Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Hallo allemaal,

Zondag hebben we gebrouwd en we hebben voor de 2e keer onze nieuwe fast ferment gistketel gebruikt. Het bier is duidelijk aan het gisten, wat te zien is door de rand aan de binnenkant van de fastferment, maar het waterslot doet niets.

Heeft er iemand tips waardoor dit komt en hoe dit te voorkomen?

Grtz Ben

• Je zit degelijk met een lek , zijn dat van die plastiek conische vaten waarvan het deksel moeilijk dicht , mischien zit er een braampje aan heb dat nogal gehoord , eens met licht schuurpapier over vrijven en misschien vaseline over vrijven ook op de dichting

Er zijn nog wel andere brouwers die daar ervaring mee hebben

• bij fastferment hebben ze wel erkend dat die dichting van het deksel een issue was. Er is een nieuwe generatie die veel beter werkt. De oude was zo een mousse achtig materiaal, de nieuwe is silicone. ook het dichtringetje voor het waterslot moet je mee opletten. De diameter van het waterslotje dat er bij geleverd wordt is net iets groter dan de klassieke 'bolletjes' watersloten, dus als je dat dichtringetje gebruikt voor die bolletjes, durft dat ook lekken

• De oude was zo een mousse achtig materiaal, de nieuwe is silicone.

Ik heb een FF met aan elkaar geplakte pvc slang als afdichting in de deksel. Krijg het wel luchtdicht maar met enige moeite. Zo hard aandraaien dat de deksel over het schroefdraad glipt.

De oneffenheid op de rand was behoorlijk en heb ik er met een schaaf afgehaald. Daarna kan ik de FF met moeite dicht krijgen.

• Ik heb er eentje met een silicone ring en die lekt als een vergiet. Het deksel is er slechts héél moeilijk op te schroeven en als je het er vast op geschroefd krijgt is het nadien een uitdaging om het er ook weer af te krijgen. Ik kan alleen maar hopen dat ze in recente versies wat meer aandacht hebben besteed aan de afwerking.

Het concept is wel goed en die gistbol werkt wel zoals het moet. Ik ga de Fastfermenter waarschijnlijk terug in gebruik nemen voor washes omdat het daar niet zo heel nauw steekt maar het wel makkelijk is dat je de gist kan aflaten.

• Het deksel is er slechts héél moeilijk op te schroeven en als je het er vast op geschroefd krijgt is het nadien een uitdaging om het er ook weer af te krijgen.

Ik heb op die ring van die "voet" rubberen darmpjes geplaatst, zo draait die FF niet makkelijk meer rond, die staat nog stevig vast als je met uw 2 handen het deksel aan- of los draait, zo heb je ook wat meer macht op het deksel.... :thumbs_up:

rubber_rond_steun_ff.jpg

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."