Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Citaat van From Walter

Ik gebruik ook 3,5 l/kg. Je kan wel nog wat spoelwater winnen door naar 3,2 l/kg te gaan. Dat zou ook zonder problemen moeten gaan.

Altijd al afgevraagd, hoever kan je hier van afwijken en met welk gevolg of gevaar ? Ongetwijfeld afhankelijk van biertype ?

Bier brouwen kan makkelijk met een beslagdikten tussen de 2 a 6 l/kg mout, Je apparatuur moet het vooral aan kunnen.
    En natuurlijk; Je beslagdikte bepaalt rechtstreeks je verhouding maisch water/ spoelwater en dat bepaalt natuurlijk mee je rendement.
    Leuke info hier over

• Je apparatuur moet het vooral aan kunnen

Dat is het hem met een eenpanssysteem, je bent daar wat meer beperkt in. Er gaat zich steeds een deel van het wort buiten het beslag bevinden onder de moutkorf, in de pomp en bovenop de filter van de moutkorf. Dat maakt dat het beslag zelf een stuk dikker wordt. Je vangt dit op door dunner te maischen. In mijn systeem zit je dan ergens tussen de 3,2 tot 4 l/kg maar dat kan bij Grainfather of Brewmonk natuurlijk wat anders zijn.

• Citeer

Jef, veel plezier. En neem veel foto's van dingen waar je je iets bij afvraagt. Dat maakt het antwoorden erop later voor ons een stuk makkelijker (en we kunnen er allemaal van leren) :slightly_smiling_face:

Ga ik doen Walter. Ik ben volop bezig met brouwen. Laat die adressen maar komen voor de proeverij 👍

(ik ga zelf wel eerst proeven of het de moeite is om op te sturen he...)

• Ik had te weinig liter wort op einde van het spoelen.

mijn sg was maar 1,053 ipv 1,058.

ik heb nu de hoeveelheid suiker aangepast en de hopgiften, door het recept opnieuw te scalen. ben halverwege de kook. Ik zie wel wat eruit komt. Ofwel heb ik mij vergist met de hoeveelheid maishwater.

ik kon ook geen water meer bij doen of mijn sg van het wort zou omlaag gaan. heb toch wat gefoefeld met half liter meer te spoelen.

1.053 is waarschijnlijk toch door iets te grof te schroten. mijn overloop heeft ook niet moeten werken van de maish. alleen op het einde.

ik ga verder doen ....

• Als ik kijk naar je recept , zie ik dat je ongeveer een 2.5 a 3 liter te kort komt voor koken

Je zal eens in de instellingen moeten kijken hoeveel je rekent voor de absorptie van je mout , van mij staat het op 1,1

Misschien ook wat rest verlies

Zoals Walter zegt alles goed noteren , wat je bekomt en wat je doet en voor hoelang je iets doet , maar het zal vooral een bier worden

• Dankjewel Walter en Springerke.

Zoals gezegd heb ik de suiker aangepast. Mijn absorptie van het mout stond op 0,8. Dat is veel te weinig denk ik. Ik denk dat het vooral daar aan ligt dat ik te weinig wort had.

Uiteindelijk door de extra suiker had ik een SG van 1,074 na het koken. Net niet genoeg maar met die extra suiker zal de vergisting wel meevallen. Ik ben benieuwd. Ik heb het wort nog wat belucht met een steentje. Daarna de gist (M31 2 pakjes) op de schuim gekapt. een 15 min gewacht en dan de gist erdoor geroerd. Vergistingsvat is nu dicht. en nu fingers crossed.

Ik ga straks eens in de software kijken wat er anders had moeten gebeuren.

Er komt wel veel bij kijken. Ik moest de hop ook aanpassen omdat ik minder wort had om te koken. etc etc...

• De eerste keer is zenuwslopend en kom je langs alle kanten tijd te kort , maar je zal zien hoe meer je brouwt hoe meer tijd je zal over hebben

Ik ben er al zo gerust aan gekomen dat ik soms iets vergeet toe te voegen als mijn aroma hop :grinning_face_with_sweat:

1. Qua tijd viel het redelijk mee. Ik had alle ingrediënten op een rijtje gezet met een papiereke eronder met wat het was, hoeveel, en op welke minuut.

Alleen toen ik met te weinig wort zat, wist ik niet of ik zomaar spoelwater mocht bijkappen. Blijkbaar wel want als ik mijn grain absorption rate op 1,1 zet, verhoogt brewfather het spoelwater maar verandert er niets in de SG. Vreemd, want ik dacht met meer water bij te kappen dat mijn sg omlaag zou gaan. Het maakt dus niet zoveel uit dat ik bijna 1,8 liter meer kan spoelen zonder dat mijn SG er van verlaagt? Beetje vreemd.

2. Ph van het wort beetje bij beetje gecorrigeerd. Eerst de helft van het melkzuur na 10 min maishen. Daarna elke 10 a 15 min gecheckt.

3. Gist heb ik er gewoon over gestrooid na het wort te beluchten. Ik had eerst water gekookt maar ik koelde au bain Marie af en het potje viel om :-(

• Alleen toen ik met te weinig wort zat, wist ik niet of ik zomaar spoelwater mocht bijkappen. Blijkbaar wel want als ik mijn grain absorption rate op 1,1 zet, verhoogt brewfather het spoelwater maar verandert er niets in de SG. Vreemd, want ik dacht met meer water bij te kappen dat mijn sg omlaag zou gaan. Het maakt dus niet zoveel uit dat ik bijna 1,8 liter meer kan spoelen zonder dat mijn SG er van verlaagt? Beetje vreemd.

In het programma is dit theoretisch logisch, omdat het graan, je water absorbeert en dus je wort niet gaat verdunnen. Hoofdzaak is dat je nu wat meer suikers hebt kunnen uitspoelen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Ja, maar tegelijkertijd verhoogt ook de hoeveelheid brouwwater in totaal waardoor je evenveel wort naar de kookketel gaat hebben.

Ik snap wel dat er mer brouwwater gaat zijn in de kook, maar die is dan toch meer verdund met meer spoelwater?

Langs de andere kant is het ook logisch zoals stenige hierboven zegt:

In het programma is dit theoretisch logisch, omdat het graan, je water absorbeert en dus je wort niet gaat verdunnen. Hoofdzaak is dat je nu wat meer suikers hebt kunnen uitspoelen.

Dus eigenlijk had ik moeten spoelen tot ik aan mijn berekende hoeveelheid wort VOOR de kook kwam. Toen ik mijn mand in een grote emmer zette, bleef die ook nog een tijdje uitlekken.

Ik had gewoon schrik dat mijn SG omlaag ging gaan. Ik had al maar 1,053 waar ik 1,058 had moeten hebben. Maar inderdaad, met extra spoelen had ik er nog wat meer suikers uitgekregen.

Ik heb het een beetje opgelost met wat meer kristalsuiker en wat minder hopgiften.

Het waterslot op het fermenteervat is hard aan het borrelen, dus de vergisting gaat voorlopig goed!

Ik wilde een blowoff maken maar het darmpje dat ik besteld had was net te dun om in het gaatje van de stop te passen. Ik neem aan dat ik nu de vergisting is begonnen gewoon best het waterslot erop laat zitten en niet alsnog een blowoff probeer te maken? zelfs als ik snel het waterslot voor een darmpje kan wisselen.

Moet dan heel het darmpje ontsmet zijn? ik neem aan dat je het moet koken zodat de binnenkant steriel is want die staat in verbinding met het wort?

• For info, dit was mijn eerste recept

https://share.brewfather.app/ra65Hw0z3hbRZe

Bij de batch kan ik maar een keer de gemeten waarden aanpassen. Daarna is deze gelockt en moet ik vanuit het recept een nieuwe batch maken om de actuele cijfers weer aan te passen.

Het actuele SG was 1,074 en geen 1,076. Die kan ik nergens aanpassen.

In ieder geval.... met de actuele metingen heb ik de aanpassing teruggestuurd naar mijn recept. Daar heb ik dan de suiker verhoogd en de hopgiften verlaagd om aan iets of wat degelijke waarden te komen.

En hier mijn recept na de toevoeging van suiker en verminderen van de hop:

Brewfather_firsttripel_20210128.pdf

Ik begrijp nu wel dat niet de manier is om te brouwen. Ik had gewoon iets meer moeten spoelen en aan de hand daarvan kon ik mijn grain absorption rate bijstellen.

• Dankjewel Koen.

Als ik het goed versta, bedoel je de extra suiker, en niet de suiker in mijn recept?

Maar als mijn bier in het gistvat zit, mag ik het dan nog wel open maken om suiker bij te kappen? Of bedoel je de SG meten voor je de gist erin doet en eventueel de sg verhogen door extra suiker bij te doen?

De extra suiker.

Je kan na het meten van het sg de suiker direct toevoegen wanneer je de gist toevoegt Je kan er ook voor opteren dit later te doen wanneer de vergisting vermindert, voordeel is dat je start sg bij het begin van de vergisting wat lager is en dat is voor de gist wat minder stresserend.

• JA!!!!

Ik heb bier! Alles toch bijna. Als ik de meter mag geloven heb ik nu een sg van 1008. Kan dit kloppen? Zie foto. En t is lekker! Alles, nog een beetje plat.

Moet ik het nu nog 2 weken aan 24 graden laten staan of mag ik nu al gaan lageren?

Ik heb wel mijn waterslot in de verkeerde richting laten bubbelen met de drab af te tappen en met een staal te nemen. Maar ik had nog serieus wat volume over in mijn CCT. Ik had het maar met 21 liter gevuld dus ik heb nog serieus wat CO2 volume.

Ik had geen tijd om het systeem met 3 flessen van Herman te installeren.

Nog een vraag of opmerking. Vermits het SG al zo laag is denk ik dat ik zeker wat bottelgist moet gebruiken voor de carbonisatie op fles?

Suiker toegevoegd op einde kook dus die is mee gegist. Ik heb gelezen dat het eigenlijk beter is om de suiker op het einde van de hoofdvergisting toe te voegen omdat de gist dan eerst de suikers van het mout verteert?

• Dankjewel Walter.

En nu nog 2 weken laten staan op 24 graden of koud lageren?

Het waterslot bubbelde nog een beetje in de goede richting voor ik begon af te tappen.

Het veiligste is een week warm conditioneren of noem het als je wil lageren vb 15 a 18°C en dan een nog en week koud lageren (zo koud als je kan)
    Zo heeft de gist de eerste week nog de tijd om de laatste ongewenste stoffen en het mogelijk restje suiker dat er nog op zit verder op te ruimen. En kan de tweede week koud lageren verder zorgen voor het sneller uitklaren van je bier.

• Het veiligste is een week warm conditioneren of noem het al je wil lageren vb 15 a 18°C en dan een nog en week koud lageren (zo koud als je kan)
    Zo heeft de gist de eerste week nog de tijd om de laatste ongewenste stoffen en het mogelijk restje suiker dat er nog op zit verder op te ruimen. En kan de tweede week koud lageren verder zorgen voor het sneller uitklaren van je bier.

Dankjewel Serge. Ik ben bijna mee. 1 week op 24 nog en dan een week op 15 a 18 en vervolgens een week zo koud mogelijk?

• Het veiligste is een week warm conditioneren of noem het als je wil lageren vb 15 a 18°C en dan een nog en week koud lageren (zo koud als je kan)

Nog een klein follow-up vraagske, die 15-18°C, waarom niet op dezelfde temperatuur als eindvergisting ?

• Nog een klein follow-up vraagske, die 15-18°C, waarom niet op dezelfde temperatuur als eindvergisting ?

Je bier moet eigenlijk voor het bottelen een stabiliteit bereiken, voornamelijk moeten er eerst nog een aantal stoffen zich aan elkaar binden en neerslaan (vb polyfenolen en eiwitten)
    Door de temperatuur te laten zakken ga je langzaam die stabiliteit bereiken.
    Als je op vergistings temperatuur zou blijven en je gaat maar 1 week lageren of conditioneren , op 1 week wordt je bier als hobby brouwer niet echt stabiel genoeg om te bottelen.
    En blijkbaar zijn de smaak, schuimhoudbaarheid en de (colloïdale) stabiliteit van je bier onlosmakelijk met elkaar verbonden.
    Je kan natuurlijk een hoop hulpstoffen gaan gebruiken om dit proces te versnellen, maar geduld is een mooie zaak bij het brouwen.
    Een leuke PPS over Beer Stability and Stabilization (pagina 15 tem 17 gaan oa over de invloed van tijd en temperatuur)