Grainfather schroten - verstopte filter

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik heb ook zo'n filter onderin mijn moutkorf, en na een x aantal minuten maischen is alle stof wel zo'n beetje terug in de moutkorf mits je niet roert. Als je dat doet begin het zetten van je mout als filter weer opnieuw.

Tegen de tijd dat ik klaar ben met maischen is het wort glashelder.

• Ik gebruik die onder mijn moutkorf, maar ik moet wel zeggen dat het pompsysteem bij een Bulldog Brewer anders is als bij de Grainfather (geloof ik) : mijn pomp hangt rechtstreeks aan het kraantje dus het stukje onder de filterbodem wordt steeds gecirculeerd.

Zal bij een GF ook wel gaan dan, het darmpje bovenaan de filterbodem kan je wel linken aan de pompingang, misschien moet je wel blijven pompen tijdens de kook om niet aan te branden dan...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Schijnt dat een GF-pomp tegen 140° kan, ik pomp ook rond tijdens de kook met het darmpje in de RVS hopfilter waar mijn pellets in zitten, om meer uit de hop te halen dan ze gewoon mee te koken in de filter...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Nee, ik heb daar geen aanbranden tijdens het koken. Ok, je hebt wat aanslag waar het element zit maar dat is zeker niet verbrand. Rondpompen tijdens het koken doe ik niet, ik denk dat mijn pompje dat niet gaat trekken

Bij de Brewmonk mag dit zeker niet. In de handleiding staat er dat je de pomp niet mag aanzetten bij temperaturen hoger dan 80°C. Bij het koelen zet ik deze ook pas aan nadat de wort koeler is dan 80°C.

• Alvast bedankt voor de vele tips!

Klam schroten en schrootmolen aangepast alsook extra aandacht aan filtering en spoeling en dit alles resulteerde in volgende gegevens volgens brouwhulp:

Maischrendement van 89,6 procent.

Brouwzaalrendement van 71,3 procent.

Ik ben best tevreden en kijk al uit naar de volgende brouwsessie :grinning_face: