Mijn volgend bier zal een primeur worden voor mij. Namelijk een eerste ondergister die ik zal brouwen en dat na meer dan 7 jaar brouwen
De reden hiervoor is dat ik geen nagisting op fles wil doen bij een pils en nu pas heb ik de installatie en Know how daaromtrent.
Ik heb ook de mogelijkheid om te vergisten onder druk en dat zal ik ook doen.
De spunding valve zal ik op 1bar zetten gedurende het volledige proces. Zo kan ik ook warmer, cleaner en sneller vergisten.
Ik zal voor 15° gaan wat de boventemperatuur is volgens lallemand voor de diamond lager.
Het recept heb ik redelijk simpel gehouden.
Het zal ergens eind januari gebrouwen worden om drinkbaar te zijn tegen de prille lente. Dus een cleane doordrinker met fris hop karakter is het doel.
Vragen of opmerkingen mogen gerust!
BrouwHulp Recept uitdraai
Basis
[tabular type=4]
[/tabular]
Water en brouwzouten
[tabular type=4]
Waterprofiel behandeld water
[tabular type=4]
[/tabular]
Vergistbare ingrediënten
4,00 kg Pilsmout Brewferm 3 EBC 80,0 %
1,00 kgCara-pils Weyermann 4 EBC 20,0 %
Maischschema
62,0 °C 35 min.
72,0 °C 20 min.
78,0 °C 1min.
Hop
[tabular type=4]
[/tabular]
Overige ingrediënten
6,00 mlGelatine
Gist
Diamond Lager 22gr
Wat is de meerwaarde van de cara-pils?
Gebruik zelf ook regelmatig Carapils of cara hell in lagers maar dan niet meer dan 2% en ik zou er een 65C stap in pluggen
Cara pils heb ik nog nooit gebruikt en ik vond het nu wel de moment om deze eens te gebruiken om kleine extra body/smaak te geven.
Wat is de meerwaarde aan een extra 65gr stap? In het maishschema heb ik me niet echt verdiept.
Cara pils heb ik nog nooit gebruikt en ik vond het nu wel de moment om deze eens te gebruiken om kleine extra body/smaak te geven.
Je wil toch net géén body, maar een cleane pils? Wat ze in het Engels crispy noemen. Met die Cara ga je meer richting Duitse pils. Hangt ervan af wat je wil natuurlijk.
Ik gebruik 100% pilsmout, extra Pale van Weyermann.
Wellicht is de 62C stap wat aan de lage kant voor het huidige pilsmout (verstijfselen), anders langer bij 62C of 64-65C stap toepassen. Wat bij mij ook goede resultaten oplevert is een eenstapsmaisch bij 66-67C gedurende meer dan 1 uur
Je wil toch net géén body, maar een cleane pils? Wat ze in het Engels crispy noemen. Met die Cara ga je meer richting Duitse pils. Hangt ervan af wat je wil natuurlijk.
Ik gebruik 100% pilsmout, extra Pale van Weyermann.
Daar heb je wel gelijk in🤔
Ik zit nog teveel met die bovengisters in m'n hoofd 🙄
Ik haal die eruit en zo maak ik er een smash pils van.
Wellicht is de 62C stap wat aan de lage kant voor het huidige pilsmout (verstijfselen), anders langer bij 62C of 64-65C stap toepassen. Wat bij mij ook goede resultaten oplevert is een eenstapsmaisch bij 66-67C gedurende meer dan 1 uur
Daar ga ik me nog eens in verdiepen 👍
Het maisschema dat ik meestal hanteer:
10' op 58°
35' op 62°
20' op 72°
4' op 78°
90' op 65° heb ik ook al gedaan, maar meerstaps geeft een beter rendement en een wat droger bier.
Inderdaad, cara wordt gebruikt in sommige Duitse lagers, bv Munchener helles. Is inderdaad waar je van houdt... zelf heb ik liever een wat vollere lager dan een schrale. Je kan dan ook wat makkelijker met de bitterheid omhoog (op z’n Duits). Het voordeel van cara is ook dat je de kleur wat meer kunt sturen naar een mooie goudgele kleur (EBC 7-10) en vollere schuimkraag
Net begonnen met deze te brouwen. De cara eruit gehaald en vervangen door pils. Dus zal het een smash worden!
Perfect brouw weertje ook vind ik.
Mooi helder wort tijdens de
maish
Succes Bram maar misschien een beetje laat, maar ga je maar 22gr gist gebruiken voor 24 liter? Lijkt me wat weinig voor een lagergist.
Ik zie wel al dubbel precies
Inderdaad! Het enthousiasme. 😂
Succes Bram maar misschien een beetje laat, maar ga je maar 22gr gist gebruiken voor 24 liter? Lijkt me wat weinig voor een lagergist.
Die 24l is het wort in de ketel. Ik zal wel nog een 2 tal liter verlies hebben. Ik zal ook onder 1 bar druk vergisten en zo kan ik op het maximum van 15 graden werken zonder off flavors. Dat zal ook al wat schelen. Maar inderdaad overschot zal ik niet hebben
Normaal bij een lager gebruik je toch tot 2 x de hoeveelheid gist tegenover een bovengist?
Oké net eens gekeken bij Lallemand. Idd 25 gr zou voldoende zijn. Bij een bovengistend zou 12,5gr voldoende zijn. (rekening houdend met het lage OG😉)
Inderdaad ook juist eens gekeken op de lallemand calculator.
1050 en 22l is 2 pakjes. 👍
2 pakjes is gewoon te weinig voor een ondergister. Ik zou er 3 gebruiken. Op een wort van 22l gebruik ik al twee zakjes voor een bovengister.
Ik gebruik van de W34/70 gewoon 23 g op 20 liter, vergisting start op 12°C, lukt perfect. 👍
Alles in het gistvat. Max. 22l in het vat aan 1051. Ik kon zeker nog een liter extra overhevelen maar toch maar niet gedaan ivm de hoeveelheid gist die op het randje is.
Ik ook, zelfs op 25L. Ik heb van verschillende lagergisten 23 gr gebruikt op 25L en beide hoeveelheden gaan prima (ook volgens brouwhulp). Alleen als de vergistingstemp zo rond de 10C ligt zou ik ook wat meer gebruiken. Bijvoorbeeld S189 kan dan best 3 zakjes gebruiken
Ik heb 3 zakjes gebruikt maar heb dan ook op de ondergrens vergist bij 10°C. Pils moet tenslotte wel een clean resultaat hebben. Maar mits voldoende beluchting en voeding moet het met minder gist ook wel lukken.
Ik heb 3 zakjes gebruikt maar heb dan ook op de ondergrens vergist bij 10°C. Pils moet tenslotte wel een clean resultaat hebben. Maar mits voldoende beluchting en voeding moet het met minder gist ook wel lukken.
Daarom dat ik onder druk vergist. Iets sneller en cleaner bij hogere temperatuur en dus iets minder gist nodig. Op 10°C zou 2 zakjes inderdaad een fail zijn.
De vergisting is gestart blijkbaar want de druk staat op een kleine 4psi ofwel 0.25bar. Leuk om het eens zo te kunnen volgen en benieuwd wanneer de 1 bar bereikt zal worden.
Daarom dat ik onder druk vergist. Iets sneller en cleaner bij hogere temperatuur en dus iets minder gist nodig. Op 10°C zou 2 zakjes inderdaad een fail zijn.
Ga je dan ook met een tegendrukvuller bottelen?
Ja, ik zie het nu in je eerste post!🙄
De vergisting is gestart blijkbaar want de druk staat op een kleine 4psi ofwel 0.25bar. Leuk om het eens zo te kunnen volgen en benieuwd wanneer de 1 bar bereikt zal worden.
Als je onder druk wil vergisten, best de eerste 24 à 36 uur gewoon waterslot, zo heeft de gist de tijd om "zonder koppijn" in gang te schieten zeg maar...
Als je onder druk wil vergisten, best de eerste 24 à 36 uur gewoon waterslot, zo heeft de gist de tijd om "zonder koppijn" in gang te schieten zeg maar...
Dat is het eerste wat ik er van hoor. Wat zou er dan nadelig kunnen aan zijn? Trager op gang komen? stokken vd vergisting? Stress voor de gist?
Dat is het eerste wat ik er van hoor. Wat zou er dan nadelig kunnen aan zijn? Trager op gang komen? stokken vd vergisting? Stress voor de gist?
Ik doe het toch altijd zo. De juiste wetenschappelijke reden weet ik er ook niet meer van, meen het ergens gelezen te hebben op BYO o.i.d., maar zal wel te maken hebben dat de gist zich rustig in gang kan trekken zonder al te veel stress, ik werk ook nie graag onder druk...
ik werk ook nie graag onder druk...
... zegt de gepensioneerde
Na wat opzoekwerk toch maar besloten om direct op druk te werken en de 1 bar is bereikt. Wel 10x de meter gaan bekijken vandaag wat de magie van de gist aan het doen is (en of de spunding valve wel z'n werk zou doet) .
Sommige gisten vinden een waterslot al teveel druk geven. Weizen gisten bijvoorbeeld.
Iedere gist is anders.
... zegt de gepensioneerde
Ik kan het alleen maar 500% eens zijn met collega pensionado Herman
Het brengt me wel op een idee... In het voorjaar staat er weer Weizen gepland. Ga toch eens ff nadenken over een open hoofdvergisting.....
Sommige gisten vinden een waterslot al teveel druk geven. Weizen gisten bijvoorbeeld.
Iedere gist is anders.
Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom je een waterslot zou gebruiken als je vergist in een zuivere koelkast.
een zuivere koelkast.
Bestaat dat? Zelfs als je die fanatiek zou reinigen en ontsmetten komt er bij het openen van de deur vanalles binnen gevlogen.
On topic : zou die amarillo niet teveel doorsmaken in een pils?
Bestaat dat? Zelfs als je die fanatiek zou reinigen en ontsmetten komt er bij het openen van de deur vanalles binnen gevlogen.
Klopt, maar stel dat je koelkast zuiver is en je neemt het waterslot weg tijdens de hoofdgisting, dan komt er toch enkel CO2 door dat kleine gaatje. Welk beestje gaat daar dan inkruipen?
Klopt, maar stel dat je koelkast zuiver is en je neemt het waterslot weg tijdens de hoofdgisting, dan komt er toch enkel CO2 door dat kleine gaatje. Welk beestje gaat daar dan inkruipen?
Tijdens de eerste dagen van de hoofdgisting zou je dat inderdaad kunnen riskeren.
Kan heel lekker zijn. Ook al eens een licht biertje gemaakt met enkel amarillo. zeer geslaagd.
Maar uiteindelijk is het ook een 'Amarillo Pils'.
ik (de mannen van het spoor) werk(en) ook nie graag
onder druk...
zo, gefixed
(ik (de mannen van het spoor) werk(en) ook nie graag
onder druk...)
zo, gefixed
Is met veel werken zo, hoe minder je moet doen hoe meer ze je betalen, maar idd, er wordt al eens mee gelachen en het is niet "werken-werken" maar als je de zeer onregelmatige uren, WE's en feestdagen in rekening brengt was het nog zeker 500 Euro te weinig per maand, op familiaal vlak was het een dikke nul, mijn madam heeft eigenlijk 90% van de tijd met de kinderen alleen moeten optrekken, want de "luiaard" (volgens de buren toch, want die zijn auto staat weeral thuis, niet begrijpend dat je in uw bed lag en aan het werk was als zij met vrienden een feestje aan het bouwen waren of in de tuin aan het zonnen waren) zijn auto stond weeral thuis . Nu goed, ik moet er mij niet voor verantwoorden, na 38 jaar was het genoeg geweest, en op 55 "op rust" kunnen gaan met een mooi pensioen, nu lig ik in de zon als de buurman van mijn leeftijd nog gaan werken is en kijkt hij maar schuin omdat hij weet dat ik nu echt aan het luilakken ben...
Hopelijk wel
Ik brouw wel graag standaard bieren met een twist. Al zeker 10 saisons gebrouwen met hop uit de ganse wereld. Telkens anders en meestal geslaagd te noemen. Voor de pils zien we ook wel.
Saison leent zich inderdaad heel goed om met hop te spelen. Eigenlijk een onderschat biertype
Ben benieuwd naar het resultaat. Citrus en pils ..... zelf heb ik al eens cascade en mandarina bavaria gebruikt in lagers (Helles) als aromahop gift en dryhop. De M Bavaria viel tegen (weinig effect). De lager met cascade ging best wel (vrij lage gift) maar voor een aparte smaak is hallentauer blanc een aanrader.
Dat wordt een topbier, daar twijfel ik geen moment aan. 👍
Dat wordt een topbier, daar twijfel ik geen moment aan. 👍
Je overschat duidelijk mijn brouwtalenten 😁
Klopt, maar stel dat je koelkast zuiver is en je neemt het waterslot weg tijdens de hoofdgisting, dan komt er toch enkel CO2 door dat kleine gaatje. Welk beestje gaat daar dan inkrui
Ben benieuwd naar het resultaat. Citrus en pils ..... zelf heb ik al eens cascade en mandarina bavaria gebruikt in lagers (Helles) als aromahop gift en dryhop. De M Bavaria viel tegen (weinig effect). De lager met cascade ging best wel (vrij lage gift) maar voor een aparte smaak is hallentauer blanc een aanrader.
Hoppige pils is ook heel lekker. De Lidle had er een, een jaartje terug denk ik. Maar Lagunitas heeft of had er ook een.
De combi werkt best wel.
Hoppige pils is ook heel lekker. De Lidle had er een, een jaartje terug denk ik. Maar Lagunitas heeft of had er ook een.
De combi werkt best wel.
mbroek Verkeerde citaat van mij?😉