Hoppige pils is ook heel lekker
Jazeker!!! Ben ik fan van. Veel IBU en aroma (het “ kegel” effect)
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Hoppige pils is ook heel lekker
Jazeker!!! Ben ik fan van. Veel IBU en aroma (het “ kegel” effect)
mbroek Verkeerde citaat van mij?😉
Kan heel goed, gisteren was niet mijn dag.
De vergisting begint kalmer te worden. Het beetje 'gesis' dat uit de spunding valve komt is nagenoeg weg. Dit weekend puur uit interesse al eens een sample nemen.
Zonet eerste maal gist afgelaten. Het was veel minder als bij een bovengister na een week. Echt bijna niks.
Normaal tap ik genoeg af om eens te meten met m'n hydrometer maar nu is het uiteraard allemaal schuim en minder goed mogelijk. Zo dus maar met m'n refractometer gemeten en omgerekend. Nu zou ik op een +-1015 zitten. De gist heeft al goed z'n best gedaan.
15°c is de bovengrens voor de gist volgens lallemand en ik ben nu al constant bezig op 15. Zou ik nog een beetje hoger durven gaan of gewoon laten zoals het is?
Het afgetapte bier uiteraard ook al eens geproefd nadat het schuim verdwenen was. Uiteraard nog zeer scherpe smaken. Ik versta niet hoe die Amerikanen dat doen in hun filmpjes "6 days grain to glass" enz.. Dat kan toch nooit in orde en lekker zijn? 🙄
Zonet eerste maal gist afgelaten. Het was veel minder als bij een bovengister na een week. Echt bijna niks.
Ik heb hier een soortgelijke ervaring. Het lijkt dat de gist veel meer in suspensie blijft als bovengisters. Weet je meteen waarom je zoveel langer moet vergisten.
Hoppige pils is ook heel lekker. De Lidle had er een, een jaartje terug denk ik. Maar Lagunitas heeft of had er ook een.
De combi werkt best wel.
Ik heb een pils met een beetje citra op de planning staan dit jaar. Ik ga mij baseren op wat ik hier al gelezen heb maar tegen het zover is post ik het recept sowieso nog.
Ik heb hier een soortgelijke ervaring. Het lijkt dat de gist veel meer in suspensie blijft als bovengisters. Weet je meteen waarom je zoveel langer moet vergisten.
Integendeel, een ondergister heeft weinig krausen, bezinkt snel en gaat verder vanop de bodem van je gistvat. Een pils heeft zijn tijd nodig, vergeet die snelle versies, neem geen binnenweg, je bier wordt er niet beter van.
Wat ik bedoel is dat in tegenstelling tot vb. Danstar Nottingham (om er eentje te noemen), de gist op de bodem veel vloeibaarder is. Heb ik net nog gemerkt toen ik wat gist wou aflaten.
Dat is het nadeel van een RVS CCT: je ziet niets tot er iets uit komt. Met pet of glas kan je de vergisting en eventuele uitklaring visueel volgen. Je kan natuurlijk geen gist aflaten, dus moet je overhevelen bij een pils.
Ik versta niet hoe die Amerikanen dat doen in hun filmpjes "6 days grain to glass" enz.. Dat kan toch nooit in orde en lekker zijn? 🙄
Inderdaad, ik ben er zeker van dat jij 'm ook na zes dagen in je glas kan krijgen, geuren en smaken zijn op die filmpjes niet te onderscheiden natuurlijk, succes nog met het bier in wording.
Haast en spoed is zelden goed. Die "snelle" bieren leveren meestal ook veel meer problemen als oplossingen op. Ik laat het rustig nog een weekje helder worden. Of twee, we zien wel. De CCT staat niet in mijn weg en voorlopig plan ik geen ander bier te brouwen. (wel iets anders maar daar gaat het hier niet over)
Wat ik bedoel is dat in tegenstelling tot vb. Danstar Nottingham (om er eentje te noemen), de gist op de bodem veel vloeibaarder is. Heb ik net nog gemerkt toen ik wat gist wou aflaten.
Er is inderdaad veel verschil op de gist-soorten, heb in 2017 eens een biertje vergist met de M36 toentertijd, man, die gist was echt een vaste hondendrol. Nu zet ik er CO2-druk op als het wat moeilijk gaat, geen probleem meer met "opstopping" van mijn CCT...
Integendeel, een ondergister heeft weinig krausen, bezinkt snel en gaat verder vanop de bodem van je gistvat. Een pils heeft zijn tijd nodig, vergeet die snelle versies, neem geen binnenweg, je bier wordt er niet beter van.
Mmm.. Toch ff een reactie daarop. Heb nu ca 10 brouwsels lager gebrouwen volgens de snelle (Amerikaanse) methode met W34/70, S189 en WY 2007. Laag in temp vergisten tot ca 50% SVG en daarna de temp in stappen omhoog tot ca 18C, 1 week lageren bij <5C , hergisten op fles en opnieuw lageren op fles bij < 5C (rijpen). Daarvoor (wel even geleden) de traditionele methode gebruikt.Maar echt prima biertjes geworden.
N.a.v. Jullie advies heb ik nu een vaker gebrouwen brouwsel staan volgens de traditionele (langzame) methode en al nu al bijna 2 weken aan het lageren is. Ben benieuwd of het verschil echt merkbaar is.
N.b. Er is eigenlijk niet zo’n groot verschil tussen beide methoden. De vergisting verloopt wel sneller bij de snelle versie maar na een korte lagering moet je bier na bottelen minimaal 6-8 weken koud op fles staan na de hergisting op fles.. ipv lang lageren op het gistingsvat. dus daar gaat de snelheidswinst. Het 2e deel van de lagering (rijping) vind dus plaats in de fles.
Het voordeel van snelle versies is dat je gistingsvat(en) en klimaatkast niet > 2 a 3 weken lang bezet zijn
Die Amerikaanse methode is dus niet sneller, geen binnenweg, zelfs een langer parcours met een tussenstop.
Je gistvat mag dan sneller vrij zijn, je vergistingskast is wel even lang bezet (met een pauze van enkele weken voor hergisting op fles, maar daar ben je niets mee, te kort om een ander bier te laten vergisten) voor de koude lagering op fles. Lost niets op dus, tenzij je meer koelkasten hebt dan gistvaten. 😉
Ik vraag me wel af of het verstandig is om al snel je gist af te tappen bij een lagergist.
Ik vraag me wel af of het verstandig is om al snel je gist af te tappen bij een lagergist.
Ik hevel over op het eind van de hoofdgisting (na de diacetylrust), sneller zou ik geen gist aflaten vermits die naar de bodem zakt.
Dan nog een week op die temperatuur, dan 3 tot 4 weken koude lagering.
Een lagergist gaat ook nog verder op lage temperaturen.
Ik hevel over op het eind van de hoofdgisting ... sneller zou ik geen gist aflaten
Eigenlijk is dat hetzelfde met een bovengist.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je je lagergist gaat aftappen vanonder waar eigenlijk de gist zijn ding doet.
Dat doe je met overhevelen toch ook? Na de hoofdgisting hevel ik, dan zit ik bijna op het voorspelde eind sg. Tijdens koud lageren gaat er meestal nog 1 puntje af.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je je lagergist gaat aftappen vanonder waar eigenlijk de gist zijn ding doet.
Ik denk eerlijk gezegd dat bij zowel boven- als ondergisters de gist zijn werk in het bier doet. Daar zit de suiker immers Volgens mij is het uiterlijk van beide gewoon verschillend waar je bij een bovengister een krausen krijgt en bij een ondergister niet.
Ondergist zakt sneller uit. Er is wel krausen maar minder. Ik zwenk af en toe met het gistvat om de gist wat terug in suspensie te brengen.
Die Amerikaanse methode is dus niet sneller, geen binnenweg, zelfs een langer parcours met een tussenstop.
Je gistvat mag dan sneller vrij zijn, je vergistingskast is wel even lang bezet (met een pauze van enkele weken voor hergisting op fles, maar daar ben je niets mee, te kort om een ander bier te laten vergisten) voor de koude lagering op fles. Lost niets op dus, tenzij je meer koelkasten hebt dan gistvaten.
Yep, 2 koelkasten voor bier. Het lageren doe ik niet gecontroleerd, gewoon koelkast op 3-4C. De groentes en vlees moeten dan even verhuizen naar koelkast 3...
Yep, 2 koelkasten voor bier. Het lageren doe ik niet gecontroleerd, gewoon koelkast op 3-4C. De groentes en vlees moeten dan even verhuizen naar koelkast 3...
Hier 1 koelkast in de keuken.
In de kelder 1 drank/bbq-koelkast + 2 koelkasten excl. voor vergisting + 1 warme kast.
In de kelder 1 drank/bbq-koelkast + 2 koelkasten excl. voor vergisting + 1 warme kast.
Ik zie dat ik nog veel werk heb, vooral madame overtuigen zij vindt 1 koelkast al meer dan genoeg .
Ik zie dat ik nog veel werk heb, vooral madame overtuigen zij vindt 1 koelkast al meer dan genoeg
.
Ik zit hier ook op het maximaal aanvaardbare . Maar een warme kast is nog wel een optie, zeker bij deze temperaturen. En als deeg rijskast lijkt mij de weg helemaal vrij. Koen, dank voor het noemen, had die optie nog niet scherp
Heb jij een winkel in koelkasten misschien ?
Dat doe je met overhevelen toch ook? Na de hoofdgisting hevel ik, dan zit ik bijna op het voorspelde eind sg. Tijdens koud lageren gaat er meestal nog 1 puntje af.
Ook al na een week met een lagergist?
Ook al na een week met een lagergist?
Ja, na 1 week tot 10 dagen, wanneer ik zie dat de gisting begint stil te vallen.
Mijn warme kast is die van ons....
Ik zit hier ook op het maximaal aanvaardbare
. Maar een warme kast is nog wel een optie, zeker bij deze temperaturen. En als deeg rijskast lijkt mij de weg helemaal vrij. Koen, dank voor het noemen, had die optie nog niet scherp
Warme kast is een oude aardappelbak die hier in de kelder stond toen ik het huis kocht. Piepschuim aan de binnenkant, deurtje eraan, warmtekabel erin, aangestuurd door een UT300. Er geraken net 3 bakken van Westmalle in, op elkaar gestapeld. 👍
Ja, na 1 week tot 10 dagen, wanneer ik zie dat de gisting begint stil te vallen.
Hier ook zo.... en het SG verandert daarna nauwelijks meer.
Hier ook zo.... en het SG verandert daarna nauwelijks meer.
Klopt, max 1 punt
Mijn warme kast is die van ons....
Die van mij kan al koelen ook , moet alleen nog een beetje bijregelen en zie dat er 2 knopjes aan staan , zal er eens moeten aan prutsen om op de goede temperatuur te komen
Bram als we teveel afwijken moet je het zeggen, dan splits ik een deel af
Wat het uitzakken van de gist betreft, de Bohemian Lager die ik aan het gebruiken ben is echt geen plakgist. Ik had zaterdag het afgelaten deel in de koelkast gezet om eens te kijken hoe goed hij uitzakt en hoewel hij mooi bezinkt is het bezonken gedeelte heel los van structuur. Ik kon het zonder problemen gewoon uitgieten Dit is bij sommige gisten wel anders, die vormen een dikke plakkende laag.
Bram als we teveel afwijken moet je het zeggen, dan splits ik een deel af
No problemo! Enkel interessant 😁
Een vraag: nu we gisting op z'n einde loopt. Zou ik hoger gaan dan 15°C die ik nu constant aangehouden heb of gewoon gerust laten nu? Dit ivm de zogenaamde diacetyl rust.
Heb je de diacetylrust al gedaan?
Heb je de diacetylrust al gedaan?
neen, vanaf eerste dag tot nu op 15°C. dus nu al 9 dagen zo.
Zaterdag had ik +-1015 vandaag +-1013.
Ff 1 dag op 17C als je nog activiteit hebt in het waterslot
Zonet deze op keg gestoken.
Eerste maal dat ik keg op zo'n manier dat er 0.0 zuurstofinslag is vanaf brouwdag tot in het glas.
Sommige kennen waarschijnlijk de manier van werken maar ik wil ze toch nog eens uitleggen voor degenen die het nog niet kennen.
Mijn bier stond dus vanaf de vergisting op 1 bar op het einde van de vergisting heb ik de spunding valve toe gesnoerd zodat ik nog wat extra druk opbouw heb en voldoende co2 in het bier na cold crash. Dan 5 dagen cold crash op 5°c met een druk van +-1.25bar wat ongeveer goed moet zijn. (dit alles kun je overslaan als je geen druk tank hebt)
Nu moet je natuurlijk gecarboniseerd bier in je keg krijgen zonder drukverlies en schuimfestival.
De manometer op de co2 fles op dezelfde druk zetten als de vergistingstank of iets hoger en koppelen aan de blowoff of ergens vanwaar je bovenaf druk kunt steken. De Keg dezelfde druk geven met de co2 fles en dan terug loskoppelen van de fles en best de lege Keg ook even in de frigo koelen om zo Weinig mogelijk schuim te genereren. Dan de vergistingtank en keg koppelen met elkaar. Let wel op de Keg koppelen aan de 'out' uitgang zo vult de Keg van onderuit en heb je minder schuim. Op de 'IN' ingang koppel je een spunding valve. Nu zet je de kraan van de vergistingstank naar keg open. Normaal gebeurt er nu nog niks want alles staat op dezelfde druk. Nu ga je de spunding valve beetje openzetten zodat je onderdruk krijgt in je keg en zo begint te vullen. Doe dit rustig en reken op een 5 minuten per keg. Nadeel is dat je niet weet hoe vol je Keg reeds is en plots bij mij het schuim uit de spunding valve spoot. Met een weegschaal kun je dit probleem oplossen.
Nu heb je bier op keg die in feite direct klaar is voor consumptie maar beter nog enkele dagen laten rusten in de frigo.
Heb je geen druk tank maar een gewone cct kun je werken volgens dezelfde methode maar dan wel op veel lagere/minimum druk. Zoek op tot hoeveel druk uw tank bestendig is!!! Niet alle tanks kunnen druk aan zelfs geen minimum!!!
Voordeel bij lage druk is ook een minimum aan schuim maar dan moet je wel nog carboniseren op keg.
De uitleg is misschien wat veel op het eerste zicht maar laat je er niet door afschrikken eens je begint te keggen weet je uw gemak niet!