porter 66 (eerste bier)

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• hallo

ik kocht onlangs een set om bier te maken ( van brewmonky) een tripel, dat was een succes. ik kocht wat later het boek ' zelf bier brouwen doe je zo' en zou graag een recept uit het boek brouwen, een porter 66 met bosbessen. ik heb al mijn ingredienten besteld op brouwland. maar omdat het mijn eerste keer bier brouwen is heb ik een vraagje: in het boek is het een recept voor 20l bier, maar dit vond ik iets teveel om als 'beginner' te brouwen. kan ik de ingredienten (hop, moutn, enz) halveren of zal dit invloed hebben op het resultaat? mvg lucas

• Welkom. Geen idee of je recept eenvoudig genoeg is om mee te beginnen als 2 brouwsel.

Mijn advies zou zijn maak het niet te moeilijk en maak iets met een enkele mout en hop. Dat is wat mij ook is geadviseerd. Geen slechte raad.

Bewaar die lekkere porter voor over een tijdje.

• Welkom op het forum, Lucas :-) zet er u bij en kletst gezellig mee.

De hoeveelheden in je recept mag je inderdaad gewoon door twee delen. Misschien dat de bitterheid wat anders wordt door het alfazuurgehalte van de hop die je hebt gekocht maar daar zou ik nu niet teveel wakker van liggen.

Helemaal in het begin had ik ook geen koelspiraal en wat ik dan deed was de kookpot (was er nog eentje van 12 liter) gewoon in de gootsteen met ijs te zetten. Dat koelt verbazingwekkend snel als je maar 10 liter brouwt.

• hallo, zou iemand het misschien zien zittn om het recept te halveren voor mij:folded_hands:( Met brouw software)

Het recept voor 20 liter bier :

Water= 30 liter

Granen= 5kg palemout en 300gram chocolademout

Hop= 30 gram east kent goldings (6,2%) bitterhop en 15gram fuggel(5,7%) aroma hop

Verder=2kg bosbes

Gist=1 zakje windsor lallemand

Siroop = 1liter water , 7gram ruwe bruine rietsuiker × aantal verkregen liters wort

Alvast bedankt grtn lucas

• hallo, zou iemand het misschien zien zittn om het recept te halveren voor mij :folded_hands: ( Met brouw software)

Er zal vast iemand willen helpen maar is het niet de uitgelezen kans om bijvoorbeeld die software te leren kennen? En ik wilje niet met een kluitje het riet in sturen hoor, zo is dit onderstaande niet bedoeld.

Je voert de ingrediënten in in Brewfather bijvoorbeeld met de aantallen die je hier geeft. Dan druk je op het weegschaaltje in die app en hoppa na ingave gewenste liters heb je de omrekening voor elkaar.

Enige punt van aandacht is je gebruikte apparatuur, 2 ketel systeem is anders ingesteld dan een alles in 1 systeem bijvoorbeeld.

• Er ontbreken ook een heleboel details om er een recept mee te brouwen en dat is ook meteen de reden waarom ik het niet zo heb op die recepten uit boeken :

* Hoe ziet je installatie eruit?

* Wat is het verwachte rendement?

* Welke verliezen heb je en waar?

* Verhouding maisch/spoelwater?

* Wanneer voeg je al die hop toe?

Er zijn er nog wel een aantal hoor, maar dat zijn de meest opvallende.

Mijn eerste raad is dan ook om je installatie, mocht je dat nog niet gedaan hebben, te ijken qua waterverliezen en de hoeveelheid die verdampt tijdens het koken. Het rendement kan je zetten op 70%, dat is mooi om te beginnen.

Eén ding kan ik wel zeggen over het recept : voor 20 liter bier is 1 zakje gist véél te weinig. Reken op 1g/l korrelgist en rond dit af naar boven. In jouw geval dus 2 zakjes gist. Als je dus gaat omrekenen naar 10 liter, gebruik dan zeker 1 zakje gist.

Mocht je excel hebben, dan is er een gratis en vrij goed rekenblad te downloaden op de site : Brouwplanner 2.0

Het is een herwerking van een oude tool van forumlid Ronnie door forumlid Steinie .

• hallo, ik heb alles kunnen halveren naar 10 liter maar zit wel nog met 1 vraagje.. bij het recept van 20 liter staat " 1l Water + 7g ruwe bruine rietsuiker × aantal verkregen liters wort" word dit bij 10 liter bier dan halve liter en 3.5 gram rietsuiker of blijft dit hetzelfde?

• Als dat zo is moet je je verkregen liters, na gisting, vermenigvuldigen met 7 gr suiker. Dit oplossen in wat water in een pannetje op het vuur, siroopje van maken, en in je bottelemmer mengen met het jongbier.

Dus voor jou als je 10 liter bekomen hebt, 10L x 7 gr

• Gisteren heb ik mijn bier gebrouwn , maar ik heb een probleem, mijn 5 liter bier zit nu in mijn gistingsemmer (van 20 l) maar mijn waterslot brobbelt nietmeer (enkels als ik op mijn deksel duw) kan dit kwaad? Zo ja wat moet ik doen ? Ik heb nog een kleinere emmer staan maar ik weet niet of het slim is om het over te gietn

• Ik dacht dat 10l de bedoeling was:winking_face:. Een 20l emmer is wat aan de grote kant voor 5 L en wellicht niet geheel luchtdicht? Ik zou nog ff wachten, het starten van de vergisting kan wel even duren.

Als je het ziet gisten maar geen activiteit in je waterslot dan heb je een probleem met het vat en zou je kunnen overgieten in een goed ontsmet luchtdicht vat (vooraf ff testen)

• Na de hoofdgisting pas overhevelen (niet gieten hè !!) Zo kun je gelijk de eerste drab achterlaten wat je met gieten niet gaat lukken. Best nog naar een 5 liter mandflesje.

Ondertussen je emmer aan de rand van de dekste dichtplakken met plastc tape. Die dingen lekken altijd.

• Ik denk dat je je geen zorgen moet maken. Je hebt een grote headspace boven je bier en eer die helemaal met CO2 is gevuld is de vergisting al aardig op weg. Waarschijnlijk lekt het deksel van de emmer ook een beetje waardoor er langs daar CO2 ontsnapt. Niks ergs, komt wel goed.

Wat ik wel zou doen is al zorgen voor een passende mandfles om in te lageren. Zo'n kleintje van 5 liter is de kost niet en kan je nadien nog gebruiken voor giststarters. Zondag mag je gerust je bier hierin overhevelen en dan laten uitklaren (lageren).