SG veel te hoog

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Ik pas enkel pH aan bij het begin van de maisch, moet je nog veel aanpassen achteraf ?

Hangt een beetje af tot hoever je het spoelwater aangezuurd hebt (en de verhouding spoelwater maisch water).
    Bij de start van het koken moet je pH van de wort idealiter 5.2 a 5.4 zijn voor een optimale hot break.
    Als je maisch aangezuurd hebt tot 5.4 zit je hier zit je hier niet zo ver van weg :wink:
    Als je vb je spoelwater aanzuurt naar vb PH 5.1 ipv PH 5.9 (onder de 6.0 is voorgeschreven) dan kom je na het spoelen meestal heel kort bij die optimale kook PH van 5.3. en hoef je zelden nog wat aan te passen.
    Dit is natuurlijk ook afhankelijk van je maisch spoelwater ratio. Maar als je spoelwaters PH 5.9 heeft dan gaat je PH sowiso de verkeerde richting uit dat is ook een zekerheid.
    De PH van de kokende wort daalt ook door de toevoeging van hop, de alfazuren zijn immers ook zuur.
    Maar als je bij het begin van de kook amper bitterhop toevoegingen hebt en vooral veel late hop toevoegingen in je recept is de PH daling dus ook miniem, en de hot break wordt dan zeer fijn, vandaar dat er soms toch wordt op ingespeeld door de PH eventueel te corrigeren.
    Mijn spoelwater is steeds om die reden steeds aangezuurd tot PH 5.1 maar ik ben ook fan van grote late aroma hopgiften

Veel info over PH bij het brouwen en koken vind je hier

• Met meten tijdens het maischen steek ik vaak hel snel de kop van de refratometer heel even voor de terugloop van de pomp. Warm wordt die meter er niet van tenzij je die erin laat natuurlijk. Snelheid of een druppeltje, beide manieren werken.

• Ik zat nog eens te mijmeren over de SG meting die ik tijdens het brouwen doe:thinking_face:.

Maakt het nog wat uit of je boven of onder uit de pan een sample pakt?

Ik neem na het filteren en spoelen gewoon met een rvs beker van boven uit de kookketel ( die overigens nog niet kookt) een schepje en doe dat in mijn densimeter.
    Kan het zijn dat bovenin de ketel vooral het laatst "gespoelde wort" zit, waarvan de SG veel lager is dan dan wat onderin zit? Iemand daar ervaring mee?

• Met meten tijdens het maischen steek ik vaak hel snel de kop van de refratometer heel even voor de terugloop van de pomp.

Doe ik hier ook. Dat is immers wort dat de ronde heeft gedaan en wel goed gemengd zal zijn. Maar ik gebruik het vooral voor een indicatie van de omzetting in het beslag, niet echt als absolute waarde. Dat doe ik na het spoelen en daarvoor roer ik eerst het wort eens voorzichtig door.

• Ik zat nog eens te mijmeren over de SG meting die ik tijdens het brouwen doe:thinking_face:.

Maakt het nog wat uit of je boven of onder uit de pan een sample pakt?

Ik neem na het filteren en spoelen gewoon met een rvs beker van boven uit de kookketel ( die overigens nog niet kookt) een schepje en doe dat in mijn densimeter.
    Kan het zijn dat bovenin de ketel vooral het laatst "gespoelde wort" zit, waarvan de SG veel lager is dan dan wat onderin zit? Iemand daar ervaring mee?

Ja, daar it verschil in. Ik wacht altijd tot de rollende kook begonnen is voor een monster.

• Ja, daar it verschil in. Ik wacht altijd tot de rollende kook begonnen is voor een monster.

Dank voor de tip, weer wat geleerd, sample pakken tijdens de kook, kan daarna altijd nog bijsturen. Ik had nu ( achteraf gezien) een veel te laag SG boven in de kookpan, extra suiker toegevoegd en na koken dus te hoog SG.
    Eind van de week maar weer meten, zit alweer 14 dagen in gist vat; eerste 4 dagen best stevige vergisting, toen paar dagen niets, inmiddels bubbelt het waterslot alweer lekker iedere minuut. Ben benieuwd naar de smaak:grinning_face_with_big_eyes:

• ik dacht laat ik eens een update geven.

Gisteren gebotteld met een SG van 1014. Dus m.i. is de boel flink uitgegist.

Zou volgens de berekening een alchol% van 8.1 geven. Komt misschien nog wat bij agv bottelsuiker😋

Smaak leek richting lachouffe te gaan..mist misschien wat sinasappel?

Bier is mooi helder geworden. Ben benieuwd over 2 weken eens proeven.