Simpele en mogelijks domme vraag.
Daar ik binnenkort overschakel op CCT vat met gistbol, wanneer maak ik die bol leeg?
Telkens deze vol is?
Nadat Primaire vergisting klaar is?
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Daar ik binnenkort overschakel op CCT vat met gistbol, wanneer maak ik die bol leeg?
Telkens deze vol is?
Telkens deze vol is?
Ik had ook ooit een fermentasaurus met zo´n bol. Die bol echter nooit gebruikt. Gewoon af en toe aftappen.
Na de primaire vergisting, deed ik het. Je krijgt wel wat zuurstofinslag als je de bol niet vult met een gekookte water/suiker oplossing of wort wat je bewaard hebt.
Dus ik zou het beperken, na de hoofd vergisting zal het wel meevallen met de toename vd gist, contact oppervlak is erg klein onderin
Na de primaire vergisting, deed ik het. Je krijgt wel wat zuurstofinslag als je de bol niet vult met een gekookte water/suiker oplossing of wort wat je bewaard hebt.
Dus ik zou het beperken, na de hoofd vergisting zal het wel meevallen met de toename vd gist, contact oppervlak is erg klein onderin
Heb jij ook zo´n ding?
Heb jij ook zo´n ding?
Ik ben vergeten het woordje “Had” toe te voegen
Daar ben ik mee begonnen. Vrij snel vervangen door een bucket die past beter in de koelkast en wat fijner met schoonmaken. Helaas de gistdump gaat niet meer maar ja je kunt niet alles hebben zonder te investeren
Komt tijd komt raad (en geld)
Heb een aantal keer een fastfermenter gebruikt. Leuk ding maar deksel sluit slecht (slecht afgewerkt) en de plastic bolkraan is er matig (moeilijk te bedienen). Maar het gist aflaten is wel een positief dingetje. En inderdaad wat lastig in de klimaatkaart te proppen
Om op je vraag terug te komen : ik maakte die bol steeds leeg als hij vol was met slurry. Dat kwam eigenlijk neer op een paar keer doorheen het hele gistingsproces. Die bol is trouwens het enige dat ik nog steeds mis aan mijn huidige RVS CCT. Dat ding was echt wel makkelijk om de gist weg te halen.
Die bol is trouwens het enige dat ik nog steeds mis aan mijn huidige RVS CCT. Dat ding was echt wel makkelijk om de gist weg te halen.
Zou je dit eventueel niet kunnen nabootsen met een SS Brewtech inline-kijkglas tussen 2 kranen? Natuurlijk neemt dit dan veel meer plaatst in.
Het probleem is dat dan de poten van mijn CCT te kort zijn.
Het probleem is dat dan de poten van mijn CCT te kort zijn.
verlengstukken kopen, en net van lengte maken zodat die nog net de gistkast past met een waterslot naast het gistvat?
(eventueel zelfs voorste poten tot op de onderkant van de ijskast en de achterste poten zo kort maken dat die op het verhoog van de motor steunen)
En dan een mooie tri-clamp gistopvang pot er onder hangen ?
Dat is nog veel beter! Je kan deze dan eventueel ook gebruiken om te drooghoppen.
verlengstukken kopen, en net van lengte maken zodat die nog net de gistkast past met een waterslot naast het gistvat?
Dat is het probleem net, als ik er nog poten onder zou zetten, dan past de CCT niet meer in de koelkast. En moest ik nog met een extra koelkast thuis komen, dan kan ik ermee in de tuin gaan slapen
Ik overleef wel zonder zelle, maar het is verdomme een goede optie op die plastic CCT's
Maar nu terug on topic : ik zou dus elke keer de bol legen als die vol met slurry zit. Hoe minder dat in aanraking komt met je bier, hoe beter. Wat ik wel deed was telkens een klontje suiker opnieuw aan het jongbier toevoegen om de luchtinslag op te vangen doordat de headspace bovenop het bier werd verstoord.
Denk zelfs dat zoiets daar op passen om de "pot" te purgeren met CO2 eer de kraan opnieuw open gezet wordt...
En moest ik nog met een extra koelkast thuis komen, dan kan ik ermee in de tuin gaan slapen
Ik slaap wel met een koelkast in mijn bed,
Ik heb nu net gezien dat deze enkel compatibel is met 2" TC dumpklep! Op de SS Brewtech zit een 1,5".
Ik heb nu net gezien dat deze enkel compatibel is met 2" TC dumpklep! Op de SS Brewtech zit een 1,5".
Google even op "1.5' tri clamp yeast harvester" en keuze te over
En verloopstukken van 2' naar 1.5' triclamp bestaan ook nog!!
Dat is het probleem net, als ik er nog poten onder zou zetten, dan past de CCT niet meer in de koelkast. En moest ik nog met een extra koelkast thuis komen, dan kan ik ermee in de tuin gaan slapen
Ik overleef wel zonder zelle, maar het is verdomme een goede optie op die plastic CCT's
Maar nu terug on topic : ik zou dus elke keer de bol legen als die vol met slurry zit. Hoe minder dat in aanraking komt met je bier, hoe beter. Wat ik wel deed was telkens een klontje suiker opnieuw aan het jongbier toevoegen om de luchtinslag op te vangen doordat de headspace bovenop het bier werd verstoord.
Dag Walter, lees net je berichtje. Dat klontje suiker is om weer voor extra co2 aanmaak neem ik aan?
Inderdaad, de gist zet dat heel snel om in CO2 en alcohol.
Als je vanonder gist af laat, trek je dan langs de bovenkant je waterslot niet verkeerd leeg?
Het volume dat je er vanonder uit haalt moet toch worden opgevuld?
Als je vanonder gist af laat, trek je dan langs de bovenkant je waterslot niet verkeerd leeg?
Daarom dat je je waterslot moet verwijderen alvorens gist af te laten.
Maar met een gistbol zet je eerst de kraan dicht tussen gistbol en vat voor je de gistbol kan reinigen.
Dan is er geen zuurstof aanzuiging bovenaan.
Maar met een gistbol zet je eerst de kraan dicht tussen gistbol en vat voor je de gistbol kan reinigen.
Dan is er geen zuurstof aanzuiging bovenaan.
En wat als je de kraan terug open zet voor de volgende aftapping?
En wat als je de kraan terug open zet voor de volgende aftapping?
Nadat de gistbol gereinigd is plaatje je deze terug.
Al dan niet met een beetje extra suiker om te compenseren voor de zuurstof in de gistbol, hop voor dryhoppin of purgeren met CO2.
Zet de kraan terug open en het jongbier vult de bol terug.
Zuurstof of CO2 stijgt naar boven, dus ook hier heb je geen zuurstof aanzuiging via waterslot.
En wat als je de kraan terug open zet voor de volgende aftapping
Terechte opmerking Wim
Dat is de dus de reden dat het waterslot eraf moet, als de kraan dicht gaat en als je hem na de dump weer openzet zuigt er lucht aan van bovenaf.
spreek uit ervaring: zelf die fout gemaakt
Nadat de gistbol gereinigd is plaatje je deze terug.
Al dan niet met een beetje extra suiker om te compenseren voor de zuurstof in de gistbol, hop voor dryhoppin of purgeren met CO2.Zet de kraan terug open en het jongbier vult de bol terug.
Zuurstof of CO2 stijgt naar boven, dus ook hier heb je geen zuurstof aanzuiging via waterslot.
Ik denk dat er wat verwarring is ontstaan omdat men ook over RVS CCT is begonnen maar in geval van een gistbol zou ik deze zeker eerst opvullen met CO2!
Niet iedereen heeft natuurlijk mogelijkheid om te vullen met CO2. Ik doe het met klontje suiker, werkt ook goed naar mijn ervaring, heb waterslot gewoon laten zitten tijdens terug openzetten van kraan en ook hier geen probleem mee.
Ik doe zelfs nu nog steeds dat klontje suiker bij elke handeling aan mijn cct. Kwestie van die CO2 deken intact te houden (of zo intact mogelijk).
Denk zelfs dat zoiets daar op passen om de "pot" te purgeren met CO2 eer de kraan opnieuw open gezet wordt...
Deze passen volgens mij want dat is dezelfde pot als bij de fermzilla.
Hieronder een filmpje hoe je de pot kan purgeren(en dryhoppen).
ik blies die pot altijd uit met de stomer vlak voor het terug aankoppelen. De redenering daarbij : stoom bevat geen zuurstof, en ik beschik niet over een voorraad co²
Als je het op de letter volgt is O2 de enige correcte manier.
Als ik online lees:
What will happen with the air “O2” when you reattach the collection ball?
The air will quickly pass through the beer or wine but will not affect the taste in the long run.
When the valve is opened 700ml of O2 rushes through the liquid as it rises.
When it reaches the top of the liquid it hits the head space that is filled with CO2.
With O2 being lighter than CO2, the O2 now also rises through the CO2 and rests in the top of the head space.
As fermentation continues it pushes the O2 through the airlock.
The only time the O2 is in contact with the liquid is for 1.5 second while it passes through.
The layer of C02 protects the wart/juice from being in contact with the O2 until it is all pushed out.
700ml of air (which is what the collection ball would contain unless you are in a complete O2 environment) contains ~147ml (21%) of oxygen and ~546ml of nitrogen that would be be mixing with (if your headspace hasn't been disturbed) ~9.5L of CO2.
If it miraculously mixed instantaneously with your headspace as it arrived, that headspace would now contain ~1.5% oxygen, which would be pushed out rather quickly as that's how the headspace is developed to begin with unless you are topping with CO2 before sealing the FF.
Hieronder een filmpje hoe je de pot kan purgeren(en dryhoppen).
Dat ziet er gelikt uit. Mooie die serie opnames.
Wat dat betreft is een Fermzilla wel perfect. Steviger en betere kranen.
Wat me opviel is wel een heftige klik bij het laatste stukje openmaken vd klep? Wat was dat? Gist die in de weg zat?
Dat is gewoon de weerstand die je moet overwinnen om hem te openen of te sluiten. De klep klikt dan uit of in een rand waar de klep in past.
Display MoreAls je het op de letter volgt is O2 de enige correcte manier.
Als ik online lees:
What will happen with the air “O2” when you reattach the collection ball?
The air will quickly pass through the beer or wine but will not affect the taste in the long run.
When the valve is opened 700ml of O2 rushes through the liquid as it rises.
When it reaches the top of the liquid it hits the head space that is filled with CO2.
With O2 being lighter than CO2, the O2 now also rises through the CO2 and rests in the top of the head space.
As fermentation continues it pushes the O2 through the airlock.
The only time the O2 is in contact with the liquid is for 1.5 second while it passes through.
The layer of C02 protects the wart/juice from being in contact with the O2 until it is all pushed out.
700ml of air (which is what the collection ball would contain unless you are in a complete O2 environment) contains ~147ml (21%) of oxygen and ~546ml of nitrogen that would be be mixing with (if your headspace hasn't been disturbed) ~9.5L of CO2.
If it miraculously mixed instantaneously with your headspace as it arrived, that headspace would now contain ~1.5% oxygen, which would be pushed out rather quickly as that's how the headspace is developed to begin with unless you are topping with CO2 before sealing the FF.
De luchtbubbel gaat niet braafjes bovenaan de fermenter zitten wachten tot ze langs het waterslot uitgeperst wordt, het "miraculeuze" scenario is veel realistischer dan deze tekst laat uitschijnen.
De luchtbubbel gaat niet braafjes bovenaan de fermenter zitten wachten tot ze langs het waterslot uitgeperst wordt, het "miraculeuze" scenario is veel realistischer dan deze tekst laat uitschijnen.
Lucht en koolzuurgas gaan zich direct vermengen, diffusie heet dit. Ik vrees dus wel voor wat oxidatie en zo verlies je het voordeel van een cct.
Lucht en koolzuurgas gaan zich direct vermengen, diffusie heet dit. Ik vrees dus wel voor wat oxidatie en zo verlies je het voordeel van een cct.
Klopt, alleen al door de beweging treedt vermenging op maar ook door de entropische energie. De gassen willen gewoon maximaal vermengen. Maar aan de andere kant is het maar een klein beetje O2 (zeker als je de bol ook nog een volpropt met hop) en dat willen de zwevende gistjes toch wel opeten?
Je zou de bol ook nog kunnen vullen met "steriel" water, maar dan beïnvloed je natuurlijk wel het recept een beetje.
Ik heb mijn fast fermenter een paar keer gebruikt met gist aflaten (en lucht dus toevoeren) en had niet de indruk dat daar oxidatie smaakje s aan zaten... maar ja, weet niet hoe het geweest zou zijn met water of CO2 in de bol
Inderdaad, de gist zet dat heel snel om in CO2 en alcohol.
Dank je wel Walter. Hier kan ik wat mee.
Ik heb mijn fast fermenter een paar keer gebruikt met gist aflaten (en lucht dus toevoeren) en had niet de indruk dat daar oxidatie smaakje s aan zaten... maar ja, weet niet hoe het geweest zou zijn met water of CO2 in de bol
Misschien kan je de bol ook opvullen met ongeveer hetzelfde type bier (al dan niet commercieel) als deze die in de tank aan het vergisten is, maar dan wel met veel schuim inschenken zodat enkel de schuimbellen (die ook CO2 bevatten) in de bol zitten, dus weinig smaakafwijking in uw eigen bier...? Of een oplossing zoals Steinie, een CO2-bommetje met adaptertje, is ook de kost niet eigenlijk. Ik heb nu in die Fastferment (cadeautje van van Koen), al een paar keer in vergist, nog nooit die bol gebruikt, bij het aftappen laat ik wat CO2 stromen met een buisje in de opening van het waterslot, doe ik met mijn CCT's ook, lukt prima...
De Bol vullen met Cara pils natuurlijk, dat smaakt toch sowiso naar niks en heeft dus geen invloed op de smaak van je bier
De Bol vullen met Cara pils natuurlijk, dat smaakt toch sowiso naar niks en heeft dus geen invloed op de smaak van je bier
Zoiets wou ik zelfs nog niet schrijven, maar goed, ideeën ten over precies...
Dus jullie vullen de bol nog liever met een bier om dat te laten mengen met jullie jongbier dan die te vullen met water, co2 of leeg te laten?
Klinkt als het mengen van Westvleteren 12 met een 365 van Delhaize...
Dus jullie vullen de bol nog liever met een bier om dat te laten mengen met jullie jongbier dan die te vullen met water, co2 of leeg te laten?
Klinkt als het mengen van Westvleteren 12 met een 365 van Delhaize...
Je gaat natuurlijk geen RIS mengen met cara-pils, kies dan een bier dat qua smaak in de buurt ligt.
Volgens de fabrikant kan je gewoon de bol er weer opschroeven en de kraan open zetten. Het zou geen negatieve invloed hebben op het bier. En gezien dat de lucht die zo door het bier gaat in 1 grote "blub", denk ik dat ook wel. Dus je zou gewoon zo kunnen werken, soms moet je iets niet moeilijker maken als het al is. De reden dat ik er steeds een klontje suiker bij doe is dat dat opnieuw de CO2 deken aanvult en het eigenlijk geen invloed op het bier heeft en het ook geen moeite kost.
De bol met CO2 vullen lijkt me mooi en als je het kan, waarom niet? Maar het is volgens mij niet nodig en ik zou er zeker geen apparatuur voor gaan kopen. En de bol vullen met ander bier, niet aan mij besteed. Als ik moeite doe om een eigen bier te brouwen hoef ik daar geen ander bier onder te mengen en al zeker geen Carapis (graptje hé)
Ik heb ook dezelfde mening als Walter, brouwen moet leuk blijven, dergelijke "blub" kan echt geen grote invloed hebben op het jongbier.
Je hebt een grotere kans op oxidatie/infecties bij overhevelen en er zijn nog steeds meer mensen die dat doen ipv te werken met zo een gistbol.
En gezien dat de lucht die zo door het bier gaat in 1 grote "blub", denk ik dat ook wel.
Toen ik de fastferment de eerste keer gebruikt had vergat ik dat effect en inderdaad, het is een stroom bubbels van een paar seconden, verlaat vrij snel met co2 de fastferment aan de bovenkant.
Effect zal Minimaal zijn. Denk wel dat je dat moet beperken dat aflaten op deze manier
Je moet die bol nu ook geen 5x verversen hé, ik kwam met een tweetal keer wel toe.
Als je de bol afneemt kun je toch ook wat jongbier aflaten en hier de bol weer mee vullen. Ik neem m'n trouwens maar 1 x af na de hoofdgisting.
Ik heb ook dezelfde mening als Walter, brouwen moet leuk blijven, dergelijke "blub" kan echt geen grote invloed hebben op het jongbier.
Je hebt een grotere kans op oxidatie/infecties bij overhevelen en er zijn nog steeds meer mensen die dat doen ipv te werken met zo een gistbol.
Zolang er gisting is is er nooit een probleem, echter als de gisting beëindigd is er wel dadelijk invloed op je bierkwaliteit.
Hieronder de standaard O2 levels bij het brouwen. Na de vergisting spreekt men over "parts per billion"
Hoeveel PPB zo een blup van een bol uiteindelijk in je bier brengt hangt natuurlijk vooral af van je liters bier en de hoeveelheid kopruimte.
Link
is het echt nodig om gist af te laten? Of kan je het vat gewoon laten staan gedurende de hele vergisting?
is het echt nodig om gist af te laten? Of kan je het vat gewoon laten staan gedurende de hele vergisting?
Gist aflaten/overhevelen? Lees dit draadje eens.
De dode gist die naar de boden zakt kan op de duur de smaak negatief gaan beïnvloeden. Hier bestaat wel wat discussie over, vanaf wanneer dit echt smaaknegatief wordt enzo. Bovendien is gist aflaten niet bij elk systeem zo simpel en dan moet je de afweging gaan maken of die extra handeling (met alle extra risico's zoals oxidatie) het waard is. Conclusie: als je in de mogelijkheid bent om het af te laten, zou ik het zeker doen. Maar is het essentieel (als beginner)? Ik zou denken van niet.