Bierbot installeren op een RaspberryPI3 draaiend onder Raspbian Buster Lite als besturing.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• BierBot software en info vind je op: https://github.com/BernhardSchlegel/BierBot

Met dank aan brouwers Heyudude, Sledgehammer, Jeroendv en Guidomarree voor de vele tips.

Ik wil hier trachten om zo bondig mogelijk relaas te geven van de installatie hiervan, zodat collega brouwers het succesvol kunnen installeren/nabouwen.

Waarom Bierbot?

- Na talrijke mislukking om CraftbeerPI en gelijkwaardige software op de RaspberryPI3 draaiend te krijgen.

Hoofdoorzaak: Syntax Error in een Python3 bestand (die blijkbaar niet snel opgelost geraakt).

- Omdat de Duitse maker zijn biersoftware nog onderhoud.

- Je kan rechtstreeks met hem communiceren (Duits en Engels).

- De maker volgt het klassiek stramien van de biersoftware zoals wij het kennen van bv. CraftbeerPI en andere.

- Bierbot is voorlopig in twee talen Duits en Engels, maar als ik het werkend krijg ga ik voorstellen om mede te werken aan de vertaling naar het Nederlands.

Wie geen al te grote tecneut is kan simpel beginnen met 1 SSR relais en 1 temperatuursensor.

Later kan je altijd uitbreiden.

Eerste stap: Originele versie van Raspbian Buster Lite op een microSD kaart aanschaffen bij Adafruit.com:

https://www.adafruit.com/?q=ra…uster+Lite&sort=BestMatch

Motivatie om daar aan te kopen:

Ik heb in Linux zowel met de juiste commandline syntax als met Etcher vele pogingen gedaan een opstartkaart te maken, maar telkens wilde die niet booten.

Oorzaak: Een groot aantal SD kaarten zelfs van gekende merken booten niet.

Je hebt een grote zekerheid om bij hen goed werkende software aan te kopen voor Raspberry, Arduino...

Hun prijzen zijn redelijk.

Enig nadeel: Hoge portkosten van de US naar hier.

Normaal zal ik eind volgende week de Raspbian Buster Lite op micro SD kaart ontvangen.

De SSR relais, GPIO Screw Terminal Hat voor de RaspberryPi3 en temperatuursensors via nonkel Ali "zijn reeds in het land".

Ik hoop dus tussen de week en de twee weken het systeem op de RaspberryPI3 werkend te hebben.

Daar geef ik dan zeker een verslag van.

Nadien volgt dan de installatie van BierBot zelf.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Mooi initiatief

Heb je Bierbot al aan de praat?

Bij mij lukte het niet helaas, de server van Bierbot draaide niet door rare verwijzingen naar niet bestaande scripts.

Maar het is ooen source en aan te passen

Spannend en ben benieuwd naar het resultaat

• heyudude: Neen ik wacht met het verder werken met de RaspberryPI3 tot ik de goede "boot-bare" kaarten met Raspbian Buster Lite heb.

(Normaal tegen eind volgende week met snelpost vanuit de US).

Ondertussen werk ik aan de praktische uitvoeren van de installatie.

Zéér tevreden van de onderdelen en service van https://www.rvsfittingen.nl/

Daar zal ik dan eerlang zeker wat foto's van posten.

Ondertusssen maak ik ook een simpele no-break voeding voor de Raspberry.

Simpel: Oplaadbare accu (bv. van boormachine) met gestabiliseerde voeding (ook van Aliexpress).

Reden: Vermijden dat de RaspberryPI een stroomonderbreking krijgt want dan loop je het risico dat de micro SD kaart "corrupt" is..

Maar eerst die software draaiend krijgen.

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Moderne Linuux systemen zoals de rpi kunne er gewoon tegen. Hier al regelmatig gebeurt jn de loop van jaren, kaartje is nog helemaal in orde.

• 10:46:32 up 159 days, 14:24, 1 user, load average: 0.44, 0.52, 0.51

Dat is de Raspberry die de vergisting stuurt bij mij (eigen software). Geen idee meer waarom die toen opnieuw gestart is, ik denk een gewone reboot vanwege een kernel update.

Een goede voeding is belangrijk, zo'n adapter voeding is het niet. Ik heb bij de Raspberry een oude 12 -> 5 volt omvormer zitten uit zo'n auto usb plug. De netvoeding is dus 12 volt bij mij. Zo kun je ook simpel een batterij met wat diode's toevoegen als je wil.

• mbroek:

Ik heb hier nog een nieuwe gesloten 12V accu uit een UPS.

Die ga ik daarvoor gebruiken.

Inderdaad simpel maar goed, meer moet het niet zijn.

Ik heb wel al drie micro SD kaarten 'naar de knollen', dus ik wil op zeker spelen.

De fermentatiekast ga ik er niet mee sturen, die zet ik gewoon op twee thermostaten in serie (als de eerste niet uitschakeld dan is er nog altijd de tweede).

Maar tijdens het maishen een korte stroomonderbreking zou ik niet leuk vinden.

• Maischen onderbreken is wel je minste probleem, daar sta je als het goed is gewoon bij. Bovendien, stroom weg, computer plat, maar de kookpot is ook uit.

Een vergistkast is een ander verhaal, daar kom ik soms weken niet bij in de buurt. Maar dan nog, stroom eraf, stroom terug en die gaat gewoon verder waar die gebleven was.

Ik heb 1 keer een serieus probleem gehad met bliksem inslag. Allerlei apparatuur gecrasht, kapot kabelmodem (probleem van de provider), de huisrouter defect (die hing aan het provider modem), en in de kelder de Raspberry defect. Uiteindelijk ook nog een temperatuur sensor die sluiting maakte op de 1-wire bus. Bij de buren was het erger. Daar is geen backup tegen opgewassen en volledige bliksem beveiliging zoals we op het werk deden (communicatie industrie) is voor in huis wel een beetje overkill en ook onpraktisch. Ik heb wel wat aanpassingen op de 1-wire bus gedaan, maar je kunt het niet te gek maken want dan werkt het niet meer.

• Met Arduino heb ik geen ervaring maar lees wel her en der goede replieken.

Met de PI ga ik het uittesten met die Raspbian Buster Lite en hoop dat daar de

Python bug (syntax error) niet terug bovenkomt.

Op de PI kan je voor circa 8 tot 10 Euro volgend "opsteekprintje" kopen:

https://wiki.52pi.com/index.ph…Terminal_Hat_SKU:_EP-0129

Dat heb ik inmiddels via Aliexpress reeds in bezit.

Het is praktisch en overzichtelijk om de verbindingen te maken met de thermostaatvoelers en relais.

En de led indicatie lijkt me luxe omdat je kan zien of er daadwerkelijk iets gebeurd op de pin "in en out" verbinding.

Maar nogmaals, ik wacht eerst op de nieuwe boot-kaarten voor de PI3

• Je bent er gelukkig wel voor verzekerd met een goede woningpolis. :-) (off topic ;-) )

Ik heb een vraagje (en ga er waarschijnlijk wel een aparte draad voor opstarten) : kan je zo'n PI ook gebruiken om een hitte-element aan te sturen?

Jazeker, de verzekering heeft meebetaald aan de herstelkosten.

Je kunt van alles, ook meerdere dingen tegelijk aansturen met een Raspberry. Met die van mij stuur ik 2 kasten aan en een derde die is passief (geen verwarming of koeling, alleen temperatuur volgen). De beperkingen zijn het aantal beschikbare aansluitpennen. Ik gebruik een van de eerste modellen met nog weinig aansluitingen, maar dat is toch al voldoende voor wat sensoren en een klein display.

• @mbroeck:

Gebruik je voor die aansturingen met de Raspberry soms C-librarys?

Zo ja, kan je de link of bron ervan doorgeven?

Reden van mijn interesse: De meeste C-librarys kan ik gebruiken in freebasic.

Voor de hardware de standaard kernel modules en daarop die wiringpi library. Ik gebruik eigenlijk allemaal standaard libraries. Alleen de PID library heb ik handmatig ingevoegd, die kan ik je van de week wel toesturen.

• mbroek: Super, die wiringPI was ik net aan het uitpluizen.

@Walter: Ja, je kan daar een verwarmingelement mee sturen (met de Arduino idem).

Met die wiringPI heb ik ondertussen al een freebasic programma om een LED te laten knipperen.

Dat kan ik eenvoudig aanpassen op een verwarmingelement aan of uit te zetten.

MAAR: Ik moet met dezelfde wiringPI nog uitzoeken hoe ik de temperatuursensor kan uitlezen.

Gezien mijn drukke bezigheden om zowel de "kookketel"-installatie als diverse software op de RasberryPI draaiend te krijgen zal dit dus nog een tijdje duren.

Als me dat lukt dan zal ik hiervoor later dit jaar aparte draad opstarten en de software publiceren.

• Wiringpi is niet geschikt om een DS18B20 sensor te lezen. Hiervoor moet je kernel modules laden tijdens het opstarten, in /boot/config.txt moet je "dtoverlay=w1-gpio" toevoegen. Daarna opnieuw opstarten.

Als er sensoren aangesloten zijn zie je ze hier:

Als die dingen die met 28 beginnen zijn temperatuur sensoren. Die met 3a zijn relais poorten die op afstand op de bus zitten.

• mbroek: Dat had ik nog niet opgemerkt,

Ik wacht met installatie van de wiringPI tot ik de nieuwe besturingskaarten voor mijn PI3 binnen heb.

Ondertussen "neus" ik wel in de wiringPI bestanden op mijn andere PC.

Erg bedankt, om dit te delen, dat spaart een heleboel zoekwerk uit.

Ondertussen zoek ik een andere mogelijkheid om (liefst vanuit freebasic) DS18B20 sensoren uit te lezen.

Mogelijk vind ik daar wel Visualbasic, Gambas-basic, C, Python of Javascripten van die ik kan overschrijven naar freebasic.

(Assembler invoegen kan ook maar dat is een groot risico, één foutje kan heel uw PC en de harddisk verstoren... daar blijf ik dus af).

• Onder Linux waar de hardware rechten goed bechermd zijn kun je eigenlijk niet buiten de kernel om als gebruiker met de hardware werken. Assembly werkt ook niet goed op een multiuser systeem, ook als denk je dat je de enigste gebruiker bent. Tijdens het werken met de onewire bus is de timing heel kritisch, taken die de kernel mag uitvoeren maar jij niet.

Je zou kunnen kijken naar USB dongles voor de onewire bus als je zelf drivers wilt maken, maar dan nog.

Als ze erin zitten met die kernel drivers, kun je als simpele applicatie of gebruiker gewoon de temperaturen uitlezen in die sys directory. Dat doet mijn applicatie dus ook, werkt heel simpel. De sensoren zitten op de gpio bus, ik dacht poort 4.

Code
    mbroek@rpi02:/sys/bus/w1/devices/28-0114539004aa $ cat w1_slave
    d9 00 4b 46 7f ff 0c 10 2e : crc=2e YES
    d9 00 4b 46 7f ff 0c 10 2e t=13562
    mbroek@rpi02:/sys/bus/w1/devices/28-0114539004aa $

Simpel, de temperatuur is 13,562 graden.

• mbroek: Bedankt, ik voel me een verwent nest met zulke prachtige info :grinning_face_with_big_eyes:

De kaarten zijn vandaag nog niet toegekomen uit de US (DHL), ik moet dus nog even geduld hebben.

Ondertussen wat verder gedaan aan de montering van alle RVS koppelingen.

Is dan eens iets anders en ook leuk om mee bezig te zijn...

Maar ik zit toch op hete kolen om terug te beginnen brouwen.

• Ik begrijp jouw probleem niet zo goed. Ik werk al jaren met Raspberry Pi sinds versie 2 en heb ook al verschillende merken microSD kaarten gebruikt. De enen is al iets sneller dan de andere maar ik heb nog nooit boot problemen gehad.

Ik heb ook nog nooit een voor geïnstalleerde microSD kaart gekocht en ze dus altijd zelf aangemaakt zonder problemen met Etcher. Er bestaan zelfs honderden filmpjes op Youtube (Raspbian Buster Lite op een microsSD installeren) die je alle stappen uitleggen hoe je dit moet doen.

Bij mijn laatste Raspberry Pi 4 boot ik nu zelfs vanaf een SSD en dit gaat niet alléén sneller maar is ook veiliger naar de toekomst toe want niet vergeten dat de levensduur van een microSD kaart korter is dan dat je zou denken. Ik vervang mijn kaartjes bijna iedere 2 jaar.

• Dag Biergoeroe,

ik had de instrukties op die link gevolgt om Raspbian Lite te installeren.

Geïnstalleerd met Etcher en via de commandline maar bekwam geen bootende kaart.

En ik werkte nochtans met nieuwe Kingston MicroSD kaarten van 32Gb.

Even gegoogeld en de oorzaak van het probleem gevonden:

Op onderstaande link uitgebreide info van het probleem met de kaarten:

https://elinux.org/RPi_SD_card…_.2F_Non-working_SD_cards

Als ik voor 8 of 9 Euro - bij Adafruit - originele goed "bootende" kaarten kan kopen met Raspbian Buster Lite, dan is de beslissing snel genomen hé.

En voor brouwers die het niet gewoon zijn gemakkelijker om de PI3 te gebruiken met vermelde software.

Knap dat je de PI4 vanaf een SSD laat opstarten!

Ik zocht het eens op en het kan ook met de PI3:

Opm: "Raspberry Pi 3b and 3b+ (only Pi 3's support USB boot)"

https://www.instructables.com/…-With-Bootable-SSD-Drive/

• Rudy als jij je daar beter bij voelt en er geduld voor hebt dan doe je dat maar en ik heb daar zeker geen problemen mee.

Ik heb misschien het geluk gehad van steeds goede SD kaarten te gebruiken en daardoor dus nooit problemen heb ondervonden. Met Kingstone heb ik ook nog gewerkt maar was niet zo tevreden over de performantie daarom dat ik nu enkel nog Samsung EVO plus kaarten van 32Gb gebruik.

Mocht je nog een nieuwe PI willen aanschaffen dan kan ik je eventueel deze verdeler uit Nederland aanraden SOS solutions.

Hier verkopen ze ook geïnstalleerde SD kaarten maar ik denk dat het enkel bij aankoop van een nieuwe PI is?

• Dag Wim,

ja ik vermoed dat ik gewoon brutte pech gehad heb, want naast de drie gecrashte kaarten heb ik nog altijd één "Noobs" kaart met het Raspberry logo op en die doet het nog altijd perfect.

Bedankt voor de link naar SOS solutions!

Bij die Adafruit maakten ze blijkbaar geen probleem om enkele originele kaarten (zonder PC kaart aankoop) op te zenden.

Ik wacht nog altijd op DHL (het pakje was vrijdag l.l. al in Brussel).

Tweede reden dat ik nieuwe kaarten kocht is dat de meeste brouwers geen zin hebben om met besturingssoftware te gaan werken (voor ons is dat een amusement op zich hé). Voor iemand die er technisch niet te veel aan wil doen is het maar het kaartje insteken en je kan dan redelijk simpel verder aan de slag.

Ben eens benieuwd voor die "Raspian Buster Lite" en nog meer benieuwd of de installatie van Bierbot deze keer gaat lukken.

• Die SOS solutions laat ik ook altijd de Raspberries leveren, gaat vlot en zijn de originele.

Maar waarom 32G kaartjes, ik ben begonnen met 4G en gebruik nu 8G kaartjes, die zijn groot genoeg. Voor een beetje prutsen met 1 of 2 applicaties is dat al flink overkill. Bij mij gebruik ik nog geen 2G van dat kaartje.

• Die SOS solutions laat ik ook altijd de Raspberries leveren, gaat vlot en zijn de originele.

Maar waarom 32G kaartjes, ik ben begonnen met 4G en gebruik nu 8G kaartjes, die zijn groot genoeg. Voor een beetje prutsen met 1 of 2 applicaties is dat al flink overkill. Bij mij gebruik ik nog geen 2G van dat kaartje.

Ik heb toch al eens een kaartje van 32G vol gekregen maar dat komt omdat ik ook een webcam heb aangesloten op mijn Pi en ik liet om de zoveel minuten een foto nemen en was dit vergeten uitzetten :rolling_on_the_floor_laughing: Maar als je het prijsverschil nu ziet tussen een 32 en een 8G dan is de keuze toch wel snel gemaakt niet? Ik gebruik enkel nog de Samsung Evo plus micro SD kaarten en de kleinste die je nog kan vinden zijn 32G.

• Ik heb toch al eens een kaartje van 32G vol gekregen maar dat komt omdat ik ook een webcam heb aangesloten op mijn Pi en ik liet om de zoveel minuten een foto nemen en was dit vergeten uitzetten :rolling_on_the_floor_laughing: Maar als je het prijsverschil nu ziet tussen een 32 en een 8G dan is de keuze toch wel snel gemaakt niet? Ik gebruik enkel nog de Samsung Evo plus micro SD kaarten en de kleinste die je nog kan vinden zijn 32G.

Prijs is inderdaad het belangrijkste argument. Bij de Chinese vrienden waren de 8G kaartjes verleden jaar in de aanbieding, vandaar. Geen idee wat de prijzen nu zijn, ik kijk altijd pas als ik wat nodig heb.

Een webcam heb ik er ook op zitten via USB, maar ik sla niets op. Wel mooi de camera op het waterslot gericht.

• Dat opslaan was eigenlijk maar een test en doe ik ondertussen ook niet meer. Ik heb ook al eens kaarten bij de Chinese vrienden gekocht maar was daar toch ook niet zo tevreden over.

Die webcam ga ik binnenkort ook vervangen door een IR wifi veiligheidscamera dan kan ik via mijn smartphone naar de belletjes kijken en moet ik niet steeds via mijn Pi het licht in de koelkast aansteken om iets te kunnen zien. Tenminste dat hoop ik want ik heb die IR Wifi camera nog niet in mijn koelkast uitgetest.

• Welk programma gebruik je daarvoor? Ik zou ook via browser naar brouwkot willen kijken...

Ik heb er al enkele geprobeerd maar meestal slechte kwaliteit van beeld of met vertraging. Heb nogtans een full HD webcam en werkt perfect met pc.

Ik gebruik Cheese op mijn Raspberry PI nadat ik me connecteer via Remote Desktop. Ik heb dit ook eens geprobeerd met andere software (kan de naam niet meer terugvinden het was een soort bewakingscamera software) zodat ik dit dan via een brouwser zou kunnen doen maar er zit zoveel vertraging op waardoor je geen goed beeld kreeg van de bellen.

• FYI...? Ter informatie zekers...? :grinning_face: Ik wil ook zo een camera op mijn slaapkamer, als ik gaan werken ben wil ik zien wat er daar gebeurd, euhm, oei, ik moet nie meer gaan werken, en nu...? :thinking_face::rolling_on_the_floor_laughing:

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."