SG veel te hoog

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste Brouwers,

Ik ben een Lachouffe kloon aan het brouwen, volgens het recept had ik een original gravity nodig van 1072.

Nu kwam ik na koken uit op ongeveer 1085.

Na de maisch had ik gemeten en kwam de SG naar mijn idee veel te laag uit 1045 ipv 1054.
    Ik heb vervolgens mijn suikerstort verhoogd zodat ik ong. 10 sg punt hoger zou uitkomen.

Ik heb zojuist alles in het gistvat gemikt en gist toegevoegd, vraag: is het zinnig om nog water toe te voegen om de SG naar beneden te brengen? en hoeveel water is er dan nodig op 23 liter in het gistvat?:worried_face:

• Als je bij 23 liter wort van 1085 4,1 liter water doet heb je volgens mijn berekening 27,1 liter wort aan 1072,14 SG. Echter moet je misschien dan wel uw IBU aanpassen met bvb Tetrahop om aan uw waarde te geraken die vooropgesteld was in uw 23 liter, je hebt dan wel 27,1 liter bier ipv 23, dus minder bitterheid door meer volume...

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Ik zou het wort niet verdunnen, je gaat namelijk het hele bier verdunnen (ook bitterheid en andere stoffen). Je kan er een les uit trekken : voeg de suiker pas in de laatste 10 minuten van de kook stapsgewijs toe tot je aan je gewenst SG komt.

En dit bier, ik zou er de nodige dryhop bijdoen en het een Dobbele IPA Tripel noemen :-)

• Wel apart dat je van 1045naar 1085 komt na koken. Dan heb je wel heeeel veel verdampt.

Kan het niet liggen dat je SG meting van 1045 fout was? Als je met een refractometer meet het druppeltje uit de pipet eerst goed laten afkoelen en ook na het spoelen eerst goed mengen voordat je een monster neemt. Dat is zeker een punt als je een automaat met moutpijp gebruikt, spoelt en direct meet zonder mengen.

• Wat was het voorspelde volume? Altijd spoelen op volume. Je volume is namelijk gelinkt aan de bitterwaarde die je nastreeft.

Suiker toevoegen kan je nog altijd in het gistingsvat.

Ik was uitgegaan 28 liter voor koken.. ik heb ook gespoeld tot 28 liter.

Recept was bedoeld om na 7t minuten 23 liter in het gistvat te krijgen. daar mis ik nu wel wat liters. Vandaar dat ik liters wil toevoegen om daar op uit te komen.

• de refractometer vind ik ook gemakkelijker. Maar als je een automatische ketel hebt (BrewMonk in mijn geval) , waar pak je dan het beste wort voor het SG te meten, boven in de ketel of via het kraantje onderaan? Dat scheelt toch een aantal SG punten.

Klopt, na spoelen even roeren. Via kraantje: even een bekerglas aftappen en teruggooien in de ketel (voor het koken dan..) daarna een heel klein beetje aftappen en koelen en meten. Zelf neem ik meestal een paar druppels bovenaf met een pipet (en even wachten met aflezen)

• Recept was bedoeld om na 7t minuten 23 liter in het gistvat te krijgen. daar mis ik nu wel wat liters. Vandaar dat ik liters wil toevoegen om daar op uit te komen.

Dat is wel een belangrijk gegeven dat je voor een volgende keer kan bijstellen in je brouwsoftware. Je hebt dus ofwel meer verdampt tijdens de vergisting ofwel meer verlies tussen kookketel en gistvat.

• Dat is wel een belangrijk gegeven dat je voor een volgende keer kan bijstellen in je brouwsoftware. Je hebt dus ofwel meer verdampt tijdens de vergisting ofwel meer verlies tussen kookketel en gistvat.

Ja dat is nog wel een dingetje. Lastig alle metingen en volumes goed te krijgen. Ga vanavond alles onder elkaar zetten om te zien waar het is "misgegaan" .

Het is mijn 3de brouwsel en de wort smaakte nu al lekker. Vergisting is ook al op gang. Dus ik mag niet klagen.

Ben nu al benieuwd.......😯

• Dacht ook dat die stijging was door koelen, niet dus. Ben je zeker van dat verdampen ?

Die enen druppel die je op je refractometer doet die neemt dadelijk de temperatuur aan van je refractometer die hoeveelheid is veel te klein om een thermische invloed te hebben op je meting.
    Even in getallen zetten dan wordt dat vel duidelijker
    Je doet dus 1 druppel ( = ± 0.15 ml = ± 0.15g) op een prisma ± 20 gram, dan sluit je het plaatje en de overtollige vloeistof vloeit nog weg.
    Die hoeveelheid vloeistof tussen je prisma en het glaasje is zo klein dat die dadelijk de zelfde temp heeft
    Omdat de hoeveelheid vloeistof zo klein is heeft verdamping dus heel snel een invloed, je zit immers eigenlijk met een capillair welke aan 4 zijden onderhevig is aan verdamping