Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• heb ook is wat aant prutsen geweest met brouwvisie voor de r8 kloon :

----------------------------------------------------------------------- ¦ BrouwVisie Receptrapport ¦ ----------------------------------------------------------------------- Basis------------------------------------------------------------------ Naam recept : rochfort 8 Kenmerk : Brouwdatum : 14/10/2012 Biertype : Vlaams bruin (B) Aantal liters : 10 Gewenst begin SG : 1084 (9,0 Vol% alc.) Brouwzaalrendement : 75.0% Algemeen--------------------------------------------------------------- Totaal brouwwater : 17,42 liter Maischdikte : 3,30 l/kg Maischwater : 11,43 liter Spoelwater : 7,03 liter Kooktijd : 75 minuten Berekende kleur : 79 EBC(Brouwvisie) Berekende bitterheid : 13 EBU(Glenn Tinseth) Mout storting---------------------------------------------------------- Pilsmout 3 EBC 60,1 % 2219 gr 3 EBC Caramunich 4,5 % 164 gr 123 EBC Maïsvlokken 13,2 % 489 gr 1 EBC Kandijsuiker (bruin) 6,2 % 228 gr 10 EBC Special B 2,7 % 99 gr 391 EBC Biscuitmout 50 EBC 13,4 % 493 gr 58 EBC Massa hop-------------------------------------------------------------- Styrian Golding 4,2 % 18 gr 75 Min. 10 EBU Hallertau Hersbrück3,5 %er 9 gr 30 Min. 3 EBU Hallertau Hersbrück3,5 %er 5 gr 5 Min. 0 EBU Kruiden---------------------------------------------------------------- Koriander 5 gr 5 Min. Opmerkingen : Koriander vers malen Gist------------------------------------------------------------------- Gistsoort : 1762 Belgian Abbey II Gist toegevoegd als : Giststarter Volume : 0 ml Beluchtingstijd : 0 uur Temperatuur : 0°C Opmerkingen : of opkweek rochfort 8 Maisschema------------------------------------------------------------- Maisschema naam: Algemeen Maischschema Stap 1: 60°C 30 Min. 3,3 l/kg Stap 2: 68°C 60 Min. 3,3 l/kg Stap 3: 75°C 5 Min. 3,3 l/kg

Opmerkingen : ph 4,44 de Biscuitmout 50 EBC zou de mout van de bom mouterij zijn, ik heb daar zo een half donkere gekocht. graag jullie mening

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• Citaat van segtom

een kloon zal het niet worden maar een lekker bier volgens mij wel ziet er wel goed uit hoor

ook goed

dan hou ik dit recept en begin vanavond nog met de gist opkweek

ein kamel kann 30 tage arbeiden ohne zu saufen, ich kann 30 tage saufen ohne zu arbeiden.

• 'K zou de suikerstort en bitterheid toch een beetje verhogen, 19 EBU is wel heel weinig.

Planning: Hoppeberg 2013?
    Hoofdgisting: Ijsberg Blond
    Lagering: -----
    Hergisting op fles: -----
    Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont
    Rijping op houten vat: Lamberg 2010, Lamberg 2012

• Citaat van peter

'K zou de suikerstort en bitterheid toch een beetje verhogen, 19 EBU is wel heel weinig.

----------------------------------------------------------------------- ¦ BrouwVisie Receptrapport ¦ ----------------------------------------------------------------------- Basis------------------------------------------------------------------ Naam recept : rochfort 8 Kenmerk : Brouwdatum : 14/10/2012 Biertype : Vlaams bruin (B) Aantal liters : 15 Gewenst begin SG : 1087 (9,2 Vol% alc.) Brouwzaalrendement : 75.0% Algemeen--------------------------------------------------------------- Totaal brouwwater : 24,36 liter Maischdikte : 3,27 l/kg Maischwater : 16,89 liter Spoelwater : 10,03 liter Kooktijd : 75 minuten Berekende kleur : 79 EBC(Brouwvisie) Berekende bitterheid : 24 EBU(Glenn Tinseth) Mout storting---------------------------------------------------------- Pilsmout 3 EBC 59,0 % 3313 gr 3 EBC Caramunich 4,4 % 245 gr 123 EBC Maïsvlokken 13,0 % 730 gr 1 EBC Kandijsuiker (bruin) 8,0 % 447 gr 10 EBC Special B 2,6 % 147 gr 391 EBC Biscuitmout 50 EBC 13,1 % 736 gr 58 EBC Massa hop-------------------------------------------------------------- Styrian Golding 4,2 % 30 gr 75 Min. 15 EBU Hallertau Hersbrück3,5 %er 20 gr 30 Min. 6 EBU Hallertau Hersbrück3,5 %er 10 gr 5 Min. 1 EBU Kruiden---------------------------------------------------------------- Koriander 8 gr 5 Min. Opmerkingen : Koriander vers malen Gist------------------------------------------------------------------- Gistsoort : 1762 Belgian Abbey II Gist toegevoegd als : Giststarter Volume : 0 ml Beluchtingstijd : 0 uur Temperatuur : 0°C Opmerkingen : of opkweek rochfort 8 Maisschema------------------------------------------------------------- Maisschema naam: Algemeen Maischschema Stap 1: 60°C 30 Min. 3,3 l/kg Stap 2: 68°C 60 Min. 3,3 l/kg Stap 3: 75°C 5 Min. 3,3 l/kg

Opmerkingen : ph 4,44 beter zo ? die koriander staat mij ook niet aan, beter der uit gooien ?

• Citaat van Django

beter zo ? die koriander staat mij ook niet aan, beter der uit gooien ?

Idd, beter. De koriander zou 'k eruit gooien maar dit is persoonlijk hé.

Voorraad: Bergse Porter 2012, Triberg 2012, Hoppeberg 2012, Speculaberg, Bomberg, Rochemont

• Citaat van Django

Naam recept : rochfort 8 ... Biertype : Vlaams bruin (B)

Ik zou er een dubbel van maken, een vlaams bruin is toch wel iets anders

Ik zou die koriander erin laten maar zeker geen 8g op 15l. Ik heb er bij mij een gram in gedaan om net een klein beetje meer complexiteit te geven. Ik haal hem er niet uit bij het proeven dus dat zat wel goed. Misschien inderdaad wat meer suiker. Richting 15% mag je wel gaan geloof ik

De hop zit wel goed, al zou ik een paar puntjes hoger gaan omdat uw echte EBU wel lager gaat liggen dan wat ge hebt berekend. Wel opletten dat ge weinig tot geen hoparoma hebt, een R8 heeft dat ook niet naar mijn beleving.

• ok dan noemen we het bier "dubbel 8"

de suiker heb ik ook wat aangepast, ook de hop een paar puntjes naar boven. de opkweek uit fles verloopt maar traag vind ik, niet hoe het anders verloopt. er komt bijna geen reactie in de erlenmeyer

is dat normaal voor de rochfort 8 gist ?

• Als je de R8 gist moest hebben kan je deze idd beter bij houden in de frigo of diepvries. Hij valt nu al moeilijk op te kweken uit fles... wat gaat dat later worden??

• Citaat van walter

Ik zal de wyeast variant in mijn fleskes hebben

die gist wel gemakkelijk.

welke is dat dan ? denk dat de opkweek hier niets zal worden voor vant weekend te brouwen

nog steeds geen beweging in te krijgen...

• Citaat van walter

De Belgian Abbey II (1762)

met deze word er dus gebrouwen zondag. de rochfort opkweek is mislukt denk ik, we zijn nu vrijdag en nog steeds geen teken van leven

ik probeer nog wel even door, ik wil hem graag hebben. Hoelang kan men eigenlijk gist bewaren in de vriezer ?

• Django, voor alle zekerheid: haal in de gilde zaterdag enkele pakjes Nottingham gist, nu er nog is. Je zal verrast zijn hoe makkelijk dat is en hoe goed die is. Proef es van het ruilbier Rocheloo 8. Ik ben opkweek van Rochefort beu. 't gaat niet meer zoals dat vroeger was.

en voor Wyeast moeten we nog een week wachten eer die in de Hopduvel er is.

• Citaat van Django

ik probeer nog wel even door, ik wil hem graag hebben. Hoelang kan men eigenlijk gist bewaren in de vriezer ?

Wacht desnoods nog een paar weken, kan geen kwaad. Misschien voor de zekerheid daarna wel op petriplaat uitplaten zodat je zeker bent dat je een brouwgist vast hebt. De gist kan je vele maanden in de vriezer bewaren.

• ondertussen ben ik al aan de De Belgian Abbey II (1762) geraakt , ook hiervan wil ik invriezen (anders word het wel duur). nu kom ik daarnet thuis en wat zie ik ? blijkbaar is de rochfortgist is toch wakker geschoten ! (na 5 dagen) dus ga ik best verder opkweken en zoveel mogelijk invriezen... per hoeveelheid vries ik dat dan best in ?

• Citaat van Ronnie

Django, voor alle zekerheid: haal in de gilde zaterdag enkele pakjes Nottingham gist, nu er nog is. Je zal verrast zijn hoe makkelijk dat is en hoe goed die is.

kzal dat doen Ronny, en bijhouden. als ik da nog is tegenkom heb ik alt een back up...

• Hoe zou je dit veilig kunnen checken?? Even aan de fles ruiken??

uitplaten is natuurlijk het beste maar dan moet je wel het materiaal hebben.

• Wat is het verschil tussen agar en gelatine??

• smeltpunt onderandere maar dat is niet zo belangrijk voor gist maar wel voor bacterien die groeien best op 37°C en gelatine smelt dan. maar sommige bacterien zetten gelatine ook om via gelatinase in een vloeibare massa dus tis ook al een manier om bepaalde eigenschappen van een bacterie te onderzoeken. maar agar is eigenlijk wel beter natuurlijk maar denk dat het met gelatine mss ook wel lukt

• Aangezien we toch willen werken met gist en niet met bacterieën kan het idd werken. Toch 37°C moeten we toch niet verwarmen hé.

• Citaat van segtom

ja maar sommige bacterien/gisten die amylase+ zijn zijn ook gelatinase + en dan breken ze de gelatine in u bodem af vandaar en dan krijg je een vloeibare bodem en geen kans om kolonies te kiezen

Ach so!

We krijgen hier altijd maar met meer geleerde bollen te maken!

• Veel brouwplezier Django.

Het is trouwens een ideale dag om te brouwen, je kan toch buiten niets doen met die sneeuw.

• voila, brouwdag zit er weer op , begin sg is 1092. voor de rest is alles probleemloos verlopen

het bier zit in het gistvat met de 1762 belgian abbey 2, ben benieuwd.

• Citaat van peter

Hoe zou je dit veilig kunnen checken?? Even aan de fles ruiken??

kan je iets doen met een foto van de rochfort gist ? de opkweek is nu wel goed in gang geschoten . anders zou ik hem nog wat verder opkweken en invriezen met glycerin. ik zou buisjes vullen met 50% gist en 50% glycerin. buisjes van 14ml. is dat een goed plan ?

• Citaat van segtom

kan je een gramkleuring doen ? als dat gaat dan zou het wel handig zijn weten we meteen hoeveel bacterien erin zitten je hebt wat lugol nodig , kristalviolet en neutraal rood en wat geduld

lijkt mij ingewikkeld ze ... is er geen simpele manier?

• een gramkleuring is de snelste en makkelijkste oplossing tis alles bij elkaar halfuurtje werk ofzo. je moet eerst op een draagglaasje een druppel slurry uitsmeren met je entnaald en dit 3 keer door een harde vlam halen (van zo'n gasbrandertje tis om de beestjes te doden) en dan bij een zachtere vlam het plaatje drogen (best 2 plaatjes maken) maar niet in de vlam komen ermee. als ze droog zijn 1min met kristal violet bedekken en afspoelen met (demi) water en dan 1min met lugol oplossing om te fixeren , daarna 30 seconde met ethanol en daarna direct afspoelen met water voldoende water gebruiken. dan ga je met een van de 2 verder en doe je 1min met neutraalrood en daarna ook afspoelen en laten drogen en dit met een druppeltje immersieolie als je dat hebt kan je het bekijken via je grootste verkleining (immersieobjectief) en anders gewoon eentje kleiner zonder olie. http://wetenschap.infonu.nl/te…ken-de-gram-kleuring.html

• Citaat van segtom

een gramkleuring is de snelste en makkelijkste oplossing tis alles bij elkaar halfuurtje werk ofzo.

da misschien wel,maar ik heb die producten hier niet

• Citaat van woutervg

Agar (ook wel bekend als agar-agar) is van plantaardige oorsprong.

Zou het kunnen van zeewier?? Precies eens iets over gelezen.

• ja dat klopt peter agar komt van rood zeewier maar het verschil zit hem er vooral in dat bepaalde bacterien gelatine afbreken en niet de agar en de agar is daarom ingeburgerd als standaard en gelatine voor de uitzonderingen. wel spijtig dat je die producten niet hebt en op school mogen we niets van buitenaf meenemen van zulkse dingen maar op je foto zag het er wel heel goed uit ze

• ik denk dat mijn dubbel 8 bijna is uitvergist, heel af en toe nog een blubke. heb daarstraks is gemeten en omgerekend zou hij nu op 1012,5 zitten. is het eigenlijk nodig om donker bier koud te lageren aan 2°? anders zou ik hem lageren aan 10°

• Donker bier moet je niet zo koud lageren, je ziet de troebel toch niet. 10°C is koud genoeg.

• Donker bier lager 'k aan 10°C, blond bier rond de 4°C. Zeker in de winter is dit geen probleem, dan is het koud genoeg in mijn brouwerijke.

• Citaat van peter

Donker bier lager 'k aan 10°C, blond bier rond de 4°C. Zeker in de winter is dit geen probleem, dan is het koud genoeg in mijn brouwerijke.

ok, en moet donker bier ook 2 weken lageren of is 1 week genoeg ?

• 1 Week is wel heel weinig om te lageren, minstens 2 weken voor alle bieren.