Gebuik 5 liter biervaten

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Beste brouwers,

Ik kwam pas geleden een youtube filmpje tegen waar iemand in plaats van in flesjes rechtstreeks in 5 liter vaatjes "bottelde" Zoals deze: biervat

Iemand die daar ervaring mee heeft? Lijkt mij wel prettig in plaats van iedere keer 50 flesjes schoonmaken en vullen de boel gewoon in een paar vaatjes gooien en tappen maar. volgens mij kun je zelfs CO2 druk tabletten gebruiken om het vat leeg te kunnen tappen. Iemand ervaring met dergelijke vaatjes?

• om eens tegen de wind in te p****n : ik heb die vaatjes in gebruik, en ben er best tevreden over voor wat ze kosten . Hergisten met 3 g/liter suiker, en afhankelijk van je situatie, zo weinig mogelijk of geen bottelgist. Ik geef toe dat het wel wat foefelen is met vaseline op dichtingen enzo om lekkage van CO² te vermijden, en je moet de goede druk wat vinden om minder schuim te tappen, maar verder is het een leuke gimmick om bij een bbq of zo op tafel te zetten. Het enige wat ik nog wil verandering zijn die CO² cartouchen, want in verhouding zijn die duur. Blijkbaar zijn er verloopsetjes voor een sodastream tankje of een volwaardige Co² tank verkrijgbaar. Je kunt ze overigens rechtstreeks bij de fabrikant bestellen : fass-frisch

• om eens tegen de wind in te p****n : ik heb die vaatjes in gebruik, en ben er best tevreden over voor wat ze kosten . Hergisten met 3 g/liter suiker, en afhankelijk van je situatie, zo weinig mogelijk of geen bottelgist. Ik geef toe dat het wel wat foefelen is met vaseline op dichtingen enzo om lekkage van CO² te vermijden, en je moet de goede druk wat vinden om minder schuim te tappen, maar verder is het een leuke gimmick om bij een bbq of zo op tafel te zetten. Het enige wat ik nog wil verandering zijn die CO² cartouchen, want in verhouding zijn die duur. Blijkbaar zijn er verloopsetjes voor een sodastream tankje of een volwaardige Co² tank verkrijgbaar. Je kunt ze overigens rechtstreeks bij de fabrikant bestellen : fass-frisch

Ik heb ook verschillende van deze vaten maar heb er nog maar één keer 1 gebruikt in combinatie met een party star de luxe. Het tappen gaat redelijk goed en altijd een mooie kraag schuim alléén zit er zeer weinig of bijna geen Co2 in het bier. Ik heb 13gr kristalsuiker gebruikt voor de 5L en een heel klein beetje bottelgist. Zou het kunnen zijn dat de gummi dop niet goed was afgedicht waardoor ik te weinig Co2 in mijn bier had? Hoe kan ik dit dan eventueel controleren, met zeepsop?

• eventueel controleren, met zeepsop

Ligt er aan hoeveel ontsnapt, eerst moet er co2 worden gevormd. Vrij langzaam, als dat in hetzelfde tempo ontsnapt meet je niet veel met zeepsop ben ik bang (denkend aan banden plakken en lekken zoeken)

Als je het na een week doet zit er misschien al minder in.

• Ik ken niet veel van bottelvaatjes , maar moet je daar maar zo weinig suiker toevoegen vergeleken met flesjes ?

Ja die vaten kunnen niet zoveel druk verdragen als flesjes. Als je te veel bottelsuiker gebruikt dan kunnen ze scheuren of open barsten. Je kan er wel gummi doppen met een drukventiel voor aankopen om dit te vermijden maar dan gaat je te veel aan CO2 dan zeker ontsnappen.

• Ja die vaten kunnen niet zoveel druk verdragen als flesjes. Als je te veel bottelsuiker gebruikt dan kunnen ze scheuren of open barsten. Je kan er wel gummi doppen met een drukventiel voor aankopen om dit te vermijden maar dan gaat je te veel aan CO2 dan zeker ontsnappen.

De 3gr suiker per liter om te gisten op het vatje heeft eigenlijk niets te maken met scheuren of barsten. Zo’n vatje kan makkelijk 2,5Bar aan. In een Keg, als je die gaat nagisting op keg met suiker, gebruik je ook maar Max 4 gr per liter. Het is eerder doordat je nog eens CO2 gaat toevoegen via de patronen/CO2fles dat je zo weinig suiker gaat gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd! Teveel suiker kan wel barsten enz (naad)teweeg brengen.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• De 3gr suiker per liter om te gisten op het vatje heeft eigenlijk niets te maken met scheuren of barsten. Zo’n vatje kan makkelijk 2,5Bar aan. In een Keg, als je die gaat nagisting op keg met suiker, gebruik je ook maar Max 4 gr per liter. Het is eerder doordat je nog eens CO2 gaat toevoegen via de patronen/CO2fles dat je zo weinig suiker gaat gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd! Teveel suiker kan wel barsten enz (naad)teweeg brengen.

Ter info vervorming van deze vaten is al voldoende om ze onbruikbaar te maken want ze zijn inwendig voorzien van een dunne beschermlaag en bij vervorming (uitzetten onder druk) kan deze beschadigd geraken en daardoor kunnen ze gaan roesten.

Op mijn flessen zet ik meestal een manometer en als ik 7gr/L gebruik dan zit er tussen de 3 à 4 Bar op het einde van de nagisting. Dus 3gr/L zal inderdaad die 2,5 Bar vermoedelijk niet overschrijden. Ik moet wel toegeven dat in het begin in het bier uit dat vatje er meer CO2 in zat dan op het einde dus er zal wel ergens een lek zitten waardoor de CO2 is kunnen ontsnappen.

Ondanks dat er niet veel CO2 in het bier zat was ik er toch redelijk tevreden van en ga ik de volgende keer 3g/L bottelsuiker gebruiken en wat vaseline op de dop smeren in de hoop dat het dan minder lekt.

Het is zoals Pepito zegt voor wat ze kosten en ik heb deze vaten dan nog gratis gekregen (3 van HermanH en 2 als kerstkado van mijn zoon) en ik zou het zonde vinden mocht ik deze niet kunnen gebruiken. Ga er wel nooit een zwaar bier zoals Tripel of Duvel in doen.

• Ter info vervorming van deze vaten is al voldoende om ze onbruikbaar te maken want ze zijn inwendig voorzien van een dunne beschermlaag en bij vervorming (uitzetten onder druk) kan deze beschadigd geraken en daardoor kunnen ze gaan roesten.

Dat klopt.

Ik moet wel toegeven dat in het begin in het bier uit dat vatje er meer CO2 in zat dan op het einde dus er zal wel ergens een lek zitten waardoor de CO2 is kunnen ontsnappen.

Dat regel je toch met die koolzuurpatronen?

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Dat klopt.

Dat regel je toch met die koolzuurpatronen?

maar met een lekje blijf je wel wat restdruk houden, maar heeft het patroontje onvoldoende inhoud om de druk op peil te houden. Ik heb de lekkage kunnen stoppen door :

1. de plastic buis van het tapsysteempje te ontbramen ( heeeel voorzichtig ) waar hij afdicht tegen de rubberstop, en op die hoogte ook wat vaseline aanbrengen bij het monteren van de tap

2. vaseline rond de rubber dop

dan kan ik 1.5 vaatje per patroon tappen

• Dat klopt maar je kan dan altijd een nieuw patroontje steken om je vaatje leeg te krijgen, toch?

Ja maar ik krijg geen extra bubbels in mijn bier zelf, die zaten er in het begin wel in (door de bottelsuiker) maar nu heb ik enkel plat bier dat vlot kan worden getapt met een mooie schuim kraag maar dat is minder lekker. Ik had ook gedacht dat de CO2 zich met het bier zou vermengen maar dit is niet het geval. Tenzij ik iets verkeerd doe?