Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ben nog eens bij Brouwland binnengeweest.

Als beginner materiaal bijeen zoeken brengt soms meer vragen dan antwoorden.

Allereerst was ik van gedacht met electrische brouwketel (om te maischen) en een weckketel (om te koken) te beginnen.

De electrische brouwketel zou niet stabiel genoeg zijn in het verwarmen en soms in veiligheid vallen.

Bij BL raden ze de Brewmonk aan. Ja, eigen merk eerst.:face_savoring_food:

Deze gaat wel tot 30 Liter en is een ander prijskaartje.

Ze hebben er zelfs een paar van 50 Liter met tranportschade aan de helft van de prijs.

Maar dat vind ik dat weer groot, deze is misschien moeilijker om een kleiner volume te brouwen.

Nu weet ik ook niet meer, wat een goede beslissing zou zijn?:astonished_face:

• Ben nog eens bij Brouwland binnengeweest.

Als beginner materiaal bijeen zoeken brengt soms meer vragen dan antwoorden.

Allereerst was ik van gedacht met electrische brouwketel (om te maischen) en een weckketel (om te koken) te beginnen.

De electrische brouwketel zou niet stabiel genoeg zijn in het verwarmen en soms in veiligheid vallen.

Bij BL raden ze de Brewmonk aan.

Ik gebruik al 8 jaar de elektrische weckketel van Brewferm, die van 2000 Watt met manuele thermostaat, nog nooit in veiligheid gegaan.

Die met elektronische thermostaat van 1800 Watt is te zwak van vermogen, zeker als kookketel.

Als je goed roert en op tijd stopt met verwarmen, zijn de overshoots beperkt.

Werken met aparte ketels heeft veel voordelen, je hebt vooral veel controle over het proces en minder oxidatie. Maar meer werk en afwas en meer opbergruimte nodig.

• Werken met aparte ketels heeft veel voordelen, je hebt vooral veel controle over het proces en minder oxidatie. Maar meer werk en afwas en meer opbergruimte nodig.

Eigenlijk doe ik dat nog het liefst, brouwen met een automaat is "makkelijk", doch het heeft altijd zijn beperkingen, dus met een paar grote pannen en een paar gasbranders is het nog altijd meer mijn ding dan "lijdzaam" toekijken op een app of de controller van mijn GF... :slightly_smiling_face::smiling_face_with_halo:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik heb een BrewMonk 30 gekocht afgelopen zomer, nu zo'n 4 brouwsels mee gedaan. Ik ben er zeker en vast tevreden van. Ik merk nu wel om 25 liter 'zwaarder' wort in het gistvat te krijgen dat dat heel moeilijk wordt. Ik ben dan ook nog zoekende om het rendement te verhogen. Ik zou durven opteren voor de 50 liter. Bij mijn weten is die alleen wat hoger dus je kan er perfect een kleinere hoeveelheid in brouwen ook.

• Ik heb ook een brewmonk 30l. Ook tevreden van. Ook ik merk dat je om zware bieren (8%+) te brouwen last hebt om ongeveer 19L te brouwen (ideaal volume voor keg). Het mout gewicht is namelijk beperkt tot 8kg en voor zware bieren met een rendement van 70% kom je daar wel eens aan.

Indien je dus al eens vaker tripel, RIS, ... zoekt te brouwen zou ik ook durven kijken naar de 50L versie.

Volgens wat ik in brewfather zie heb je hier wel 8L dode ruimte ipv 6,5L in de 30L versie. Als je denkt meer kleine batchen te brouwen rond 10L is hij minder geschikt. Even bedenken wat je wil dus.

• Ik heb nu ca 40 brouwsels in de 30 L brewmonk gehad, gewoon hand bediend en met prima resultaat. Een brouwvriend zat ook te twijfelen over de 30 en 50 L versie maar is toch voor de 30 L versie gegaan. Had ook te maken met de grootte van zijn vergistingsvaten...

Maar daarnaast ook de twijfel of je ook kleine (proef) brouwsels er goed in kan brouwen en of een volle ketel wel voldoende verdampingssnelheid heeft...... er is volgens mij nog weinig ervaring er mee

• Had een gelijkaardige ervaring bij Brouwland. Naar binnen gestapt na wat opzoeken en lezen, met het plan om twee ketels te kopen. Daar dan ook het advies gekregen voor een automaat, en dan begin je weer over alles te twijfelen 🙂. Uiteindelijk bij mijn oorspronkelijke keuze gebleven, geen spijt van.

Er zijn gewoon erg veel manieren en installaties om tot bier te komen, de één meestal niet beter of slechter dan de andere. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur, dat maakt het moeilijk als beginner om het bos door de bomen te zien.

Ik houd alleszins nogal van het artisanale brouwen dat bij die verschillende ketels hoort. Brouw telkens batches van 20 liter, is voor mij meer dan genoeg om zelf op te drinken en wat uit te delen. Eerste en tweede batch zijn de gootsteen in gegaan, dan was ik blij dat het niet meer was 🙂. Upgraden kan later ook nog wel.

In het begin is het trouwens belangrijk om vooral veel te brouwen (in aantal keren, niet in liters), misschien ook een argument om niet meteen voor de grotere volumes te gaan.

• De grote Brewmonk heeft ook veel meer vermogen nodig als de 30L, dus check even of je electrische aansluitingen en draden mocht je die overwegen. Ligt er ook aan wat je opmaakt, aan een batch van 20 liter heb ik voldoende gezien de huidige situatie.

• Een relatief recente elektrische installatie moet 20A per kring toelaten ( met automatische zekering ), dat komt ruwweg overeen met 4,6 kW. Tenzij je met een behoorlijk oude ( of niet conforme ) installatie zit, of je wasmachine, droogkast of frietketel tegelijk op dezelfde kring laat werken, denk ik dat je met die 3 kW van de brewmonk nog relatief safe zit, zelfs als je op 16 A beveiligd zou zijn.