BierBot software en info vind je op: https://github.com/BernhardSchlegel/BierBot
Met dank aan brouwers Heyudude, Sledgehammer, Jeroendv en Guidomarree voor de vele tips.
Ik wil hier trachten om zo bondig mogelijk relaas te geven van de installatie hiervan, zodat collega brouwers het succesvol kunnen installeren/nabouwen.
Waarom Bierbot?
- Na talrijke mislukking om CraftbeerPI en gelijkwaardige software op de RaspberryPI3 draaiend te krijgen.
Hoofdoorzaak: Syntax Error in een Python3 bestand (die blijkbaar niet snel opgelost geraakt).
- Omdat de Duitse maker zijn biersoftware nog onderhoud.
- Je kan rechtstreeks met hem communiceren (Duits en Engels).
- De maker volgt het klassiek stramien van de biersoftware zoals wij het kennen van bv. CraftbeerPI en andere.
- Bierbot is voorlopig in twee talen Duits en Engels, maar als ik het werkend krijg ga ik voorstellen om mede te werken aan de vertaling naar het Nederlands.
Wie geen al te grote tecneut is kan simpel beginnen met 1 SSR relais en 1 temperatuursensor.
Later kan je altijd uitbreiden.
Eerste stap: Originele versie van Raspbian Buster Lite op een microSD kaart aanschaffen bij Adafruit.com:
https://www.adafruit.com/?q=ra…uster+Lite&sort=BestMatch
Motivatie om daar aan te kopen:
Ik heb in Linux zowel met de juiste commandline syntax als met Etcher vele pogingen gedaan een opstartkaart te maken, maar telkens wilde die niet booten.
Oorzaak: Een groot aantal SD kaarten zelfs van gekende merken booten niet.
Je hebt een grote zekerheid om bij hen goed werkende software aan te kopen voor Raspberry, Arduino...
Hun prijzen zijn redelijk.
Enig nadeel: Hoge portkosten van de US naar hier.
Normaal zal ik eind volgende week de Raspbian Buster Lite op micro SD kaart ontvangen.
De SSR relais, GPIO Screw Terminal Hat voor de RaspberryPi3 en temperatuursensors via nonkel Ali "zijn reeds in het land".
Ik hoop dus tussen de week en de twee weken het systeem op de RaspberryPI3 werkend te hebben.
Daar geef ik dan zeker een verslag van.
Nadien volgt dan de installatie van BierBot zelf.