, Robobrew, Brewmonk,... Het moutbed zou inderdaad alles moeten tegenhouden en op het einde van de maisch zou je meestal helder wort moeten overhouden.

gerstenat

-Gebruik je de bovenste filterplaat en heb je een stroming door je filterbed, met andere woorden loopt niet alles meteen door de overflow?

-Veel schrootmolens hebben 2 knoppen, eentje voor elke kant. Staan ze beiden op 1,3mm?

• De originele GF filter wil wel eens voor problemen zorgen, best vervangen door een dubbele bazooka, te vinden bij nonkel ali.

Heb ik ook gedaan, die originele filter is eigenlijk best wel onder-bemeten hé....

bazookafilters_gf.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• @aatjebanaantje: Ik gebruik idd de bovenste filterplaat en er is stroming door het filterbed. Mijn schrootmolen stel ik af d.m.v. een voelermaat.

Ik zal het advies van Walter opvolgen en mijn schrootmolen eens op 1.4 zetten alsook klam schroten.

Dus een kookzak rondom de moutkorf is niet aan te raden?

Beter een bazooka filter?

• @aatjebanaantje: Ik gebruik idd de bovenste filterplaat en er is stroming door het filterbed. Mijn schrootmolen stel ik af d.m.v. een voelermaat.

Vreemd, dan heb ik geen idee hoe het komt dat er stukjes mout mee rondgepompt worden.

Zelf heb ik al 40+ batchen de standaard filter en niet echt veel problemen er mee. Wel heb ik al enkele keren overwogen om een filterhex te installeren.

• Vreemd, dan heb ik geen idee hoe het komt dat er stukjes mout mee rondgepompt worden.

Zelf heb ik al 40+ batchen de standaard filter en niet echt veel problemen er mee. Wel heb ik al enkele keren overwogen om een filterhex te installeren.

Met enkel hopbellen gaat het prima met de standaard filter, maar eens je enkel pellets gaat gebruiken lukt het wel minder, dus vandaar dat ik die meekook in een RVS zeeffilter van 300 micron en 2 bazooka's gebruik ipv die originele filter in mijn GF. Qua moutdeeltjes hier ook geen last, wel zoals normaal is in het begin wel troebele wort, daarna echt helder.

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik gebruik bijna altijd pellets, op het einde van de kook schraap ik eens over de filter zodat deze terug vrij is en als de flow van de pomp tijdens het koelen stopt dan zet ik de pomp een seconde of 2 af en daarna weer op. Door het afzetten van de pomp stroomt er wort omgekeerd en is de filter weer (gedeeltelijk) vrij. Dit gebeurt 1 a 2 keer per batch dus niet echt een probleem en net niet irritant genoeg om meteen een filterhex te installeren.

• Met pellets & filterbodem geen enkel probleem hier. Wel na het whirlpoolen de eerste liter apart opvangen want daar zit veel prut in. Deze zet ik opzij en terwijl laat ik de ketel rustig leeglopen in het gistvat. Nadien (+/- 10 minuten) is de prut in die liter ook nog uitgezakt en kan ik daar nog +/- een halve liter van recupereren.

• Zo'n bolle filterbodem heb ik ook liggen, maar durf die niet gebruiken in mijn GF omdat ik denk dat het flink gaat aanbranden daaronder omdat je niet kan roeren tot op de bodem....?