Nylonzak in maischketel

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Mijn nieuw vat is smal en lang (30x90cm), om na het maischen niet te veel moeilijk schepwerk te hebben, dacht ik een kookzak erin te doen zodat ik mijn bostel snel kan verwijderen. Is niet te bedoeling om zelf ook zo te filtreren omdat rendement dan zakt en je mogelijk geen helder wort hebt. Dus de zak is alleen een soort theezakje. Welke mashgrootte neem ik daar best voor? 250 mesh grootte leek me al klein. En nylon best aangezien herbruikbaar? Merci alvast! :winking_face:

• Ik ga dus niet brew in a bag principe doen. Enkel om na het filtreren(kraan onderaan) en spoelen de bostel eruit te halen zonder veel tijdverlies. Ben nogal pietje precies, dermee dat ik mij afvroeg of die zak toch wat invloed kon hebben op rendement terwijl je filtreert maar als je 200 micron neemt, is kans miniem denk ik. Zal alleen de kafjes tegenhouden, de rest zal er wel doorgaan... Bedankt voor de input :winking_face:

• Het hele fijne stof gaat er doorheen ook door die 200 micron, dat is geen drama.

Met BIAB kun je spoelen, maar het hoeft niet. Ik hang de zak in een oude brouwemmer en laat die uitlekken. Spoelwater erop gooien gaat ook netjes.

Ondertussen met een maatkan af en toe de uitgelekte wort uit de emmer tappen en in de kookketel erbij doen (veel HSA dus). Niet ideaal maar voor proefbrouwsels die ik vlot op het fornuis doe prima.

Uiteindelijk heb ik in de 11 liter pan waarin ik maisch tot de rand gevuld met wort om te koken. En die kookt dan al bijna als ik klaar ben met spoelen.

Afgelopen zaterdag om 11 uur inmaischen, ongeveer 14:30 het wort gekoeld.

• Ik ga dus niet brew in a bag principe doen. Enkel om na het filtreren(kraan onderaan) en spoelen de bostel eruit te halen zonder veel tijdverlies. Ben nogal pietje precies, dermee dat ik mij afvroeg of die zak toch wat invloed kon hebben op rendement terwijl je filtreert maar als je 200 micron neemt, is kans miniem denk ik. Zal alleen de kafjes tegenhouden, de rest zal er wel doorgaan... Bedankt voor de input :winking_face:

Misschien snap niet niet helemaal goed wat je hierboven bedoelt te zeggen :thinking_face:, maar als je geen BIAB doet en gebruik maakt van een filter (bodemfilter?) na het maischen om te filteren en te spoelen, maak je het dan niet onnodig complex door hier weer een zak boven te hangen waar je de mout in doet en waarmee je dan weer een extra laag op je reeds aanwezige filter maakt?

• Misschien snap niet niet helemaal goed wat je hierboven bedoelt te zeggen :thinking_face:, maar als je geen BIAB doet en gebruik maakt van een filter (bodemfilter?) na het maischen om te filteren en te spoelen, maak je het dan niet onnodig complex door hier weer een zak boven te hangen waar je de mout in doet en waarmee je dan weer een extra laag op je reeds aanwezige filter maakt?

Het is een oude fermentor die conisch is en de kraan is helemaal onderaan in conisch stuk. Ik hoop te filtreren zonder filter en dus vooral door kafjes zelf (is nog uit te testen want zeer smal vat dus filter maken die blijft liggen niet evident) en die zak kan wel enigzins helpen voor deel van troebeling tegen te houden. Je kan een kleinere mesh grootte dan 200micron nemen maar dan zal filtreren heel traag gaan vermoed ik en rendement mogelijk ook lager.

Het is een smal vat dat ik ook op mijn werk gebruik, uitkuisen is al niet evident dus bostel uitscheppen zeker niet. Vandaar dat ik aan de zak dacht...