Het wordt koud vannacht

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Het wordt koud vannacht, dus ideale om wilde gisten te vangen.

Om 14.00 uur besloten om nog ff te brouwen.

Na 5 jaar in een eiken vaatje te vergisten, en nu hier te hebben gelezen dat dit teveel zuurstof oplevert, poging 6.

-----------------------------------------------------------------------

¦ BrouwVisie Receptrapport ¦

-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------

Naam recept : Orange Lambiek 2021

Kenmerk : nr 183 21/01

Brouwdatum : 23-1-2021

Biertype : Lambi(e)k (oude(B))

Aantal liters : 25

Gewenst begin SG : 1050 (5,3 Vol% alc.)

Brouwzaalrendement : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------

Totaal benodigd brouwwater : 40,29 liter

Maischdikte : 4,00 l/kg

Maischwater : 24,00 liter

Spoelwater : 16,29 liter

Kooktijd : 90 minuten

Berekende kleur : 9 EBC(Dan A. Morey)

Berekende bitterheid : 0 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------

Pilsmout (TS) 50,0 % 3,000 kg 3 EBC

WhiteSwaen 40,0 % 2,400 kg 4 EBC

Viennamout (TS) 10,0 % 0,600 kg 10 EBC

Massa hop--------------------------------------------------------------

Opmerkingen : Alles is oude hop 7 jaar buiten de koelkast bewaard.

Het is een mengeling van oude hoppen tht 2012

Styrian Goldings, Hallertau Hersbrücker en Aest Kent Goldings

Gist-------------------------------------------------------------------

Gistsoort : Gist uit de omgevingslucht

Maischschema-----------------------------------------------------------

Maischschema naam: 1staps maisch 67 gr.

Stap 1: 67°C 75 Min. 4,0 l/kg

Stap 2: 78°C 15 Min. 4,0 l/kg

Afbeelding kan het volgende bevatten: binnen

Hobbybrouwerij Orangeloo sinds 30-10-2010.
    Bier maakt men met water, mout, hop, gist en ...geduld.

• Dat komt zeker goed, hoe lang laat je het staan?

Wat ik me ook afvraag, bij de "echte" lambiekbrouwers staat het wort af te koelen in een grote bak waar dan de gisten & co in het wort kunnen komen. Zou dat geen veel groter oppervlak zijn en dus meer beestjes per cm2 betekenen?

24 uur buiten en dan gaat hij in een mandfles.

Klopt, de "echte" hebben een koelschip. Maar hoe "vol" ze dit laten lopen is mij niet bekend. is dat 5 cm of 10 of... mijn kuip is nu voor 13,5 cm gevuld.

• wort af te koelen in een grote bak waar dan de gisten & co in het wort kunnen komen

In het koelschip, leuk om dat eens te zien als er zo een storting in komt.

Ook omdat er op die moment een goede uitleg kwam van de gids.

Even later, als de damp een beetje weggetrokken is, opmerken dat Michael Jackson naast u staat.

Dat op zich was al een ervaring. Spijtig ik weet niet meer waar het was, 't is ook reeds verschillende jaren geleden van voor 2007.

• Een kat of hond kan er niet in, maar een muis zeker wel .. zelf leg ik er toch een vliegen/muggengaas over.. of oogst ik mijn wilde gist met wat confituurpotjes moutextract en laat die een weekje vergisten om te zien wie of wat erin zit .. en kweek de leukere varianten op een bruikbare gist

• Weet je nog hoe vol zo'n koelschip gaat? enkele centimeters of echt wel meer?

Ik denk dat de wort-hoogte van geen belang is, maar de oppervlakte, hoe groter, hoe meer wilde gisten er opgevangen worden...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

Edited once, last by HermanH ().

• Vroeger, bij Timmermans, als ik het mij nog een beetje voor de geest kan halen. 10 bij 15 meter, het zal er niet ver af zitten.

Hier 600 meter van de deur eens een open bedrijvendag bij Liefmans gedaan, daar zijn die dingen (denk ik) een meter of 6 op 12 à 15 meter en ten opzichte van het oppervlak erg ondiep, misschien een cm of 30....

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Het stukje over koelen van wort in een koelschip op MTF is wel tamelijk verhelderend?
    Orangeloo Zuur jij je wort aan naar een pH<5 alvorens deze verder laten te vergisten?

Ik heb tijdens het maischen aangezuurd tot PH 5. Ben daarna eigenlijk vergeten te meten. :frowning_face: Vergist jij gewoon in een mandfles?

• Ik heb tijdens het maischen aangezuurd tot PH 5. Ben daarna eigenlijk vergeten te meten. :frowning_face: Vergist jij gewoon in een mandfles?

Mijn laatste lambiek die ik 29/08/2018 gebrouwen heb en een van de weken ga bottelen heeft heel de tijd in een PET Dolmium vat met waterslot er op staan vergisten (eigenlijk het zelfde als een mandfels).
    Hij was na 3 jaar eigenlijk nog onvoldoende zuur maar ook niet volledig uitgegist (FG was nog 1012) vermoedelijk is het toch te koud geweest in de kelder in de winter.
    Een maand of 3 geleden als ik dus het staal genomen en heb de lambiek extra geënt met een Brett (ECY-04) die wel snel alle rest suikers omzet en tot 100% alles vergist. Vervolgens verhuist naar de bergkast het 20°C a 22°C om toch deze uiteindelijk te kunnen bottelen
    Gisteren heb ik toevallig terug een staal genomen en nu is de FG 1000. en is die zacht zuur geworden. Het beetje zuurstof dat die gekregen heeft bij de eerste staalname 3 maanden geleden heet dus dadelijk gezorgd voor de extra verzuring
    Nu heeft die dus weer wat extra O2 gekregen door de staalname, maar ga hem ook wel snel bottelen daar ik uit ervaring weet dat de verzuring heel snel gaat als je wat extra O2 inbrengt.
    Hopelijk wordt het een zacht zure lambiek zoals een oude boon, voor mij moet het geen vinaigrette lambiek worden waar je steeds wat Rennies moet bij de hand hebben als je er van drinkt.

• Ha kijk eens aan! Ik heb exact 1 week voor jou ook een poging gedaan om wilde gisten te vangen rond het Leuvense. Dit heb ik gedaan:

Maichen:

• Samenstelling (6 kg - normaal maischen):
      • Pilsmout - 2.55 kg
      • Munichmout - 0.75 kg
      • Caramout – 0.30 kg -> niet aanwezig
      • Tarwemout – 2.4 kg
    • Eenvoudige methode:
      • Begin volume: 22.5 L
      • Spoelwater: 20 L (of tot max. volle ketel -> 35-40 l)
      • 52°C – 10 min
      • 67°C – 40 min (opm.: geen 63°C om gisting trager te laten verlopen)
      • 72°C – 45 min
      • 78 °C – 5 min
      • Spoelen met water van 78°C, Goed uitspoelen

Koken:

• 2 uur - 100 g (Styrian Goldings)

Gisting:

• pH naar 4.5 brengen
    • 25 liter in fermentatie emmer buiten zetten voor 24 uur, afdekken met kaasdoek

Ik heb dit 2 keer gedaan, zodat ik in totaal een 60-tal liter had. Na de open gisting heb 40 liter ik in een eiken vat gezet van 50 liter, dit is pas na 5 weken beginnen overschuimen met krausen. Mijn kelder temperatuur was te laag (16°C) en pas met het warme weer van de week is het op gang gekomen. De overige 10 liter staat in een damme-jeanne met een schone pellicle. Ik ga binnen 2 a 4 maanden overzetten naar een damme-janne om zuurstof inslag te vermijden via het houten vatje. Geur is alvast lekker zurig :P