Zou best zijn dat ieder zijn glas meebrengt zeker of kan de organisator voor proefglaasjes zorgen
Ik heb dat niet standaard voor iedereen staan. Moest iemand dat wel hebben of viavia kunnen aankomen zou dat mooi zijn.
Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum
Zou best zijn dat ieder zijn glas meebrengt zeker of kan de organisator voor proefglaasjes zorgen
Ik heb dat niet standaard voor iedereen staan. Moest iemand dat wel hebben of viavia kunnen aankomen zou dat mooi zijn.
Ik heb er ooit eens wat bij de kringloop gehaald voor een proefavond met vrienden. Maar €0,5 per glas, als het al niet minder was.
Meestal verdelen we een flesje over 3 of 4 glazen. Breng gewoon je favoriete glas mee, ook al is dat wat te groot.
Ik kom met mijn plastieken bekerkes...als het dan nog altijd lekker is, is het fantastisch bier 😂
Het wordt trouwens een heel speciale dit jaar. In november bestaat het forum 10 jaar en dat gaan we op het VHM toch al een beetje vieren, niet?
Zijn we het er al over eens of we er een wedstrijdje aan gaan koppelen? ... Kwestie dat ik mijn brouwplannen erop kan afstellen
...
Zijn we het er al over eens of we er een wedstrijdje aan gaan koppelen?
... Kwestie dat ik mijn brouwplannen erop kan afstellen
...
Tuurlijk, wedstrijdje saison en nog iets anders voor de saison haters, maar dat mogen ze zelf kiezen
Tuurlijk, wedstrijdje saison en nog iets anders voor de saison haters, maar dat mogen ze zelf kiezen
Niks wedstrijd saison, daar waren we het toch al lang over eens,
Dit keer brouwen we een modern bier!
Dus het wordt een wedstrijd (Brett) APA
Niks wedstrijd saison, daar waren we het toch al lang over eens,
![]()
Dit keer brouwen we een modern bier!
Dus het wordt een wedstrijd (Brett) APA
Een Tank 7 met Brett kloon, best of both worlds. 👍
Nee, geen brett, daar begin ik niet mee. Een NEIPA?
Nee, geen brett, daar begin ik niet mee. Een NEIPA?
Een brett is misschien niet haalbaar voor iedereen en we willen niemand uitsluiten. Een Neipa is ook al voor gevorderden...
Wat te denken van een mooie spéciale belge als basis? Daar kan je veel kanten mee uit.
Een Tank 7 met Brett kloon, best of both worlds. 👍
Damm net mijn de laatste fles leeg gemaakt
Damm net mijn de laatste fles leeg gemaakt
Ik heb zo nog eens staan, moette ze niet terugkopen? Ben wel benieuwd, maar ik ga ze nog beetje laten staan...
Ik heb zo nog eens staan, moette ze niet terugkopen?
Ben wel benieuwd, maar ik ga ze nog beetje laten staan...
Ik kom die wel leeg drinken , Die nu op zijn top. Die was reeds gebotteld op 03/02/2019!
Combineer een speciale belge met een saison en je krijgt een mooi " biere de garde".., dat is pas een stijl ! Waarvan je weer een brett variant kan maken, wat dan een belge brett apa geeft, iedereen content..en alle schakeringen van makkelijk over gevorderd tot complex...
Niemand die zegt dat je je speciale belge niet effe mag pimpen met een brett Of een speciaal hopke of gist. Ik zou gewoon als basis uitgaan van een speciale belge qua kleur en densiteit en misschien zorgen dat je van de 3 parameters (hop, mout en gist) er toch minstens 2 Belgisch houdt.
Combineer een speciale belge met een saison en je krijgt een mooi " biere de garde".., dat is pas een stijl ! Waarvan je weer een brett variant kan maken, wat dan een belge brett apa geeft, iedereen content..en alle schakeringen van makkelijk over gevorderd tot complex...
Bieren de garde is echt rommel, toch als je de Franse bierstijl bedoelt. Veel te moutig, amper hop, vaak niet fris, soms zelfs wat muf en geoxideerd. Ik heb er al een heleboel gedronken en nog geen enkele heeft me gesmaakt. ☹️
Heeft niets met saison te maken en ook niets gemeenschappelijk met speciale Belge.
Er zijn ondertussen al een paar mooie Belgische hoppen te krijgen. En qua mout moeten we niet sukkelen. Nu nog een goed gisteke vinden en we kunnen ervoor gaan
misschien zorgen dat je van de 3 parameters (hop, mout en gist) er toch minstens 2 Belgisch houdt.
Dat vind ik ook nog een goed idee gewoon de bierstijl vrij laten maar minsten 2 parameters van Belgische oorsprong. Eigenlijk had ik dit vorig jaar ook gedaan met mijn Blond biertje enkel de gist was van Fermentis maar deze wordt in Belgïe geproduceerd dacht ik dus telt dat ook wel als Belgisch zeker?
Als het een belgian-style gist is, telt dat voor mij als "Belgisch". En dan zijn er nog leuke dingen die je kan gaan doen, bijvoorbeeld een typische mout- en hopstort maar met een ondergister. Of echt oerklassiek gaan en een mooie Palm of Dekoninck kloon brouwen.
Bieren de garde is echt rommel, toch als je de Franse bierstijl bedoelt. Veel te moutig, amper hop, vaak niet fris, soms zelfs wat muf en geoxideerd. Ik heb er al een heleboel gedronken en nog geen enkele heeft me gesmaakt. ☹️
Heeft niets met saison te maken en ook niets gemeenschappelijk met speciale Belge.
Dat versta ik nu niet zo goed van een fijnproever als gij Koen ? Geen cht'i of trois monts, maar meeste van Jenlain, Castelain, la choulette, blonde d'esquelbecq, beloeuil, bronckhorster, le castor en zelfs onze eigen Kerel hebben net dat subtiele evenwicht tussen moutig, een residu zoetje en toch die droge afdronk..Daar zit heel veel nuance in en kan snel naar één kant overhellen, maar zeker wat hill farmstead ervan maakt met Biere de Norma of Biere de Mars.. mag je me altijd, altijd voorzetten !!!
Biere de Garde is geen saison, maar als je kijkt naar hop en moutsoorten en zelfs gebruikte gist, zie en proef je minstens de "overlap"..
Niemand die zegt dat je je speciale belge niet effe mag pimpen met een brett
Of een speciaal hopke of gist. Ik zou gewoon als basis uitgaan van een speciale belge qua kleur en densiteit en misschien zorgen dat je van de 3 parameters (hop, mout en gist) er toch minstens 2 Belgisch houdt.
Wat dacht je van een belgische mout , eigen gekweekte hop en naast een belgische gist een eigen brett gevangen in den hof een paar jaar terug..?
Display MoreDat versta ik nu niet zo goed van een fijnproever als gij Koen ?
Ik ben geen fijnproever, ik kan het alleen goed uitleggen.
Geen cht'i of trois monts, maar meeste van Jenlain, Castelain, la choulette, blonde d'esquelbecq, beloeuil, bronckhorster, le castor en zelfs onze eigen Kerel hebben net dat subtiele evenwicht tussen moutig, een residu zoetje en toch die droge afdronk..Daar zit heel veel nuance in en kan snel naar één kant overhellen, maar zeker wat hill farmstead ervan maakt met Biere de Norma of Biere de Mars.. mag je me altijd, altijd voorzetten !!!
Ik ben niet goed in namen van bieren die ik 1 keer gedronken heb, misschien moet ik toch eens wat meer op untappd zitten.
De laatste jaren heb ik regelmatig Franse bieren gedronken, ik bestel af en toe een bierpakket bij Hopt, een Franse firma, zij smokkelen er meer en meer Franse bieren in, vooral de laatste 2 jaren. Dat is 1 van de redenen waarom ik bij hen niet meer ga bestellen. De enige drinkbare Franse bieren die ik ken komen van nieuwe brouwerijen, vaak Amerikaans geïnspireerd. qua hoppen: Brouwerij Gallia, Brasserie De Sutter, Melusine, Celestin...
Biere de Garde is geen saison, maar als je kijkt naar hop en moutsoorten en zelfs gebruikte gist, zie en proef je minstens de "overlap"..
De grootste overlap is water. Hop gebruiken ze in Biere de Garde amper, al zeker geen aromahop of dryhop. Het is vooral de mout die overheerst, vaak een overdosis Münchener, daardoor echt niet in balans en helemaal niet de droge afdronk van een saison . Ook de typische gistsmaak van een saison is nergens te bespeuren.
Smaken verschillen, lekker is wat ik lust...
Beste Koen,
Daden zeggen meer dan woorden..als dit corona gedoe een beetje voorbij is, zal ik eens met een aantal voorbeelden afkomen om u van het tegendeel te overtuigen..want ge hebt het serieus verkeerd voor..
Beste Koen,
Daden zeggen meer dan woorden..als dit corona gedoe een beetje voorbij is, zal ik eens met een aantal voorbeelden afkomen om u van het tegendeel te overtuigen..want ge hebt het serieus verkeerd voor..
Patrick, ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk, zeker met lekker bier en goed gezelschap. 🍺
Patrick, ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk, zeker met lekker bier en goed gezelschap. 🍺
Daar ben ook niet echt gek op, evenmin op Saison en aanverwanten, ken ook niet alle exotische namen van de aangehaalde bieren, doch als het lekker is (voor mezelf dan) zal ik het nog kopen/drinken naderhand...
Allez hop, we hebben al een goed plan voor een proeverij saison/biere de garde..nu nog enige maanden wachten op een goede gelegenheid
Ook welkom zonder eigen brouwsel? 😜
Zeker, het gaat hier net over niet eigen brouwsels. Moest ik erin slagen om een van de betere saisons of bieres de garde zelf te maken, ik zou niks anders meer brouwen..en dan na een tijd helemaal niet meer brouwen..het niet -en af en toe net niet- lukken, houdt een mens gaande, nietwaar ?
Hola, ben hier net geupgrade tot brouwmeester, was gisteren nog ervaren brouwer, allebei teveel eer
Zeker, het gaat hier net over niet eigen brouwsels. Moest ik erin slagen om een van de betere saisons of bieres de garde zelf te maken, ik zou niks anders meer brouwen..en dan na een tijd helemaal niet meer brouwen..het niet -en af en toe net niet- lukken, houdt een mens gaande, nietwaar ?
Mee eens, vandaar de vraag, geen ervaring met het voorstel bier dus er zou wel eens veel kunnen fout gaan...
Mij maakt de stijl minder uit maar mss moeten we wel eens een beslissing nemen 😁.
Aaa, maar dat gaat hier niet noodzakelijk over het vhm hoor, daar is het toch vooral eigen misbaksels..we kunnen er zulke andere proeverijen gerust al bij fantaseren, we gaan veel in te halen hebben, niet ?
Aaa, maar dat gaat hier niet noodzakelijk over het vhm hoor, daar is het toch vooral eigen misbaksels..we kunnen er zulke andere proeverijen gerust al bij fantaseren, we gaan veel in te halen hebben, niet ?
Oei wat mis ik dan van info?
Misschien niet volgens de regels, maar
Waarom brengt niet iedereen iets lekkers mee ? Kwestie van kennis uitwisselen ?
Misschien niet volgens de regels, maar
Waarom brengt niet iedereen iets lekkers mee ? Kwestie van kennis uitwisselen ?
Zo gaat het meestal, dit moeten we zeker behouden. Maar een wedstrijd als extraatje is ook wel leuk
Ook welkom zonder eigen brouwsel?
Jup, geen enkel probleem. Uit ervaring weet ik dat we toch elk jaar veel te veel meebrengen
Ge zou den eerste niet zijn
Ge kunt ook altijd commerciële biertjes kopen de etiketten er afweken en er dan een eigen gemaakt etiket op kleven dan komt ge niet met lege handen toe en zijt ge zeker dat het drinkbaar is