CraftbeerPI drie of vier versies en installatie niet zo vlot als verwacht.

Registreer je of meld je aan

Je moet aangemeld zijn om deel te nemen aan het forum

• Goeie dag allen,

Ik heb Raspbian als besturingssysteem geinstalleerd op een RaspberryPI3 computertje.

RaspberryPi met muis en toetsenbord en een oud PC scherm.

Verbinding met internet simpel via de UTP kabel op een D-Link Fast Eteret Switch aangesloten.

Dat is goed gelukt.

Ik hou het simpel, Synaptic geinstalleerd (om vlot programma's bij te plaatsen of te wissen).

Numlock utility daarmee geinstalleerd, dat Numlock bij het opstarten steeds aan staat.

Verder geinstalleerd:

Thunar als bestandbeheerder (is mooier en overzichtelijker dan die op Rasbian).

Claws mial gewist en vervangen door Thunderbird.

Mozillla Firefox met Startpage geinstalleerd.

Python 3.5 (is nodig voor sommige Craftbeerpi versies.

In de map documenten niet te veel rommel:

Map electronica (voor mijn bierinstallatie).

Map "bier"

Maar de installatie van CraftbeerPI lukt niet 100%

Geen errors maar toch krijg ik het niet opgestart.

Het reeds de gewonen versie craftbeerpi en ook de craftbeerpi3 geinstalleerd.

Zijn er brouwers die een bepaalde versie van craftbeerpi geinstalleerd hebben?

Zo ja:

Welke versie?

En hadden jullie ook het probleem dat het niet wilde opstarten?

Groeten,

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• craftbeerpi volledig verwijderen en enkel craftbeerpi3 installeren.

Dan craftbeerpi manueel starten met cmd (sudo start craftbeerpi3 ofzo dacht ik), als er dan foutmeldingen komen zal er tussenstaan welke programma's je nog moet installeren (sudo install). Dit was bij mij ook en in de foutmelding staat wat er ontbreekt. Ik weet wel niet meer vanbuiten wat die waren.

Edit: Zie ook dat raspian up to date is (apt update en full-upgrade)

• Allen bedankt voor jullie repliek.

Ik ga die seffens tussen het maken van de cocktailsaus en de apero (nen Westmalle Tripel) eens uittesten.

sudo: Ja ken ik, en ik gebruik ook de opgedracht "sudo su"

Zal eerst de tip van jeroendv uittesten:

Jeroendv: "Dan craftbeerpi manueel starten met cmd (sudo start craftbeerpi3 ofzo dacht ik)"

Lukt het niet dan:

Zal voor alle zekerheid de Python 3 (versie lager dan de versie 3.5 eerst installeren)

Eerst alles wissen in de mappen (rm -r mapnaam -r) met -r achteraan (retroactief alle submappen wissen).

Daarna zal ik alles installeren volgens de link die heyudude opgaf in vorige repliek.

Ik laat het resultaat hier zeker weten.

Groeten aan allen en reeds op voorhand een gelukkig nieuwjaar.

Rudy

Alchemist tot in de kist, zolang het maar gist. Blond, goudgeel of bruin, maar liefst met wat schuim.

• Probleem met de originele is dat Manuel er niet actief meer aan werkt helaas. Hij gebruikt een software module en die werkt sinds kort alleen op python3 en dit is nog veel Python2 code

Vandaar de andere repository met de correctie en de conversie baar Python3

• Ja overal inderdaad sudo voorzetten ofwel als admin cmd openen, dan moet het niet.

Als je raspbian volledig up to date is gewoon eens manueel starten, kijk eens in de craftbeerpi3 map hoe het startbestand noemt want weet het niet van buiten, normaal is het sudo start craftbeerpi3 als je in de map van craftbeerpi zit.

Dan krijg je foutmeldingen dat er nog iets ontbreekt, dat installeren en rebooten. Dan zou alles moeten werken.

Ik heb ze alle 3 op een sd kaart staan en craftbeerpi3 werkt het beste. De originele werkt goed op rpi 2.

• Vooreerst aan allen een gelukkig nieuwjaar, gezond blijven en lekker bier brouwen.

Eerst nog eens een update en upgrade uitgevoerd maar alles was OK.

Daarna in requirements.txt eens gaan kijken een via synaptic onderstaande lijst volledig nagezien voor python 3.

Flask==0.12.4

Flask-SocketIO==2.6.2

eventlet==0.19.0

greenlet==0.4.10

python-dateutil==2.5.3

python-engineio==0.9.2

python-mimeparse==1.5.2

python-socketio==1.4.4

PyYAML==4.2b1

requests==2.20.0

Werkzeug==0.11.10

httplib2==0.9.2

flask-classy==0.6.10

GitPython==2.1.3

In totaal 26 bestanden toegevoegd.

Reboot

Versie van craftbeerpi3 volledig verwijderd.

craftbeerpi3 opnieuw geinstalleerd.

Ethernet verbinding is OK (ik ga op het forum met de raspberryPI met deze verbinding )

craftbeerpi3 proberen opstarten....

Geen enkele error op het scherm maar ik krijg het niet "aan de klap."

Ik geef het nog niet op, maar...

Begin er dus aan te denken om zelf een programma te schrijven (met freebasic compiler (basic syntax met C als compiler).

Soms al iemand van jullie een poging gedaan in een andere taal om

via de RaspberryPI3 de GPIO pinnen uit te lezen (temperatuur) en relays aan te sturen?

• Ik heb ergens op een Engelse site gelezen dat zowel craftbeerPI en craftbeerPi3 nog met de versie van Python 2.7 "zou" werken.

Via het programma Synaptic eens gekeken en op de Raspberry is Python 2.7 wel geladen maar wederom niet de bijhorende bibliotheken en hulpmiddelen die in het bestand requirements.txt staan.

Dus ga ik in de loop van de dag al die bestanden uit de lijst installeren maar specifiek voor de Python 2.7 versie (in Synaptic kan je dat goed zien).

Daarna CraftbeerPI3 terug volledig wissen en opnieuw installeren.

Werkt het zoveel te beter, werkt het niet dan is dat brute pech.

Ik hou wel een lijstje bij met de alle handelingen die ik uitvoer.

Lukt het dan publiceer ik die lijst op het forum, dat is dan een hoop ellende gespaard voor andere hobbybrouwers.

(Opm.: Kan wel duren tot morgen in de namiddag eer ik rond ben.)

• Ik heb het destijds dankzij Deze site werkende kunnen krijgen. (lees vooral de updates)

Dat is exact wat ik ook allemaal nog heb moeten doen, ik vond het niet meer terug...

Dit was bij mij wat ontbrak:

Code
    sudo apt-get install python-pip -y #thanks dominik!
    sudo pip install flask
    sudo pip install flask_socketio
    sudo pip install flask_classy
    sudo pip install PyYAML # use when module 'yaml' can't be found
    sudo pip install GitPython # use when module 'git' can't be found
    sudo pip install requests
    sudo pip install gitdb2==2.0.5 #thanks Paul!
  • Bedankt voor de tips.

Bij mij is het de rasberrypi3 als computermodule.

Ik ga de lijst die jeroendv opgaf morgen zeker vergelijken met wat ik zelf al uitvoerde.

Jullie zullen me misschien voor gek verklaren maar mogelijk doe ik nog een aparte installatie enkel en alleen met de opdrachten die jeroen aangaf.

Ik volg de replieken wel verder op het forum maar met twee mogelijke extra installatiepogingen zou het wel eens twee of drie kunnen duren eer jullie van mij iets terug lezen.

Bedankt voor jullie inzet!

Rudy

• Ik vermoed dat ik het probleem gevonden heb.

Instellen van python3-aioeventlet (0.5.1-2) ...

File "/usr/lib/python3/dist-packages/aioeventlet.py", line 332

future = asyncio.async(future, loop=loop)

^

SyntaxError: invalid syntax

Er zit dus een bug in die python routine die een "event" of gebeurtenis in het bierprogramma moet regelen.

Ik weet niet of die routine specifiek voor de Rasberry is of voor meerdere andere versies van Linux.

Daarom zal ik eens gaan rondneuzen op wat Linux forum en/of Raspberry forums.

Hiervoor zal het dus wachten worden op een update van deze routine.

Ondertussen ga ik niet bij de pakken blijven zitten en freebasic installeren op de Raspberry met de wiringPI library.

Die wiringPI bevat routines voor de GPIO pinnen.

Doel: In noodgeval zelf de routines maken om de temperatuur van de maish ton uit te lezen en de relais van de verwarmingselementen te sturen. Maar als dat lukt maak ik daar wel een apart onderwerp voor.

• Best lastig om te bepalen welke software je moet gaan gebruiken als je aan automatiseren wilt beginnen ( nee ik niet nu heb een interesse in software gezien mijn beroepsmatige afwijking )

Craftbeerpi versie 2? Te oud, 3? Niet echt onderhouden de laatste tijd, wel een groot aantal gebruikers.

Brewblox? Veel belovend en mooi, wel een brewpi spark nodig om het aan elkaar te koppelen.

Brewpi? Te oud. Brewpi remux? Geen idee

Fermentrack. Tot nu toe prima bevallen, mooie interface en werkt goed.

• @mbroeck:

Waarom mijn intersse in "WiringPI"?

Dit is een C library die perfect bruikbaar is en blijft, en ook nog eens in meerdere computertalen (Python, freebasic, gambas enz.).

Waarom Freebasic?

Omwille van de eenvoudig "basic" syntax en de supersnelle JIT-compiler.

Freebasic werkt bovendien onder Windows, Linux en op de Mac, wat luxe is indien een bierbrouwer zelf iets wil wijzigen in de software.

Ik maakte er al software mee om plaatsbepaling op het aardoppervlak te berekenen (Vincenty's formula) en ondanks een gigantisch aantal goniometrische berekeningen met iteraties en dat wordt berekend in binnen de seconde.

@Heydude:

- Die Fermentrack ziet er ook niet slecht uit!

- Het stop zetten van het onderhoud van de andere biersoftware was en is nog altijd mijn motivatie om zelf eenvoudige brouwsoftware te maken.

De meeste brouwers zijn geen programmeurs of hebben daar geen zin in, maar er zijn op dit forum wel techneuten aanwezig die met met een basic syntax aanpassingen en uitbreidingen kunnen maken.

Wat ga ik nu verder doen?

1) Ik ga in de Linux of Python gemeenschap zoeken of er een oplossing voor dat syntax probleem kan gemaakt worden.

Het is zonde dat zulke prachtige dingen telloor zouden gaan.

2) Eens uitzoeken of ik in plaats van de Rasberry met mijn gewone PC en met freebasic (die werkt daar perfect op) iets kan maken om temperatuur uit te lezen en relais aan te sturen.

Als ik het hele maisch gebeuren zou kunnen sturen dan ben ik al heel tevreden.

• Dat ziet er prachtig uit!

Super bedankt voor het delen.

Normaal komen deze week de DB18xxxx sensoren en SSR's die ik bestelde bij Aliexpress binnen ("ze zijn al in het land" :partying_face: )

Ik hoop dat het ook enkel via het scherm van de Raspberry werkt want ik werk niet met een smartphone.

Zal eerst de doc. eens goed doornemen en daarna begin ik alvast met installeren.

Erg benieuwd naar het resultaat,

en Dude: Nog eens bedankt voor het zoekwerk!

• Ziet er heel clean uit, zeker interessant.

Had het in de pauze geïnstalleerd

Ging wat minder soepel. Maar de basis ziet er veelbelovend uit. Alleen ben ik meer weg van Outhon based source. Leesbaarder dan node.js javascript

bedankt voor het zoekwerk!

Graag gedaan als is het minimaal: jij hebt het meeste werk denk ik. Ben benieuwd naar het resultaat

• Seffens ga ik de "image branden" op een nieuwe micro SD kaart.

Dat is in Linux (vermoedelijk ook op de MAC) wat opletten om het besturingssyseem van de gebruikte PC niet "omzeep" te helpen.

Als het lukt start ik vandaag of morgen een apart onderwerp op 'Installeren van Bierbot'.

Reden: Vermijden dat we in één onderwerp door elkaar gaan communiceren voor het installeren van twee soorten "biersoftware".

Daarom stel ik voor:

Om dit onderwerp enkel nog verder te gebruiken voor het installeren van Craftbeer PI, als het "syntax probleem" bij het installeren van CraftbeerPI opgelost is.

Bijgewerkt op 6 januari:

Nogmaals dezelfde Python error tegengekomen bij het installeren van BierBot (Duitse Brouwsoftware). Maar deze mensen kan ik nog contacteren om het probleem te melden.

Ik wacht verder om een nieuw onderwerp "Installeren van Bierbot" te publiceren.

Edited once, last by Rudy M: Zelfde error bij andere Brouwsoftware. ().

• een paar jaar aan bezig als hij tijd heeft

Mooie feature maar als je dit soort software moet maken dan gaat het ongemerkt veeltijd kosten als hobby project. Respect.

Maar persoonlijk zou ik zeggen dat tekenen en slepen van je installatie doe je 1x als je start, en bij een kleine wijziging dus niet een kern functie eigenlijk. Ik zou de besturing aandacht geven, maar ja ik gebruik alleen dus geen invloed op wat wel en niet.

Maar wie weet is het nu in een stroomversnelling geraakt en krijgen we iets moois.

De repository is niet up to date, de module installatie met pip weer meer.

Maar werkt nog niet hier.

• Ik geef het niet gauw op, dus vandaag toch nog Raspbian via Noobs geinstalleerd (+update, +upgrade ... errorloos maar wel héél traag).

1-wire en SSH op "AAN" gezet.

Tot hiertoe dus OK.

Bierbot nog eens geinstalleerd. (Duurt ook een hele tijd).

Maar volledig op het einde "loopt het terug in de soep".

Dus: Morgen of overmorgen de tip van jeroendv nog eens proberen.

Lukt dat niet dan stop ik met al deze software. Dit is niet meer te doen.

• Als het in de soep loop, en het kaartje corrupt raakt is de oorzaak 99 van de 100 keer niet de software maar de voeding. Sinds ik de raspberry voed via een 12 -> 5 volt omvormer die vlak naar de raspbery zit zijn alle vage problemen verdwenen.

Als software crash door door fouten, blijft de onderliggende Linux gewoon goed.

• Als ik een raspberry test en installeer om wat te proberen is het vaak met een 5v voeding van 1.5A eigenlijk moet het 5.1v en 3.5A zijn. Dat werkt zelfs prima.

Als ik tevreden ben sd kaart wisselen in de echte versie.

Luiheid eigenlijk om er een fatsoenlijke bij te kopen.

Dus zelfs dan werkt het goed, bij mij loopt het vaak mis omdat het flash programma of de sd kaart niet mee werkt. Sinds Balena etcher of de best goede raspberry flasher en een goed merk sd kaart, gaat dat altijd goed.

Heb je eens een andere pc of laptop gebruikt? Geen idee of het daar aan zou liggen , vindt het zo sneu dat het mis gaat bij je Rudy M . Kon ik maar helpen.

• Bij mij staat er zelfs constant op dat er te weinig spanning is als ik tests aan het doen ben en heb geen problemen.

Steekt gewoon in een USB uitgang van mijn pc en met de 7" touchscreen is het maar nipt.

Nu ben ik via nodejs en rpi aan het proberen om een distillatie kolom automatisch te laten draaien. (En ik ben geen programmeur, ik leer het allemaal via google/youtube :rolling_on_the_floor_laughing: )

• Aan de voeding had ik nog niet gedacht (ook bedankt voor de privé-berichten).

Die noodvoeding was ik toch van plan, dan zal ik die maar eerst eens maken.

Ja ik heb al geflash't via een oude (32bit) laptop en via een "minigreen" (64 bit), zowel via de command line als via Etcher, maar de kaarten willen niet booten.

• jeroendv Een USB poort kan maar 0.5 (USB 2.0) tot max 0.9A (USB 3.0) leveren. Misschien beter om een GSM oplader te gebruiken.

Ja dat weet ik, normaal steekt de rpi in het stopcontact met de pi voeding en dan gaat het goed.

Nu ben ik met node red een programma aan het maken om ketels te automatiseren en dan steekt het gewoon in de usb, werkt even goed hiermee ook al is het voltage te laag. Doe dit al enkele jaren zo zonder problemen :-)

• @jeroenddv: Ja die had ik ook al uitgetest, maar wel altijd vanop een Linux PC.

Zal een bij een kennis proberen op een Mac of WindowsPC, of ik zet even Windows 10 op de raspberry...

Maar de kogel is door de kerk, ik ga mijn eigen stuurprogramma maken.

Eerst ga ik de raad van jullie volgen:

De stroomvoorziening van de PI3 waarborgen.

Daar heb ik nog een StromPI bordje voor, waar ik een accu van 12V 5Ah ga op aansluiten.

(mogelijk begrens ik de stroom tot 4 of 5A met een 2N3055).

Hopelijk kan ik die StromPI "stapelen" ("stacken") met het GPIO input outputboard (moet ik apart testen...).

Op de Raspberry installeer ik Raspbian als besturing (+ update + upgrade ervan...).

Als programmeer software installeer ik daarna de freebasic versie voor de PI.

Zie bijlage.

Freebasic werkt goed op de PI, want ik heb dat 2 jaar geleden al eens getest.

Ik begin met de maish module, en de relays sturen via de wiringPI (C-library).

Later hoop ik uit te breiden met het openen van xml bierrecepten (om de o.a. de maischdata in te lezen.)

Wederom: Als het goed werkt dan publiceer ik alle data hier op het forum in een aparte draad, voor diegenen die het willen nabouwen. (Mogelijk "zip" ik alles samen om het hier aan te bieden.)