Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Idd, je hebt al een Anton Paar toestel nodig dat alles meet (alcoholgehalte, svg, vg, beginsg, eindsg,...) maar dit heb je niet onder de € 25.000.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Kan er iemand voorschieten??

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Dan zit 'k ergens op de caraïben.

• Daar wil 'k wel €50 aan spenderen hoor. Maar op het werk is het nog goedkoper voor me.

• Dan heb je echt een goede reden om zelf bier te brouwen.

• voila, mijn dubbel 8 is gebotteld, nu eerst effe

Ik heb ook een flesje onder de drukmeter gezet, ben benieuwd wat het gaat geven. het flesje is niet helemaal vol, het was het laatste van het vat. een 4 cm van de bovenkant, hoop dat het geen invloed heeft op de meting? grzt

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• Goed gewerkt!

Citaat van Django

hoop dat het geen invloed heeft op de meting?

Jawel. Ge hebt veel headspace dus + nog de ruimte eer je aan de manometer bent. Volgens de wetten van de fysica zal je idd minder druk hebben. Kan hier misschien es uitgerekend door een van die jonge gasten als Tom bij wie die formules nog goed in 't geheugen zitten? moet ge wel eerst een idee geven hoeveel cc of ml headspace inclusief dat stuk naar de manometer er is. Bij een gewone headspace heb je zoiets van 1,5 kg/cm² voor bier. 3 voor schuimwijn.

• Citaat van segtom

fysica is aan mij nie besteed ze :d

Ooit m'n stokpaardje geweest. en Wiskunde: Ben onlangs voor kleinzoon nog bezig geweest vierkantsvergelijkingen met 2 onbekenden proberen uit te leggen. Weet ge nog hoe je de determinant moet uitrekenen? D (determinant) = + of - wortel uit b² - 4ac, just? Integralen was ook een stokpaardje, maar ne mens takelt snel af, vooral als je veel bier moet proeven

Toen ik een PC had es beginnen met fractalen spelen, ook geestig ...

• oei, dan had ik beter een vol genomen.

dat weten we dan weeral voor de volgende keer ...

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• Citaat van Django

oei, dan had ik beter een vol genomen.

dat weten we dan weeral voor de volgende keer ...

Als je wil kan je er nog rap eens onder steken hoor. De hergisting is amper begonnen.

• Ai, dan is het al te laat.

• Mijn bottelsuiker (oplossing) doe ik altijd in mn bottelvat, samen met de bottelgist. Dus moet da fleske evenveel suiker gehad hebben. 8.5gr/l We zien wel, zolang ze niet rond mijn oren vliegen ist goed.

• 4 gr. bottelsuiker per liter bier (of wijn) geeft (theoretisch) 1 bar druk, dus zou 8 gr. per liter 2 bar moeten geven hé...

Met een grotere headspace zal dat iets minder zijn omdat er ruimte is om meer te "ontspannen/cm2". Ik doe bij mijn schuimwijn 24 gr. suiker, zou 6 bar geven vóór degorgeren en daarna nog 5 bar overschot na definitieve kurk. Een biertje hoeft geen bom te zijn hé, denk mocht je 24 gr. per liter bottelsuiker geven (op schuimwijnfles), dat je geen "sap" meer over hebt bij ontkurken.....

PS: én, hoe was de geur en kleur Django? Ben benieuwd!

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Citaat van HermanH

PS: én, hoe was de geur en kleur Django? Ben benieuwd!

ik zal strak is 1 openen en proeven ben eigenlijk wel benieuwd naar de smaak , ondertussen staat de meter al op 1,8 bar

• Citaat van Django

ik zal strak is 1 openen en proeven ben eigenlijk wel benieuwd naar de smaak , ondertussen staat de meter al op 1,8 bar

en we zijn gestegen naar 2,1 bar, gisteren 1 opengedaan om te proeven

denk wel dat het biertje goed zit, lekkere karamelsmaak mmmmm .... ben tevreden met het resultaat

een kleine pssst bij openen, Schuim was er zo goed als niet, maar het bier is nog maar 1 week gebotteld. nog effe geduld dus. grtz

• het bier is nu 10 dagen gebotteld en staat op 2,5 bar nu. de hergisting zal er bijna op zitten...

• heb vandaag mn r8 geproefd, de smaak gaat de goeie richting uit maar er komt bijna geen schuim op het bier

en als je er al op krijgt is het zeer snel weg... iemand een ide hoe dat zou komen ?

• nog eens mn dubbel8 geproefd. De smaak proeft een beetje "verbrand" vind ik. Dus nog niet naar mijn zin. Heb een proevertje mee gedaan naar de gilde en samen bekeken wat ik kan veranderen aan het recept, dit is het geworden. Dus denk ik eraan het bier opnieuw te brouwen volgende zondag met volgend recept : ----------------------------------------------------------------------- ¦ BrouwVisie Receptrapport ¦ -----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------ Naam recept : dubbel 8 Kenmerk : Brouwdatum : 24/02/2013 Biertype : Vlaams bruin (B) Aantal liters : 20 Gewenst begin SG : 1094 (9,7 Vol% alc.) Brouwzaalrendement : 75.0% Algemeen--------------------------------------------------------------- Totaal brouwwater : 31,15 liter Maischdikte : 3,27 l/kg Maischwater : 21,71 liter Spoelwater : 10,03 liter Kooktijd : 75 minuten Berekende kleur : 94 EBC(Brouwvisie) Berekende bitterheid : 32 EBU(Glenn Tinseth) Mout storting---------------------------------------------------------- Pilsmout 3 EBC 54,7 % 4219 gr 3 EBC Caramunich 4,1 % 312 gr 123 EBC Maïsvlokken 12,1 % 930 gr 1 EBC Kandijsuiker (bruin) 6,9 % 533 gr 10 EBC Special B 2,4 % 187 gr 391 EBC Amber malt 13,0 % 1000 gr 100 EBC Kandijsuiker (wit) 6,9 % 533 gr 0 EBC Massa hop-------------------------------------------------------------- Hallertauer Mittelf5,2 %rüh 33 gr 75 Min. 17 EBU Hallertauer Mittelf5,5 %rüh 27 gr 30 Min. 11 EBU Hallertauer Mittelf5,2 %rüh 20 gr 10 Min. 4 EBU Gist------------------------------------------------------------------- Gistsoort : 1762 Belgian Abbey II Gist toegevoegd als : Giststarter Volume : 0 ml Beluchtingstijd : 0 uur Temperatuur : 0°C Opmerkingen : of opkweek rochfort 8 Maisschema------------------------------------------------------------- Maisschema naam: Algemeen Maischschema Stap 1: 60°C 30 Min. 3,3 l/kg Stap 2: 68°C 60 Min. 3,3 l/kg Stap 3: 75°C 5 Min. 3,3 l/kg Opmerkingen : ph 5,5

de helft van de bruine kandij is vervangen door witte kandij en de biscuitmout is vervangen door aroma amber. ook ga ik het bier nu aanzuren met fosfor zuur ipv melkzuur, dat zou ook nog een betere smaak aan het bier moeten geven. ben benieuwd naar het nieuwe resultaat. opmerkingen altijd welkom

• Bij al mijn "R8"-brouwsels mis ik wel een paar dingen, de eerste 2 veel te donker/bitter/koffie, de volgende zijn veel te clean, zowel qua volheid, geur en kleur. Ook is die van mij te helder en heeft hij die stroperigheid in geur en smaak niet. Ik persoonlijk zou geen maïsvlokken meer gaan gebruiken, halen de body naar beneden denk ik. Een mens zou beginnen denken dat die gasten gewoon met donkere kandijsiroop gaan bottelen als bottelsuiker? Waar komt die stroperigheid dan vandaan, haver?? Ook het "vuil" in de fles op het einde van het uitschenken vind ik er een beetje over, zeker bij een R10, dat slaat alle verbeelding als je die onder een lamp uitschenkt. Zal mij eens moeten toeleggen op het toevoegen van donkere kandijsiroop zekers...?

"Bier is ook een schoonheidsproduct, als je er genoeg van gebruikt worden de minst mooie vrouwen (bijna) de mooiste..."

• Citaat van Django

Special B 2,4 % 187 gr 391 EBC

Django, dit is veel te veel. MAXIMAAL 1% gebruiken anders zit je met die vervelende zoethoutsmaak. Trouwens, de kleurwaarde voor Special B is 350, geen 391

Ikzelf heb een paar R8'en (echte dus) koud staan om te proeven naast mijn kloon. 'k zal me er vanavond eens mee bezighouden

• dus bottelen met kandijsiroop ipv suiker, kunnen we proberen. is dat dan de dezelfde hoeveelheid ? kga dat proberen met de helft van het brouwsel. @Walter, ik zal de hoeveelheid special b aanpassen.

• Hey Django, 'k zou daar geen half brouwsel aan "verkl#ten" hoor, was maar een hersenspinsel van mij omdat er zoveel "troep" in die flesjes ligt vind ik...

Ne keer proberen mé een paar fleskes ga ik wel eens doen...

• voila, het aangepaste recept zit in mn nieuwe gistvat van brouwerwaldonk

en nu afwachten op een beter resultaa

• Citaat van ciesvandekwis

Mooi! Heb je geen close-up van die bovenkant? Afgedicht met plexiglas en dan gaatje in?

yep

zal strak is een close-up zetten .

• kijk is hoe mooi het staat te vergisten ...door de druppels die aan het plexi komen te hangen, vormt er zich een "waterslot" aan de rand van het vat. co2 kan ontsnappen en er kan geen ongewenst bezoek in

het rechtse gaatje zit nu en rubberstopje in, kan ik eventueel gebruiken om een staal te nemen met glazen pipet