Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Aha maar er is hoop voor Ali want wat staat er op het einde van het artikel:

'tenzij de Chinezen snel werk maken van een eigen Europese logistieke basis – niet toevallig wat Alibaba betracht in Luik en rivaal JD.com in de haven van Zeebrugge...'

Ja maar dan zal je product waarschijnlijk sowieso 21% duurder zijn als je het besteld.

Waarom trainen voor een sixpack als je gratis een tonnetje kan hebben!:bier:

• Maar je betaald ook invoerrechten en bijkomende kosten afh van het bedrag

Ok, maar dat is vanaf 150 euro (inclusief transport). Daaronder is het enkel de BTW en een administratieve kost die je transporteur aanrekent. Maar ik heb het gewoon bij mijn bedragen al ingerekend, moet ik het niet betalen dan is het fijn en anders heb ik er al rekening mee gehouden. Zelfs dan is het nog veel goedkoper als hier.

• Heb nog op een UK forum gelezen dat als iemand daar van af 1 januari iets bij Ali besteld er bij de afrekening dadelijk de BTW bijgeteld wordt en deze pakjes een andere label voor de douane krijgen. En dus zo kunnen passeren.
    (Blijkbaar daar toch van het zelfde laken een broek ondanks hun vertrek uit de EU)
    In Belgie wil me dus dadelijk deze BTW van af 1 januari gaan innen (voor zover ik momenteel kan volgen) in de rest van de EU (oa Nederland) zou dit met enkele maanden zijn uitgesteld (1-juli 2021) omdat het I-OSS systeem van nog niet op poten staat.
    Eenmaal dit I-OSS systeem operationeel zou Ali dus via dit systeem de BTW kunnen overmaken.
    ???? Wordt vervolgt......

• In de PPS van Serge heb ik wel teruggevonden dat er altijd 21% BTW zal bijgedaan worden (hoe klein het bedrag ook) echter van administratiekosten kan ik hier niets terugvinden.

Als er enkel maar BTW bijkomt dan kan het nog interessant zijn (maar als er ook altijd administratiekosten zouden aangerekend worden dan zijn we gejost :-) ).

Is deze BTW toepassing ook reeds van toepassing voor alles wat men voor 1 jan heeft besteld ?

• Ik heb 2 bestellingen geplaatst begin januari maar heb ze nog niet ontvangen ze zijn wel al in België maar heb nog geen bericht gekregen dat ik iets extra zal moeten betalen. Ik hou jullie op de hoogte.

Een bestelling die ik op 29/12/2020 had geplaatst heb ik wel al ontvangen en daar werd niks extra aangerekend.

Als ik naar een bestelling van vorig jaar kijk bij Ali en ik wil ze opnieuw bestellen dan is het bedrag nu zelfs iets minder, dus ik denk niet dat het al van toepassing is in België. We zullen wel zien.

• Dat "doorzoeken" gebeurd nog altijd.

Als de douanebeambten "denken" dat er iets waardevols of illegaal in zit dan hebben ze het recht om dit te openen.

Ik heb ook al zo enkele items thuisgekregen die terug dichtgeplakt waren met een sticker dat het door de douane geopend werd.

Tot heden rekenen ze echter niets appart aan.

Wat me wel opgevalt is dat ik vind dat de prijzen op Ali en andere websites omhoog zijn gegaan.

Is dit de 21% die ze dienen af te dragen ?

Ik zie eigenlijk niet anders in hoe de douane dat anders gaat doen wetende dat er elke dag duizenden en duizenden pakjes in ons land toekomen tenzij de postbode dit steeds moet ontvangen bij afgifte van het pakje?

Men gaat ook toch niet voor elk item, hoe klein ook, een brief sturen met het verzoek tot betalen. Dan kost de postzegel meer dan dat het hen opbrengt.

We wachten af en zullen net als iedere brave Belg onze bijdrage doen :-)

• Is dit de 21% die ze dienen af te dragen ?

Voor alle duidelijkheid, de verkopers bij Ali moeten geen BTW afdragen. Dus daar gaat geen extra geld naartoe (BTW regelgeving werkt zo niet). Wat wel is, is dat de kost om dingen te exporteren naar Europa een stuk hoger is geworden door Corona omdat er gewoon minder internationale vluchten zijn van en naar China en dat het gros van de goedkope pakketjes naar hier geraakt als "belly freight" in vliegtuigen (aka ruimte die anders gewoon leeg zou zijn als het vliegtuig van China naar hier vliegt). Om die extra kost in te calculeren worden veel verkopers in China wat duurder.

En ik denk stiekem dat ze hun prijzen ook wat naar omhoog halen omdat ze goed genoeg weten dat ze dan nog altijd goedkoper en interessanter zijn ;-)

• Men gaat ook toch niet voor elk item, hoe klein ook, een brief sturen met het verzoek tot betalen. Dan kost de postzegel meer dan dat het hen opbrengt.

Ze kennen bij de douane ook al emails hoor! De laatste keer dat ik extra taksen heb moeten betalen werd ik gewoon per mail hiervan op de hoogte gebracht en ik kon dit zelfs online betalen. Daarna werd mijn pakje op de gewone wijze geleverd.